fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

החלטה דרמטית: בית המשפט הוציא צו זמני נגד הרצת אסדת לווייתן

המחוזי קיבל את עתירת הרשויות מהסביבה והוציא צו ארעי שמונע מנובל אנרג'י להפעיל את אסדת הגז
אסדת הגז לווייתן. צילום: נובל אנרג'י
אסדת הגז לווייתן. צילום: נובל אנרג'י

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אלי אברבנל, קיבל הערב (ג') את עתירתן של רשויות מקומיות מהסביבה והוציא צו ארעי האוסר "קיום פעילות באסדה הכרוכה בפליטת גזים". אי לכך, הנישוב שהיה מתוכנן להתבצע השבוע בוטל, אם כי לא מן הנמנע כי יתקיים במועד אחר. זאת מכיוון שהחלטת בית המשפט המחוזי היא זמנית, וביום ראשון הקרוב (22.12) יתקיים דיון נרחב בעתירה.

את העתירה הגישו הרשויות המקומיות זכרון יעקב, ג'סר א זרקא, מגידו, פרדס חנה כרכור ועמק חפר באמצעות עורכי הדין רענן הר זהב ויונתן ברמן, ואליהן הצטרפה עמותת צלול. העתירה הוגשה נגד נגד המשרד להגנת הסביבה וחברת נובל אנרג'י, אותה ייצג עורך הדין יונתן קהת. לפי העתירה, היתר הפליטה הוצא בדרך "פזיזה ורשלנית בלא שהמשרד להגנת הסביבה עמד בדרישת שיתוף הציבור בהליכי הוצאתו כנדרש בחוק. לטענת הרשויות, המשרד הממשלתי "בחר לדרוס את הבלמים והאיזונים שנקבעו בחוק ,ושנועדו למתן ,ולו במעט, את פערי הכוחות האדירים בין בעלי ההון, שנובל אנרג'י מצויה בבעלותם, לבין הציבור".

העותרות טענו כי בהיתר הפליטה נפל פגם בכך שאין בו דרישה לניטור רציף של גזים רעילים, ובמיוחד בנזן, ותחת זאת נקבעה חובת דיגום תקופתית שאין בה די כדי להבטיח מניעת חריגה מערכי הזיהום המותרים. כמו כן, נטען בעתירה כי כמות הגזים הרעילים הצפויים להיפלט בתקופת ההרצה פורסמה רק יומיים לפני הגשת העתירה, ופרט זה לא פורסם בטיוטת היתר הפליטה, דבר העומד בניגוד לחוק.
עוד נטען בעתירה כי על פי היתר הפליטה אין מגבלה על כמות המזהמים שייפלטו בעת תקלה; "זאת על אף שבעת שכזו עלולה להיפלט כמות מזהמים גבוהה במיוחד, הרבה מעבר לתקרה השנתית שנקבעה לכמות הפליטה השנתית".

המשרד להגנת הסביבה טען כי היתר הפליטה הוצא לפי הסטנדרטים המחמירים ביותר, וכי בתקופת ההרצה יבוצע פיקוח על המתקן, לרבות באמצעות תחנות ניטור אותן תפעיל נובל אנרג'י.

חברת נובל אנרג'י טענה כי העיכוב בהרצת האסדה יגרום לה נזק כספי של 5 מיליון שקלים ביום ואף עלול לסכן את יכולתה לעמוד בהסכמים בין לאומיים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות