fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

על מילים ומנגינות

הפסנתרן ניב קאופמן יעלה ביום שישי הקרוב בקיבוץ אילון מופע מרגש, מחווה מוזיקלית ומילולית למשוררת לאה גולדברג במלאות 50 שנה למותה
"אם יש תוכן - נמצאות המילים". ניב קאופמן | צילום: יח"צ
"אם יש תוכן - נמצאות המילים". ניב קאופמן | צילום: יח"צ

מאת עלית קרפ
ניב קאופמן, 45, גדל במושבה יסוד המעלה. הוא התחיל לנגן בגיל 4 ולמד נגינה על פסנתר אצל חיותה בת ארי, המורה הידועה, אמו של זמר הבריטון אסף לויטין. אחר כך פנה ללימודי הלחנה אצל דרורה חבקין, למד מוזיקה במרכז קלור שבכפר בלום והשתתף בפרויקטים של הלחנה בכל רחבי הארץ. על ילדותו הוא אומר: "ביסוד המעלה הוקפתי בטבע ובאהבה לזמר העברי שאותה נחלתי ממשפחתי, ושני המוטיבים הללו מלווים אותי עד היום בכל עשייתי המוזיקלית".
ביום שישי הקרוב, 17 בחודש, יעלה קאופמן באולם בר-אוריין בקיבוץ אילון את המופע "אור בשולי הענן" – מחווה מוזיקלית ומילולית ליצירתה של המשוררת לאה גולדברג, שהשנה ימלאו 50 שנה למותה. קאופמן, שהוא גם המעבד של הלחנים ומנחה הערב, חבר לשחקן דרור קרן, לזמרת אנה שפיץ ולנגן כלי ההקשה אסף דגן, וביחד יצרו מופע מרגש.
ניב קאופמן, יפה למדת בהמשך, האם יש לך רקע קלאסי ומה הביא אותך לז'אנר המופעים שבו התמחית, מופעי מחווה למשוררים.
"את השכלתי המוזיקלית רכשתי במגמה לג'אז ולמוזיקה בת זמננו בבית הספר למוזיקה רימון. שם למדתי קורסים בהלחנה לתיאטרון, בתזמור סימפוני ובאלתור. המפגש עם מאסטרו רפי קדישזון שינה את חיי. לאחר הלימודים, התמניתי למנהל המוזיקלי ולמנצח במחזמר 'שלמה המלך ושלמי הסנדלר', שהועלה בתיאטרון הבימה, ובעשרות מופעי 'מחווה לאמן' שערך התיאטרון הקאמרי. כמו כן שימשתי פסנתרן בהצגה 'הרטיטי את ליבי' של חנוך לוין. בנוסף, זכיתי לעבוד עם שושנה דמארי, יוני רכטר, אילן מוכיח, אלון אולארצ'יק ועוד. עבורי, המפגשים עם כל אחד מהאמנים הללו היו בית ספר למוזיקה ולחיים".

שותפים מסע החיפוש. אנה שפיץ ודרור קרן | צילום: יח"צ
שותפים מסע החיפוש. אנה שפיץ ודרור קרן | צילום: יח"צ

איזה חלק תופסים המשוררים בחייך המוזיקליים?
"חלק גדול מאוד. אני עומד נפעם מהחיבור שבין המילה הכתובה למילה המושרת. זו הנקודה שבה מתקיים עולם התיאטרון, שאני כל כך אוהב. אני מוצא את עצמי עוסק במהלך השנים בסוגים שונים של מוזיקה, אבל תמיד חוזר אל שגרירי המילים: אלתרמן, עמיחי, פן, רחל, אגי משעול, לאה גולדברג ורוני סומק".
ספר מעט על שותפיך למופע וגם, אם אפשר, על תהליך החזרות. יש ויכוחים, איך מחליטים מה לבצע ואיך?
"שותפי למופע זה הם שותפי למסע החיפוש. אנחנו מנסים ליצור (ביחד ולחוד) את רגעי הקסם עבור הקהל ועבור  השיר שהודפס בספר, והנה הוא על הבמה. כל אחד מהאמנים שבחרתי אהוב עליי במיוחד ומהווה עולם ומלואו: אנה שפיץ, עידן חיים דוד, דרור קרן ואסף דגן. האמנים שאני עולה איתם לבמה הם אנשים שאני בוטח בהם גם בחיים, וזה אומר הרבה מאוד על דרך הבחירה".
אילו מופעים נוספים אתה מפיק ומה מאפיין את הקהל שלך?
"אני מחפש (ומוצא) כל הזמן רעיונות למופעים. זה מרתק אותי. כל רעיון שמעורר אצלי סקרנות ואהבה מוליד מופע. לרוב זה יהיה בתחום הקלאסיקה הישראלית: אני חוקר את המוסיקה העברית בכל הכיוונים והזמנים: משירים בעקבות התנ"ך ועד פסטיבלי הזמר. לאחרונה התחלתי לחבר בין קלאסיקות מחו"ל לקלאסיקות מהארץ, וזה עובד נהדר עבור הקהל שלנו, קהל שמבין עניין, שמבקש להתענג על השירים ועל המילים ומחפש את משמעות הדברים, וזה מה שאנחנו מתעקשים להביא אליו כל פעם מחדש.
"אני נזכר בדברים שאמרה המשוררת רחל: 'לא אוצר המלים חשוב. חשוב איך את משתמשת במילים שיש לך. חשובים הרעיונות. אם יש תוכן – נמצאות המילים'. אז כשאני ניגש בבוקר לפסנתר, זה בדיוק מה שאני עושה: מחפש את התוכן ומוצא את המילים; משם, כבר הכל מסתדר".
אולם בר-אוריין בקיבוץ אילון, ו', 17 בינואר, 21:00, טל': 04-9858131/191

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות