fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אחרי 71 שנים: הבן קיבל את אותות הלחימה של אביו לוחם האצ"ל

דורון שובל ליד נקודת התצפית של האצ"ל ברחוב המייסדים בזכרון יעקב, מחזיק את תעודת העיטור שקיבל אביו
דורון שובל ליד נקודת התצפית של האצ"ל ברחוב המייסדים בזכרון יעקב, מחזיק את תעודת העיטור שקיבל אביו

לקראת יום העצמאות ה-71 למדינה התבשר עו"ד דורון שובל מזכרון יעקב כי שנים לאחר מות אביו, ואחרי פניות, קיבל האב, שלמה שבילי ז"ל, את עיטור לוחמי המדינה, על חלקו במאבק לתקומת ישראל, ואת אות הראגון הצבאי הלאומי.

"אבי נולד לפני 89 שנים, בן למשפחה מעולי תימן ממייסדי זכרון יעקב",  מתאר הבן. "המשפחה התגוררה ברחוב הגדוד העברי בשכונת התימנים. הסבא עבד בחקלאות אצל פקידי הברון והתקשה לפרנס את ששת ילדיו. כסיים את בית הספר העממי ניל"י נשלח אבא לתל אביב לסייע למשפחהוללמוד את מקצוע היהלומים, שם גויס למחתרת האצ"ל. תעשיית היהלומים הצעירה של תל אביב נקלעה לקשיים והוא חזר הביתה, לזכרון יעקב. לפני כשנה נודע לי מפי מכר ותיק שאבי, כנער בן 16, עבר את טבילת האש הראשונה שלו במחתרת כשנשלח על ידי מפעיליו למשימת איסוף מודיעין במחנה המעפילים בעתלית, שהתאים לה בשל חזותו: הוא הולבש בגלבייה לבנה, צויד בסיגריות ובממתקים ונשלח למכור את מרכולתו לשומרי המחנה הבריטים, ובמשך שבועיים התחקה אחרי פעולותיהם של השומרים, סידורי האבטחה במחנה, זמני חילופי המשמרות, מועדי קבלת האספקה ועוד. כעבור תקופה קצרה התיידד עמם ורכש את אמונם, בעודו מדווח למפעיליו על פעולותיהם במחנה. הסיפור, שלא הכרתי עד אז, גרם לי להתעניינות ואף לבקש עבורו ועבור נכדיו, שלא הכיר, את אותות ועיטורי המחתרת".

שלמה שבילי ז"ל
שלמה שבילי ז"ל

שובל פנה בנושא למשרד הביטחון. "ביקשו ממני הוכחות לחברותו באצ"ל, והמשימה לא הייתה קלה. חבריו של אבא למחתרת בזכרון יעקב, זכריה לוי (אצחיה של ברכה מסווארי) ומפקדו שמעון דהאן, לימים סגן ראש המועצה, הלכו לעולמם לפני מספר שנים. לא הייתה ברירה אלא לנבור בארכיון המחתרות ובמוזיאון האצ"ל בתל אביב. שם מצאתי את ההוכחות לימי עברו. כנער צעיר, אבא השתתף בתחילה בפעולות איסוף מודיעין, תצפיות והדבקת כרוזים כנגד הצבא הבריטי. כשהתחשל, צורף לחבריו הבוגרים והשתתף במבצעי החבלה וגניבת האמל"ח מרכבות הצבא הבריטי על ציר מסילת הרכבת חדרה בנימינה. בהמשך, סמוך להכרזת המדינה, נטל חלק בפעולות האצ"ל לכיבוש הכפרים הערביים סברין (עמיקם) ואום אל שוב (גבעת ניל"י). כשהוקמה המדינה פורק האצ"ל וכל יוצאיו גויסו מיד לצה"ל, לחטיבת אלכסנדרוני. אבא היה אז צעיר בן 18. הוא סיפר שאלה היו ימים קשים, מלחמת השחרור החלה והגדוד החדש נשלח לחזית הדרום. בקרב עקוב מדם כנגד הצבא המצרי בכיס אל פלוג'ה (קרית גת) ובלחימה בכפר עירק אל מנשייה הסמוך ספגה היחידה אבידות קשות. 87 חיילים של גדוד 33 נהרגו. רק לאחר שמכשיר הקשר שעל גבו של אבי הפסיק לפעול, הבין אבא שניצל בנס כשכדור רובה של חייל מצרי נתקע במכשירו".

לימין התחתן שלמה שבילי עם מרגלית ונולדו לו שלושה ילדים, איתן, טלי ודורון. לקראת יום העצמאות ה-71 להקמת מדינת ישראל קיבלה המשפחה את האישור והכבוד הראוי למעשיו של האב: עיטור לוחמי המדינה, ואות הארגון הצבאי הלאומי. כדאי לזכור שהכל התחיל בזכרון יעקב. שם היה שלמה שבילי כנער, עם הנערים האחרים, בנקודת התצפית של האצ"ל ברחוב המייסדים ביישוב, שממנה היו בולשים אחר ג'יפים של הבריטים והזהירו את המחתרת מפניהם. "אני זוכר שכילד, אבא לקח אותי לנקודת התצפית והראה לי אותה", מסכם דורון שובל בהתרגשות.

דורון שובל ליד נקודת התצפית של האצ"ל ברחוב המייסדים בזכרון יעקב, מחזיק את תעודת העיטור שקיבל אביו
דורון שובל ליד נקודת התצפית של האצ"ל ברחוב המייסדים בזכרון יעקב, מחזיק את תעודת העיטור שקיבל אביו

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות