fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

גל רבינר יודעת להפוך בגדים לאוכל

ביום שישי, 17.5.2019 ב"קפה בכפר" בכפר ויתקין יתקיים בין השעות 8:00-14:00 יריד שכולו נתינה. כל אלפי הפריטים אשר יימכרו באירוע נתרמו על ידי תושבי חוף חפר והם מוינו בקפידה על מנת להבטיח מכירה של דברים ראויים ואטרקטיביים במחירים 1-20 שקלים כאשר כל ההכנסות מן האירוע מיועדות לרכישת סלי מזון למשפחות נזקקות.
גל אורון והילדים צילום יהודית גמליאל
גל אורון והילדים צילום יהודית גמליאל

 

"שישי של נתינה" הוא יריד מכירות של בגדים, משחקים, ספרים, כלי בית שיתקיים ביום שישי, 17.5.2019 ב"קפה בכפר" בכפר ויתקין בין השעות 8:00-14:00.  כל אלפי הפריטים אשר יימכרו באירוע נתרמו על ידי תושבי חוף חפר והם מוינו בקפידה על מנת להבטיח מכירה של דברים ראויים ואטרקטיביים במחירים 1-20 שקלים כאשר כל ההכנסות מן האירוע מיועדות לרכישת סלי מזון למשפחות נזקקות.

מי שעומדת מאחורי המיזם הזה היא גל רבינר – יפה מבית חרות. גל בת 39 אמא לארבעה ילדים קטנים. במקצועה היא מלווה תהליכי פונדקאות ותרומת ביצית בחברת "ויוה פונדקאות" מזה שש שנים. היא היתה קצינת חינוך בצבא, למדה מנהל עסקים ונשואה לאורון שעוסק בשיווק באינטרנט.

גל במחסן צילום יהודית גמליאל
גל במחסן צילום יהודית גמליאל

כששאלתי איך נשאבה לעולם של גיוס תרומות והתנדבות היא לא זכרה לומר מתי בדיוק נדבקה בג'וק אבל מעידה כי גדלה בבית עם רגישות לסביבה ולאנשים. סבתה, חנה רבינר, היתה מנהלת מחלקת הרווחה במועצה עמק חפר שנים רבות. אמה, צביה, מאז ומעולם היתה מעורבת בפעילות קהילתית במושב ואביה עמיאל היה פעיל ציבור "הוא מסוגל ללכת בשוק ולחזור עם סיפור על משפחה שרכש לה אוכל לשבת או מכר רחוק שפגש במקרה והחליט להשאיל לו את האוטו שלו- כי הוא היה צריך רכב ולא היה לו…" מספרת גל.

"אני חושבת שזה התחיל באחת מחופשות הלידה, כשעזרתי לגייס ציוד למשפחה ספציפית וכך זה המשיך להתגלגל. השמועה התפשטה ואנשים פשוט התחילו להשאיר בפתח ביתי שקיות עם בגדים, משחקים וכלי בית. בהמשך הצטרפתי לכל מיני קבוצות של מתנדבים ואנשים מעורבים חברתית והעברתי את הציוד הלאה לעמותות, מקלטי נשים ועוד. יש במרחבי הפייסבוק, הוואטסאפ ובקהילה שלנו כל כך הרבה מתנדבים ואנשים שמתגייסים למען האחר- זה מחמם את הלב כל פעם מחדש לראות איך הקבוצות האלו הולכות וגדלות. אנשים מוצאים המון משמעות בטירוף היומיומי של כולנו. את עיקר ההתגייסות רואים בתקופות החגים: ראש השנה ופסח. לקראת החגים, בשיתוף עם הדר פרנקו וטלי סונגו, נאספים באזור שלנו אלפי שקלים ומוצרים המועברים למשפחות נזקקות כשהכל מבוסס על יוזמות פרטיות".

עיקר העשייה של גל מתרכז באיסוף התרומות ובמציאת בית חדש לחפצים שלתורמים כבר אין שימוש בהם: "אנחנו נמצאים בתקופה שהצרכנות היא מטורפת. אנשים קונים מה שהם לא צריכים במידות שלא מתאימות להם. אנחנו חיים בקהילה נדיבה, אמידה וצרכנית והכמויות גדולות מאוד- בלתי נתפס איך ברמה היומיומית מגיעים אלי שקים עם משחקים שמעולם לא נפתחו ובגדים עם אטיקט שמעולם לא נילבשו".

יריד איכותי
יריד איכותי

איך עלה הרעיון להתחיל ביריד מכירה של יד שנייה?

"בזמנו היתה לי שכנה, נוית סלומון, אשר ניהלה בעבר חנות יד שנייה בנעורים והיא ראתה את כל כמויות הבגדים הולכות ונערמות. דיברנו על השפע של הציוד, בעוד שיש אנשים שאין להם מה לאכול. היא חשבה לרגע ואז אמרה בפשטות 'אז בואי נהפוך את הבגדים לאוכל' וכך עלה הרעיון לעשות ירידי מכירות. טל בן סירא אשר עבדה בזמנו במרכז הקהילתי בחוף חפר הצטרפה למיזם בשמחה והציעה את המתחם שלהם לטובת האירוע.

מאז ועד היום בעצם מצטברות אצלי במחסן ובמרפסות כמויות אדירות של ציוד. ממש באלפים. בעזרת חברות ואנשים טובים בקהילה אנחנו מפנים זמן למיון התרומות ובעצם מחלקים את כל השפע הזה לשלוש קטגוריות: את הדברים החדשים וכחדשים אנחנו שמים בצד למכירה "שישי של נתינה" אשר מתקיימת פעמיים בשנה ובמהלכה אנחנו מוכרים את כל הטוב הזה ב-1-20 שקלים לפריט.

קטגוריה שנייה היא של הדברים הראויים לשימוש נוסף, אותם אנחנו מעבירים לתרומה לעמותות, מחסני יד שנייה, מקלטים וכל גוף אשר מוכן לקבל את הדברים. והקטגוריה האחרונה והמאוד מאכזבת היא לאשפה. אנשים הרבה פעמים מתבלבלים לצערי בין תרומה לאשפה ומעבירים בגדים קרועים, מוכתמים וכאלו שבאמת סיימו את תפקידם. גם לזה יש ביקוש לתעשיית הסמרטוטים.

חשוב להבין שנזקקים לא רוצים ללבוש סמרטוטים מביישים. המצב שלהם רגיש וקשה גם ככה ולקבל שקיות של בגדים שעבר זמנם, משחקים עם חלקים חסרים וכלי בית שבורים- גורם להם להרגיש גרוע אף יותר".

זו הסיבה שהיא מפנה את הזמן המועט שיש לה בניסיון למיין. "אנשים לא מבינים כמה רגישות נדרשת בסיטואציות האלו  וחבל. אמנם מצאנו פתרון ויש בחור עם מפעל לסמרטוטים שמגיע מדי כמה שבועות לאסוף את השקים האלו ומשתמש בחומר גלם אבל זה עדיין לא הופך את המצב ללגיטימי בעיני. לא מבחינת חוסר הכבוד לזמן שלנו המתנדבים, וודאי שלא מבחינת המשפחות שעלולות לקבל את הדברים הללו".

כל המשפחה במיזם
כל המשפחה במיזם

את עובדת ויש לך ארבעה ילדים קטנים בבית. איך את מתארגנת?

"קודם כל אין מנוחה. הבית שלנו נמצא בעשייה מתמדת. תמיד יש משהו. בנושא התרומות כל המשפחה שלי מגויסת. כל הפריטים נמצאים במחסן בחצר ואין יום שאני מגיעה הביתה ולא מוצאת שקיות בפתח החצר. ההורים שלי נותנים יד, בן הזוג שלי מאוד נוכח ומשק הבית שלנו מתנהל בשוויון, כך שבסמוך למכירה הוא בעיקר נושא בנטל. הפעם ניסינו להפוך את האירוע לפרויקט יותר קהילתי- חינוכי. הילדים מבית הספר היסודי ויתקין שמעו על הפרויקט, הגיעו אלינו לכמה שעות וסייעו במיון המשחקים והבגדים וחלקם אף התנדבו לפתוח דוכן "סליים" באירוע עצמו".

מה הסברת לילדים?

"עברתי בין הכיתות ואמרתי להם שלכל ילד יש בגדים שהוא כבר לא לובש, נעלים שהוא לא משתמש ומשחקים שהוא לא נגע כי הם לא מעניינים אותו, ואילו לילדים אחרים אין כסף לקנות אוכל. לרוב הילדים באזור שלנו קשה להבין מהו מחסור וניסינו לשים דגש על הרעיון שמפריטים שהם לא משתמשים ילדים אחרים יכולים ליהנות, כלומר אנחנו נמכור את זה ובכסף נקנה לילדים האלו אוכל. הם הבינו ואף התבקשו להעלות רעיונות לשדרוג היריד. הם העלו רעיונות מקסימים של שיווק ושל פתיחת דוכנים עצמאיים למכירות".

הסברה לילדים
הסברה לילדים

יריד כזה נעשה על ידי גל רבינר-יפה ומתנדבים מן הקהילה פעמיים בשנה וההכנסות מכל יריד מגיעות לכ-10,000 שקלים, אך כיום קיים סימן שאלה גדול להמשכה של היוזמה.

"נוצר מצב שאין לנו מקום לאחסן את כל התרומות, שכן הכמויות הולכות וגדלות וכבר ישנו קושי ממשי לשמור בחצר ביתי את כל התרומות. מה גם שאין צוות מתנדבים מוסדר והנטל הוא בעיקר עלי ועל בני משפחתי. יש כאן קהילה צרכנית ונדיבה ואני מאמינה שבמצב הנוכחי חובה למצוא פתרון מערכתי".

את מתכוונת שיקצו לך מבנה או חנות?

"לגמרי כן. אנשים רוצים לתרום ריהוט כבד כמו מכונת כביסה, מיטות וכדומה ואין לנו חלל לאפסן את זה. החלום שלי שיהיה מקום כזה בעמק חפר שהוא נגיש, עם מערך של שינוע וינוהל כולו על ידי מתנדבים. כיום אני סומכת על חסדים מזדמנים של אנשים יקרים הנרתמים אד-הוק לכל פרויקט. נניח ממש לאחרונה יצרתי קשר עם איש יקר מנתניה "ליאור הובלות", שיתפתי אותו במקרה של שני חיילים מעפולה שנכנסים לדירה ריקה לחלוטין. הצלחתי לגייס מאנשים מעמק חפר ריהוט מלא לכל הבית: החל מציוד מלא למטבח, דרך סלון מיטות ופינות אוכל ועד מצעים וכלי מטבח. את הציוד הצלחנו לגייס ברגע.  אבל הפרויקט כמעט נפל בגלל שלא מצאנו הובלה. ליאור נרתם לפרויקט, פינה יום שלם, אסף ציוד מכל המוקדים, פרק, הרכיב והוביל עבורם את כל תכולת הבית והכל בהתנדבות. אבל אין הרבה אנשים שמסוגלים לעשות דבר כזה ועל כן כדאי שיהיה מקום מוסדר יותר לנהל את המתנדבים והתרומות- בדומה לגמ"ח המעולה באביחיל אשר הוקם על ידי חיזקי סיבק ומנוהל על ידי הילה קפלן המצוינת".

איך הופך הכסף שאת מגייסת לאוכל למשפחות נזקקות?

"את כל הכסף שאנחנו מגייסים ביריד אני מעבירה לעמותות שהומלצו על ידי המועצה האזורית עמק חפר העוסקות בסיוע פרטני למשפחות. אנחנו לא יכולים לעשות חלוקת מזון בגלל החיסיון של המשפחות הנזקקות והשימוש בגופים המוסדרים הללו מאפשר את העברת הכספים באופן מוסדר ושקוף."

תני דוגמאות של פריטים ששווה לבוא אליכם לקנות.

"וואו. אין סוף. ממש עכשיו מולי יש זוג נעלים בקופסא שמחירם על הקופסא הוא 545 שקלים ונעלו אותם אותן פעמים ספורות. במכירה הן תימכרנה ב-20 שקלים. כל  פרטי הביגוד של הילדים נמכרים ב-5 שקלים גם פריטים חדשים לגמרי. יש כאן משחקי קופסא שלא נפתחו, בגדים חדשים עם תוויות מהחנויות וגם דברים חדשים שקיבלנו כחדשים. כמות ביגוד הנשים היא עצומה- וכל פריט יימכר ב-10 שקלים. יש כאן אפילו ביגוד שנתרם על ידי שחר פאר לאחר פרישתה ביגוד ספורט חדש לגמרי".

מה עושים עם מה שנשאר?

"בסופו של יום המכירה כל מה שנשאר נתרם ואנחנו מתחילים את המחזור מחדש- הפעם זה יהיה בתנאי שיהיה מקום מוסדר לעשות זאת".

"שישי של נתינה" יתקיים ביום שישי, 17.5.2019 בין השעות  8:00-14:00 במרכז הקהילתי בכפר ויתקין.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות