fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הישג למתנגדים: לא יבנו קיוסקים בגנים וביסודיים

הועדה המחוזית אישרה תכנית השב"צים בכפוף לתיקונים. קבלה חלק מההתנגדויות
גיא שחר ומורן גונן: מתנגדים

הועדה המחוזית לתכנון ובניה אישרה למתן תוקף את תכנית הבינוי על השטחים הציבוריים לבניה (שב"צ) בנתניה בכפוף לכמה שינויים שהתקבלו על בסיס התנגדות התושבים.

התכנית 408-0546879 : נת/ 7/400 /צ דנה על הגדרת זכויות, שימושים והוראות בניה במגרשים ביעוד שב"צ בבעלות או בחכירה של עיריית נתניה. אל הישיבה הגיעו נציגי התושבים להביע את התנגדותם על היותה של התכנית גורפת: מורן גנון, גיא שחר ואופיר יובל מקריית השרון. אביחן לוי ורני אלוש מעין התכלת.  ריקה אידלמן וזוהר אלטמן ראביד, מעיר ימים. כמו כן הגיעו מהנדס העיר ארז טל ואיתו נציגי הועדה המקומית נתניה טליה בר ניב ועו"ד יריב סומך.

ריקה אידלמן וזוהר ראבד

אופיר יובל אחד המתנגדים: "חזרנו עם הישג. הועדה קיבלה חלק מההתנגדויות שלנו בכך שמחייבת תכנית בינוי לפני קבלת היתר, היא ביטלה את שטחי המסחר בגני הילדים ובבתי ספר יסודיים ובתיכוניים אף הגדירה את גודל השטחים המסחריים. כמו כן הועדה חייבה לקיים סקר פסולת בכל מגרש לקראת הבניה. המגרש היחידי שזכה להתייחסות פרטית הוא השטח החום התחום בתוך שמורת האירוסים שתושבי פולג חששו שביום מן הימים יבנה בו מבנה. שטח זה בוטל בהסכמת העיריה. אנחנו הצלחנו לגרום לציבור להיות מודע שלחשיפה יש השפעה. לא קבלנו את כל רצוננו אבל ההשפעה של הציבור קיימת.

רני אלוש צילום עצמי

התכנית קובעת שימושים, זכויות והוראות בינוי בהתאם לגודל המגרש במגרשים ציבוריים ששטחם עד 5000 מ"ר ניתן לבנות עד 5 קומות ובמגרשים ששטחם מעל 5000 מ"ר ניתן לבנות עד 8 קומות. התכנית מאפשרת מסחר המשרת את היעוד העיקרי: במגרשים ששטחם עד 5 דונם- עד 100 מ"ר במגרשים ששטחם מעל 5 דונם עד 250 מ"ר . התכנית מגדירה תכסית, קווי בנין ועוד. כמו כן קובעת תכליות מותרות במגרשים צרכי ציבור: חינוך תרבות, קהילה, דת, רווחה, בריאות, ספורט ומשרדי הרשות העירונית, כל אלה מבלי לפגוע בשימושים שהותרו בתכניות תקפות.

התכנית פורסמה להפקדה בעיתונים ביום 22.2.19 היא נדונה בועדת המשנה להתנגדויות בתאריך 30.6.19 אשר החליטה כי על הועדה המקומית להשלים את פרסום התכנית בהתאם לתקנות למשך 60 יום. ככל שיוגשו התנגדויות הועדה תדון בהן. בעקבות הפרסום הוגשו עוד ארבע התנגדויות: ע"י מהנדס העיר, ארז טל אדר' אביחן לוי, גיא שחר, רועי טונג'ה ומורן גנון, טל פרנקל, אורית גויטע ישראלי ובן דוד חכמון רני אלוש ואופיר יובל.

אופיר יובל צילום ברמן

 

התנגדותם עוסקת בפרסום התכנית, באפשרות להוציא היתרי בניה ללא דיון פומבי. כמו כן התנגדו התושבים לבניה למסחר בבתי ספר ובגני ילדים. כמו כן הובע החשש שהקרקעות יצאו מידי הציבור, בהתאם להחלטה של המנהל לשינוי יעוד מציבורי למגורים.

מהנדס העיר ארז טל אמר בדיון שהתכנית מייצרת איזון טוב בין הצורך ליצירת ודאות תכנונית לבין היכולת של הרשות המקומית להגשים את השטחים החומים ולקיים את ההמשך הרציף הנדרש לעיר, ולספק בתי ספר גני ילדים וכו'. "היא באה לתת מענה לחוסר ודאות טוטלית, בה כשהיינו צריכים כל פעם כדי לבנות גני ילדים אישור ועדה מקומית ומחוזית. התכנית הזאת הכרחית לרשות שצריכה להקים כל שנה היקפים מאד רחבים של גני ילדים, בתי ספר ותיכונים. אין לנו את היכולת והשהות לעצור ולקיים דיון. אנחנו רוצים לעשות את ההסדרה בתכנית הזו".

אדריכל העיר ארז טל. צילום רן אליהו
אדריכל העיר ארז טל. צילום רן אליהו

לגבי המסחר אמר מהנדס העיריה כי היקפי מסחר מצומצמים מאד הרבה פחות מערים אחרות. לגבי מסחר במוסדות חינוך, "אנחנו לא משתמשים בשטחים האלה להעשיר את קופת העירייה. כלומר אם מנהל ביה"ס ירצה קפיטריה ומנהל החינוך יבקש נוסיף אותה. זה לא אומר שאוטומטית זה יכנס בכל מבני החינוך. המטרה זה לתת לרשות המקומית לייצר את השטחים החומים הטובים מבלי צורך לעצור ולהתחיל בהליכי תכנון. זו תכנית טובה כי היא מצומצמת ומוצאת את האיזון הנכון והגמישות בשב"צים על מנת לאפשר את הפיתוח, קובעת סל שימושים מצומצם הרבה פחות ממה שניתן עפ"י החוק".

התכנית חלה רק על השטחים הציבוריים שהם בבעלות העירייה ובחכירה של העיריה ולכן הרשימה כוללת רק את השטחים הללו. התכנית מייצרת הרבה וודאות תכנונית ומאפשרת לרשות המקומית להשתמש בצורה יעילה בקרקע.

נציג הרשויות המקומיות אמר בישיבה: "העירייה ספקה הסברים טובים לתכנית, שמטרתה להסדיר את השטחים החומים תוך הגבלת המסחר בהתאם לגודל המגרש. לא מצאתי טענות תכנוניות אמיתיות. השטחים הולכים ומצטמצמים חייבים לבנות לגובה".

לאחר ששמעה את המתנגדים ואת תגובת הוועדה המקומית (מהנדס העיריה וצוותו) הועדה סבורה כי מדובר בתכנית החשובה לפיתוח העיר נתניה. התכנית מוסיפה זכויות לשטחי ציבור בעיר באופן המייעל את השימוש בקרקע. הועדה השתכנעה כי מדובר בתכנית ראויה שנותנת מענה לעשורים הבאים למחסור קיים בעיר בשטחי בניה למבני ציבור קיימים, ומחליטה לאשר את התכנית בתנאים: בבניה בתחום ה – 300 מ' מקו הים יידרש לאישור הולחו"ף, לנושא המסחר המתאפשר בתחום התכנית: לא יתאפשר מסחר בגני ילדים ובבתי ספר יסודיים. בתחום מוסדות חינוך על יסודי היקף המסחר יהיה עד ל – 100 מ"ר למגרש מעל חמישה דונם, ול – 50 מ"ר למגרש מתחת לחמישה דונם. כמוכן המגרש המסומן ביעוד למבני ציבור בתחום שמורת האירוסים יבוטל ולא יכלל בתחום התכנית.

דורשים מיפוי של היבט הפסולת בכל אחד מהמגרשים מבחינת סוגי הקרקע והימצאות חומרים מזהמים כמתכות דטרגנטים ואסבסט. מענה: לקבל את הטענה בחלקה כל בקשה להיתר על מגרש שאינו מבונה תכלול סקר פסולת והאמצעים לסילוקו.

התקבלה התנגדותו של אדריכל אביחן לוי שהתנאי להגשת בקשה להיתר תהיה מחויבת בהגשת תכנית בינוי, בה ניתן יהיה לבחון את הבינוי המוצע, העמדת המבנים, ההתייחסות לסביבה וכד'. וזאת על מנת להתאים את הבקשה לצרכים העירוניים והסביבה הקיימת.

החלטת הוועדה לתת תוקף לתכנית תהיה תקפה לשישה חודשים. ככל שלא יוגשו במהלכם מסמכים מתוקנים בהתאם להחלטה, תבוטל התכנית ותיסגר, ללא צורך בהחלטה נוספת.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות