fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פטנק בנתניה לא לצרפתים בלבד

בחול המועד פסח התקיים במגרשי הפטנק בנתניה "טורניר פסח אליפות נתניה הפתוחה". למעלה מ-100 משתתפים הגיעו לשחק פטנק מהבוקר ועד הלילה. המגרש היה מקושט ובסיומו של הטורניר חולקו גביעים ופרסים צנועים.
ליגת הגברים על המגרש. צילום רותי ברמן
ליגת הגברים על המגרש. צילום רותי ברמן

בחול המועד פסח התקיים במגרשי הפטנק בנתניה "טורניר פסח אליפות נתניה הפתוחה". למעלה מ-100 משתתפים הגיעו לשחק פטנק מהבוקר ועד הלילה. המגרש היה מקושט ובסיומו של הטורניר חולקו גביעים ופרסים צנועים.

זה קורה ברחוב איכילוב בסמוך ל"יד שרה" על מגרש של עירית נתניה שנראה כמו היה בעבר גן ציבורי. כאן מתנהל מזה 32 שנים מועדון הפטנק של נתניה. פטנק הוא משחק כדורת שמקורו בדרום צרפת (פטנק מפרושו בצרפתית רגליים צמודות). עם עליית יהודי צרפת לנתניה אפשר היה לחשוב שתהיה התנפלות של שחקנים על מועדון הפטנק אז המצב הוא לא זה. רק 60 איש חברים במועדון, לא כולם שחקנים פעילים ויש לא מעט גמלאים בהם הרבה ממוצא צרפתי. אבל דור צעיר לאו דווקא ממוצא צרפתי מתאמנים במועדון בנים ובנות כאחד. המועדון פתוח שישה ימים בשבוע החל מהשעה ארבע אחר הצהרים. במועדון בנתניה יש 18 מגרשים ולכן הוא מתקשה לארח כאן תחרויות ארציות.

פטנק מישל אלוף הארץ. צילום רותי ברמן
פטנק מישל אלוף הארץ. צילום רותי ברמן

אסתר חרמוני (סמבירא) 66, ילידת שכון ותיקים בנתניה ותושבת המושב נורדיה היא יו"ר מועדון הפטנק בנתניה. חרמוני משחקת פטנק עשרים שנה וההישג הכי גדול שלה הוא מקום שלישי באליפות העולם בשנת 2004 בו זכתה ביחד עם שלוש שחקניות מהמועדון הנתניתי. פעמיים היא זכתה באליפות ישראל בזוגות ובאליפויות נוספות כמו מקום ראשון בליגת הגמלאים.

"חשבנו בתחילה שזה משחק של צרפתים בלבד, כי הצרפתים הביאו את המשחק לנתניה. אבל בפרדסיה שהוא ישוב שנוסד על ידי תימנים יש את המועדון המרכזי בארץ במבנה גדול ומקורה ובו מגרשים שנבנו בתמיכה הטוטו".

פטנק אסתר חרמוני וורוניקה. אלופות. צילום רותי ברמן
פטנק אסתר חרמוני וורוניקה. אלופות. צילום רותי ברמן

איך הגעת לשחק פטנק?

"בנערותי שיחקתי כדורסל וכאשר חבר נורדיה ראה את המגרשים בפרדסיה הוא הביא את המשחק למושב ושכנע אותי להצטרף. אצלינו למשחק לא היה בכלל ניחוח צרפתי. די מהר הצלחתי להגיע להישגים ואחרי שש שנים, בגיל 46 כבר שחקתי בנבחרת ישראל. בשנת 2013 הגעתי לשחק בנתניה והתחלתי גם לנהל את המועדון שהוא עמותה רשומה, ניהול כספי וארגון תחרויות שהמועדון מארח."

אסתר היא גם חברת הנהלה בהתאחדות הארצית ונתיגת הנשים בה.: "יש במשחק הזה אופציות משחק טובות לנערות ואנחנו מעודדות אותן לשחק. יש לנו במועדון שחקניות צעירות שמשחקות בהתמדה והגיעו לרמה גבוה".

מגרשי הפטנק הם מגרשים פשוטים ולא צפויים. פטנק משחקים על מגרש שעשוי אדמה קשיחה, כורכר ואבנים אך לא אספלט, מקום שמאפשר לכדור מתכת להתגלגל ולהבלם. המגרשים מסומנים בקרשי עץ. כדור המשחק הוא סגסוגת של ברזל ונירוסטה, הוא שוקל בין 690 ל- 720 גרם והקוטר שלו הוא 69-73 ס"מ. סט כדורים שצריך שחקן יכול לעלות בין 250 ל-300 שקלים ועד 1500 שקלים אם אתה רוצה שהשם שלך יוטבע עליו.

למשחק הפטנק יש טקטיקה ואסטרטגיה. לכל שחקן יש את הכדורים שלו עליהם מוטבע המספר המזהה שלו. כאשר שחקן נכנס לתוך הטבעת להתחיל במשחק כל  עומדים בצד המגרש ולא זזים מתוך התחשבות וכבוד הדדי. לפני המשחק ובסיומו השחקנים לוחצים ידיים ביניהם.

חרמוני: "במועדון שלנו בנתניה יש שחקנים מצויינים. שלושה מהשחקנים בנבחרת העתודה של ישראל שהשתתפה באליפות אירופה בספרד הם מנתניה. שתי נשים מהמועדון השתתפו באליפות בבולגריה".

איך משחקים פטנק?

בראשית המשחק נזרק כדור מטרה צבעוני מעץ ששמו "כושונה" (חזירון). קבוצה ראשונה שזרקה את כדור המטרה מטילה את הכדור הראשון במטרה שייבלם הכי קרוב לכושונה. המתחרה מטיל את הכדור השני והוא רוצה להיות יותר טוב ומשתדל שהכדור יבלם יותר קרוב לכושונה. גם הכדור של השני פוגע ומרחיק את הכדור של הראשון ובולם את עצמו קרוב יותר לכושונה – זה נחשב להצלחה. מה שקובע בהצלחה במשחק הוא מיקום הכדורים ביחס לכושונה. יש סוגים שונים של הטלות הנלקחות בחשבון הן בסוגו של המגרש ויכולת הבלימה וכמובן במצב הכדורים במגרש.

חרמוני: "אני מקווה שהמועדון יגדל. יש לנו מאמנים מצויינים. אני והמאמנת סיון הולכות פעם בשבוע ללמד פטנק בבית ספר ייסודי ואנחנו מלמדות נערות בכיתות ה-ז' לשחק פטנק כשהכוונה שהן יגדלו יצרפו אותן למועדון בעתיד. נחמד לראות חיל שמגי לסוף שבוע מגיע קודם כל עם התרמיל והמדים להתאמן במגרש. יום חמישי הוא היום של החיילים והם משחקים עד השעה 23:00".

פטנק הדור הצעיר. דולב ניסים אנאל פיטוסי וורוניקה מקסימוב. צילום רותי ברמן
פטנק הדור הצעיר. דולב ניסים אנאל פיטוסי וורוניקה מקסימוב. צילום רותי ברמן

את ההישגים של מועדון הפטנק נתניה אפשר לראות בארון הגביעים העמוס:

המועדון זכה שנתיים ברציפות בגביע המדינה. הוא נמצא במקום ראשון בליגת העל, אלוף ישראל ביחידים הוא חבר המועדון, גם אלוף ישראל בצליפה וגם אלופי ישראל בזוגות וגם אלופת ישראל לנוער. בהחלט הישגים יפים שהעיר נתניה לא שומעת עליהם.

בחלוקת אות ראש העיריה לספורטאים מצטיינים היו גם שחקני פטנק חברי מועדון נתניה שלמה אבירן, אנאל פיטוסי, מישל טומשבסקי וזאב רדילגר.

הסיפור של מישל טומשבסקי, 64 הוא סיפור אהבה לא רק לפטנק אלא סיפור אהבה לסילביה ברכה שהביאה אותו לנתניה.

מישל הוא שחקן פטנק עוד מילדותו בעיר מור מרחק 40 ק"מ מזרחה לפריז. הוא הגיע לנתניה לפני חמש בעקבות אהבת נעוריו סילביה ברכה. מישל זכה באליפות ישראל בזוגות במקום הראשון, הוא נחשב לשחקן הטוב יותר במועדון בנתניה וגם בנבחרת ישראל. בבית בו גרים מישל וסילביה הארון מלא בגביעים מזכרת מעשרות משחקים בארץ ובעולם.

סילביה: "בנבחרת ישראל רוצים שמישל ישתתף באליפות העולם שתתקיים בבולגריה השנה. אך, היות והוא נמצא בתהליכי התאזרחות, נושא תעודת זהות זמנית לא יוכל להשתתף אם משרד הפנים לא ינפק לו דרכון ישראלי. יו"ר התאחדות מועדוני הפטנק מטפל בזה ואני מקווה שמישל יגשים את החלום שלו לזכות באליפות העולם כישראלי".

אהבה צרפתית. סילביה ומישל. צילום רותי ברמן
אהבה צרפתית. סילביה ומישל. צילום רותי ברמן

סילביה: "הכרתי את מישל על מגרש הפטנק כשהייתי בת נערה 13. גדלנו באותה שכונה ולמדנו באותה כתה ועם השנים האהבה פרחה לה. הוא היה בחור חתיך, תכול עיניים, יפה ואדיב  והתאהבנו. היות והוא לא יהודי ההורים שלי וגם ההורים שלו לא קיבלו בשמחה את סיפור האהבה שלנו. הפתרון של ההורים שלי היה לשלוח אותי עם עלית הנוער לארץ לקיבוץ גבת. הייתי בת 17 לבד בארץ. בקיבוץ הכרתי את מי שהיה בעלי הראשון ואבי שלושת ילדי. אחרי חמש שנים התגרשנו. גדלתי את הילדים וכשהם בגרו, עשו צבא נסעתי לאחותי שנשארה לחיות בעיר הולדתי מור. ושם, כשנפגשתי עם חברי מהכיתה גם מישל הגיע. הוא היה רווק בן 39, התחלנו לצאת והאהבה חזרה כאילו לא נפרדנו. במשך שנה וחצי היינו על הקו פריז תל אביב אך הבנו שעלינו לחיות בצרפת. לי היתה אזרחות צרפתית ולא היתה לי בעיה לחיות שם. חשבנו שמוטב שמישל ימשיך לעבוד ורק בגיל הפנסיה נחזור לארץ כי מי עוזב עבודה טובה לפני כן?. חיינו 20 שנה בצרפת וברגע שמישל פרש מהעבודה עשינו עליה. כל שלושת ילדי גרים בנתניה וקרוב אלינו. אנחנו גרים בדירה נחמדה, אני עובדת ומישל נהנה כל יום לשחק. הוא לא מדבר עברית ונראה שיהיה לו קשה כי הוא נמצא בחברה דוברת צרפתית ורואה רק ערוצים מצרפת. אני מקווה ששר הפנים יבין שמישל יכול לתרום לכבודה של המדינה וינפיק לו את הדרכון הישראלי".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות