fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חרף החורף הגשום, נהריה עברה את החורף ללא הצפות. זאת הסיבה

בניגוד לשנים קודמות, הפעם עברה העיר נהריה את החורף בשלום ובעיקר ללא הצפות שבעבר גרמו לפגיעה כלכלית קשה ואף לפגיעות בנפש. התגייסות של משרדי ממשלה לצד רשויות מקומיות וגורמים נוספים הובילה לפרויקט ענק שמנע את הצפת העיר
מאגר המים ספג את מי הגשמים שהיו עלולים להציף את נהריה צילום: יח"צ

חורף 2024 היה אחד החורפים עם כמות המשקעים הגדולה ביותר בשנים האחרונות. על פי הנתונים בתחנת המדידה של משרד החקלאות בתחנת המדידה הסמוכה לנחל כזיב, נמדדו מתחילת העונה 828 מ"מ גשם, בנהריה 806 מ"מ גשם, בצוריאל 787 מ"מ גשם ובכישורית לא פחות מ 1,105 מ"מ גשם מתחילת העונה.

חרף כמויות הגשמים המרובות ועל עף הצמיחה הגדולה בפיתוח העיר נהריה, נחל הגעתון, החוצה את העיר, לא עלה על גדותיו ולא נוצרו שיטפונות. זאת, בניגוד לשנים קודמות, והודות לפרויקט הענק שהוקם על ידי רשות ניקוז ונחלים גליל מערבי בשנים האחרונות במטרה  להגן על העיר מפני שיטפונות. כזכור, חורף 2020 גבה מחיר כבד ברכוש ואף בנפש. בעקבות אירועים אלו, התקבלה החלטת ממשלה 4822 להגנה על העיר נהריה מפני שיטפונות והוחלט להקים וועדת היגוי בראשות סמנכ"ל בכיר ממשרד ראש הממשלה, אמיר ברקן.

וועדת ההיגוי כוללת משרדי ממשלה: משרד החקלאות, משרד הגנת הסביבה וכן גורמים שותפים: רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, עיריית נהריה, המועצה האזורית מטה אשר, הקרן לשיקום מחצבות, רשות המים וכמובן רשות ניקוז ונחלים גליל מערבי אשר אמונה על ביצוע פרויקט ההגנה מפני שיטפונות.

התוכנית כוללת הקמת שלושה מתקני ויסות בנקודות אסטרטגיות לאורך תוואי הנחל בעלות כוללת של 200 מיליון שקלים במימון המדינה.

התוכנית מבוססת על בניית תשתיות, במעלה אגן הניקוז לוויסות שיטפונות: במחצבת יחיעם – אגירת 1 מיליון קוב, בנחל אושרת – מערכת השהיית נגר חצי מיליון קוב ובשטחי עברון – אגירת מי שיטפונות עד 1 מיליון קוב ושימוש בהם לצרכי השקיה.

בנוסף לתשתיות אלו, בוצעו בתוך העיר עבודות תשתיות ותחזוקה הכוללות שדרוג מערכות הניקוז העירוניות תוך מתן דגש לנושא הניקוז לאור הבינוי המואץ.

תפקידם של מתקני הוויסות הוא לווסת את מי השיטפונות ולשחררם בהדרגתיות לאחר חלוף הגשם, כך ניתן למתן את כמויות המים שזורמות לעיר נהרייה במיוחד בגשמים עזים וממושכים כפי שהיו בחורף האחרון.

העבודות בפרויקט ההגנה על נהריה הן חלק ממהלך רחב בהשקעה כספית חסרת תקדים אותו מוביל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, כדי להיערך באופן מיטבי להשלכות צפויות של משבר האקלים הגלובלי ולצמצום תופעות של שיטפונות והצפות במרחב העירוני והכפרי.

אורלי גבישי סוטו, מנכ"לית רשות ניקוז ונחלים גליל מערבי: "אני מבקשת להודות לשותפים שלנו בפרויקט הנרחב. מדובר בפרויקט תשתיות מהגדולים שהיו בצפון בשנים האחרונות ואני שמחה שעמדנו במבחן החורף. אנו נמצאים כעת טרם ביצוע מאגר עברון, ובחורף זה הבנו כי הקמתו הכרחית ומחויבת המציאות. אין לנו שליטה על כמות הגשמים ובמידה והגשם היה ממשיך היינו ניצבים בפני בעיה משמעותית. חשוב לא פחות להודות לעובדים המסורים, לקבלנים, לעובדי הרשות ולחברי המליאה וההנהלה שפעלו על מנת להשלים את הפרויקטים בזמן חרף האתגרים המשמעותיים איתם התמודדנו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות