fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מחובר לסביבה

האמן איקי בר זיו חושף את הקהל לאמנות ברת קיימה מופלאה ומחזיר את הצופה אחורה בזמן לטבעיותו של החומר ממנו הוא יוצר. השבוע עבודותיו יוצגו בתערוכת יחיד בתל אביב
סתלבט. אחת מעבודותיו הייחודיות של איקי
סתלבט. אחת מעבודותיו הייחודיות של איקי

 

האמן איקי בר זיו (59), מייצר אמנות אסתטית תוך כדי מודעות לטבע ולסביבה, אליה הוא מחובר בכל נימי נפשו. בעבודות שלו, המיוצרות במגוון חומרים, שיטות ביצוע וטכניקות, הוא עושה שימוש בחפצים שאסף מטיוליו התכופים בטבע וכן בשאריות בניין מעבודתו כמפקח בניה. הוא מקפיד לשמור על טבעיות החומר ממנו הוא יוצר ומצליח לתת לו חיים חדשים, תנועה ואופי. השבוע עבודותיו יוצגו בתערוכת יחיד ואתם מוזמנים.

שילוב של טכניקה ואסתטיקה ברמה גבוהה
שילוב של טכניקה ואסתטיקה ברמה גבוהה

את ביתו של איקי בעין שריד אי אפשר לפספס, האמנות שלו, שהיא ללא ספק חלק ממנו, ניצבת בכל פינה בחצר ובתוך הבית וכל עבודה שלו מספרת סיפור מעניין וייחודי. הוא מעולם לא למד אמנות, אך נקודת המבט הייחודית שלו והחשיבה מחוץ לקופסה, שחררו אותו ממוסכמות ואפשרו לו לשלב בין הטכניקה לבין האמנות והאסתטיקה. "את הידע הטכני שלי רכשתי אצל אבא שלי מילדות. הוא מאד מקצועי ובמשך השנים עשה את כל מה שצריך בבית ואני הייתי השולייה שלו." איקי מצביע על הפרגולה הגדולה שבנה בעצמו בחצר ביתו ונזכר כי בצעירותו, עשה עם אביו הכל למעט ריתוך. "הוא לא נתן לי לרתך, אני הייתי מחזיק את הדברים והוא היה מרתך אותם. כשלמדתי לרתך לבד, כבר לא הייתה לו ברירה."

לא כבול למוסכמות. איקי בר זיו
לא כבול למוסכמות. איקי בר זיו

יחד עם החוש הטכני המפותח, איקי עסק מגיל צעיר בגרפיקה ועבודות יד והתחבר לצד האמנותי שבו. לאחר השירות הצבאי, החלה תקופה פורה עבורו והוא החל לבטא עצמו מבחינה אמנותית ולברוא ביצירות שלו חיים. היצירות שלו הן מאד מגוונות, הן מבחינת השימוש בחומרים שונים והן מבחינת הטכניקות בהן הוא בוחר לעבוד, אך ניתן לראות מוטיבים חוזרים ברבות מעבודותיו, שעוסקות ביומיום, במצבים, באנשים וביחסים עם הסביבה. "העבודה שלי היא לא אוונגרדית, היא מושפעת מכל מה שמסביבי והכל פה מאד ברור ואנושי, אני מאד רואה, העין שלי קולטת את הדברים המיוחדים בסביבה. אני רוכב על אופניים בשטח בכל יום שישי עם חבורה, בסוף כל טיול, אני תמיד חוזר לשולחן הגדול שבחצר ואין מצב שלא אספתי משהו, בין אם זו אבן מיוחדת, פיסת ברזל ישנה, ענף מכופף או ג'אנק שנזרק."

עבודותיו של איקי מתכתבות עם הסביבה והוא מצדו, חי איתה בצורה הרמונית. מחוץ לחצר ביתו, הוא הציב בעבר את אחת מהעבודות שלו, דגים עשויים בטון ה'משתכשכים' באדמה ו'נעים' במעגל, עם הזמן, הדגים נהרסו ע"י עוברי אורח. "מרגע ששמתי את זה בחוץ, זה הופך לאמנות סביבתית, אמנם זה ליד הבית שלי ואני פיסלתי את זה, אבל זה כבר לא שלי ואני לא יכול לשלוט בזה. אמנות סביבתית היא בשבילי גם להשאיר סימנים שלי בכל מיני מקומות בסביבה מבלי לפגוע בה כמובן, כשאני יוצא לטייל, כמעט תמיד אמצא משהו לסדר, להעמיד או ליצור מחדש וזה יישאר שם בסביבה עד שמישהו יפיל את זה, ואולי מישהו גם ישים לב, יעצור ויביט. "

אמנות סביבתית. הדגים של איקי
אמנות סביבתית. הדגים של איקי

כמפקח בנייה במקצועו, איקי מפעיל את החוש הטכני גם בעבודתו היומית, לאסתטיקה יש חשיבות עליונה בכל מה שהוא נוגע בו והוא טוטאלי בכל דבר שהוא עושה. "כל מי שמכיר אותי יודע לשמור עבורי שאריות ברזלים, בטון, עצים וכל מה שהם מוצאים וחושבים שיעניין אותי." מספר איקי, "זה מאד מחובר אליי משום שאני מאד אוהב את הסביבה ומושפע ממנה, כך שפן נוסף ומרכזי בעבודות שלי הוא המחזור."

מי שעובד עם איקי, לא תמיד יצליח לזהות את החומרים שהפכו בידיו של איקי ליצירות, הפטישים שנזרקו משום שידיותיהם נשברו, הפכו לפסלים ייחודיים של דינוזאור, או אישה יפהפייה, המלקוש שאיקי מצא זרוק בשדה הפך גם הוא לפסל מיוחד, וחתיכת ברזל ישנה ומקומטת, הפכה לבגד שמעטר את פסל הנזיר שאיקי גילף בעץ. כל אחת מהיצירות שלו היא בולטת וייחודית בפני עצמה, והחוט המקשר היא היד הנפלאה של איקי והבריאה של חיים חדשים לחומר.

בביתו, איקי מטביע את חותמו היטב, ספסל ישיבה יפהפה מעץ, אהיל ייחודי מנייר ממחוזר, שולחן קפה מוקפד ועוד. הנגיעה האמנותית שלו מופיעה בכל אחד מהפריטים הללו, שמרגשים אותו והוא מחובר אליהם באותה מידה שהוא מחובר לאמנות שהוא מייצר. "בניתי לילדים (כיום בני 26 ו 23) מיטות, ספרייה, שידות. כשאני עושה פסל, או ספסל לבית, זה בשבילי תהליך שהוא מאד דומה. בשניהם אני מתמודד גם עם הטכני וגם עם האמנותי, אני חושב על התכנון ובמקביל, על האסתטיקה."

עבודותיו של איקי יוצגו בתערוכת יחיד הנקראת "ביני והסביבה", בגלריית אורלי דביר ברחוב רבנו חננאל 5 בתל אביב, הפתיחה החגיגית תהיה ביום חמישי, 13.6.19 בשעה 20:00

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות