fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שלא יהיו לכם אשליות – דגים לא ישחו בנחל פולג!

לפני שישקמו את נחל פולג יטפלו בבוצה שלו בחוף פולג
בוצה בשפך פולג צילום רוני שניידר

ישיבת הוועדה לאיכות סביבה בראשות חברת המועצה ציפי קפל שהתקיימה השבוע הוקדשה לשיקום נחל פולג. אורח בפגישה היה מנכ"ל רשות ניקוז שרון ניסים אלמון.

מה שהדאיג במיוחד את חברי הועדה הוא הקטע האחרון של הנחל מכביש 2 לשפך שלו בחוף פולג שהבוצה בקרקעיתו נשפכת נסחפת לים ומזהמת את החוף. "מבחינתנו, כנציגי הציבור של תושבי העיר, זה החלק הכי חשוב לנו והכי רלוונטי לחיים שלנו. רשות הניקוז רואה את כל הנחל, לנו יש את חלקת אלוהים הקטנה שלנו ואותה אנו רוצים לשקם ולטפח" אומרת ציפי קפל.

בישיבה התקבלה החלטה להקים וועדת היגוי מצומצמת שתהייה מורכבת מחברי מועצה ונציגי מקצוע מטעם העירייה, במטרה לגשר על הפערים שנוצרו בין רשות הניקוז לבין רשות הטבע והגנים. "זאת לאור העובדה שהתרשמנו כי הפערים בין שני הגופים מונעים את פיתוח ושיקום האזור. הסתבר לנו, כי התקציב לקטע בין כביש 2 לחוף הים הוא לא בשמים ויצאנו באופטימיות לראות תוצאות עוד בקדנציה זאת". אומרת קפל.

אורחי הוועדה היו חברת מועצת העיר טלי מולנר הממונה על החופים, ריקה אידלמן תושבת עיר ימים שהציגה את מצב החוף והנחל כשמימיו מגיעים מדי פעם לים, שרי ממחלקת הניקוז בעירייה וניסים אלמון  מנכ"ל רשות הניקוז שהציג בפני הועדה את כל התמונה.  כמו כן השתתפו חברי הוועדה אדיר בנימיני, אמיה טאגה ונציגי הציבור אופיר יובל וגיא שחר, מנהלת האגף איכות סביבה עירית אנגלקו ולליזי אורון סמנכ"ל תיפעול.

נחל פולג איננו נחל וכנראה שלא נראה בו אף פעם דגים. אין לו נביעות ואין לו מעיינות והוא בדרך כלל יבש. המים המזינים אותו הם מי שטפונות שמתנקזים לביצות באזור. תחתית הנחל היא קרקע אורגנית אדמת סחף. את מי הביצות (רואים אותם ליד אזור התעשיה פולג ומסילת הרכבת) עיריית נתניה מעבירה בנקז גדול אל הים.

ניסים אלמון צילום תמר המלין

לדברי מנכ"ל רשות הניקוז ניסים אלמון בעיית הבוצה המטרידה את תושבי נתניה אינה קשורה כלל לשיקום הנחל: "בקטע בין כביש 2 לשפך פולג הנחל יורד מתחת לגובה פני הים וכך נוצר מצב של מים עומדים. רק בימי שטפונות המים יוצאים החוצה וסוחפים איתם בוצה. צריך לתת לנחל להתנהל בעצמו. ניקוי הבוצה הוא פרט קטן". ולעניין שיקום הנחל לדבריו אי אפשר לייצר זרימה טבעית בנחל פולג כי הקרקע של הנחל לא מתאימה והמים יעלמו. הפולג מתחיל בטירה, אין לו אגן מים הררי, אי אפשר לייצר בו נחל ודגים לא יהיו בו. מה שכן אפשר לעשות הוא לייצר שטחי טבע מחוף הים, לאגמון פולג ועוד. רשות הניקוז מגישה תכנית מפורטת עדי לשחרר את מי השטפונות וולנקז אותם אל הים ואנחנו עושים זאת בשלבים בהתאם לתכניות הבניה של נתניה והסביבה. בינתיים הוחלט לחפור מנהרה מתחת לרכס הכורכר כדי לשחרר את מי הביצה מהשטפונות".

ריקה אידלמן: "הגיע הזמן להציל את מעט הטבע שנשאר בנתניה. שמורת האירוסים – חוף פולג – נחל פולג. יש לנו פנינה נדירה בארץ. אני מקווה שהפגישה תקדם אותנו כי אנחנו ממש קרובים למצב שירוק וכחול הם רק שמות של צבעים"

חבר הועדה אדיר בנימיני: "עד כה קיבלנו את הרושם שמחסור בתקציבים מונע את שיקום הנחל בקטע המערבי שבין כביש החוף לבין הים. הסתבר לנו כעת שהתקציב הדרוש אינו בשמיים וכי מה שמונע התקדמות אלו הם סדרי העדיפויות הכללים וכן  מחלוקות בין שני גופים ממשלתיים, אותם ננסה ליישב באמצעות הקמת צוות פעולה קטן. הצוות ינסה לגשר עליהן, ככל שהדבר נוגע לקטע הנחל בחלק של נתניה. אם נצליח בכך תירשם התקדמות משמעותית. בכל מקרה, אנו בוועדה נחושים לראות התקדמות עוד בקדנציה הזאת ולא נרפה מן העניין. הסאגה הזאת צריכה להגיע אל סיומה".

 

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות