fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הנשים שהגיעו לעשות שלום בחדרה

מחצלות שלום בחוף אולגה, היום הראשון צילום נשים עושות שלום
מחצלות שלום בחוף אולגה, היום הראשון צילום נשים עושות שלום

"בעקבות הפרסומים שלנו בחדרה, הרגשנו שישנם תושבים המתייחסים לפעילותנו בחשדנות מסוימת. השתדלנו להעביר את המסר שאנו תנועה בלתי מפלגתית, שבה חברות נשים מכל קצוות הקשת הפוליטית, שאנו מחפשות את המחבר והמשותף, ואיננו מזוהות עם צד פוליטי כלשהו של המפה, מבהירה רכזת תנועת נשים עושות שלום באזור חוף הכרמל ורד סלדינגר מזכרון יעקב.

נשות התנועה הגיעו בשבוע שעבר לחדרה, התמקמו בחוף אולגה שם פצחו באירוע בן ארבעה ימים תחת השם "מחצלות שלום בחוף אולגה". האירוע החל ביום שני ונמשך עד יום חמישי, ונועד להתוודע לתושבי העיר ולהכיר להם את התנועה. אבל בחדרה כמו בחדרה, עיר מרובה בתושבים דעתניים, ובימים אלו גם המולת טרום בחירות, מן הצפוי שאולי ישמעו כל מיני קולות מסביב.

מחצלות שלום בחוף אולגה, היום הראשון צילום נשים עושות שלום
מחצלות שלום בחוף אולגה, היום הראשון צילום נשים עושות שלום

"זמן קצר אחרי שהקמנו את מתחם המחצלות הגיע למקום תושב אולגה, שהתעניין במעשינו. הוא הביע התנגדות קשה וזעם רב. כמה מאתנו שוחחו אתו ארוכות. מאוחר יותר כשהגיע למתחם צ'יקו וקנין שרץ למועצת העיר, הצטרף התושב, והקשיב לשיחה. צ'יקו ביקש לשמוע מה אנחנו מייצגות, ושידר את השיחה בשידור חי בדף הפייסבוק שלו" היא מספרת.

יכול להיות שאתן מזוהות יותר עם השמאל ובחדרה יש יותר אנשי ימין?

"אנחנו לא פוליטיות ואנחנו מזמינות את תושבי חדרה לבוא, לדבר ואפשר גם להתווכח. בשיחה עם צ'יקו קבוצת נשים הסבירה לו את מטרות התנועה, את המיקוד שלה כתנועת אימהות הדואגות לילדיהן ולדורות הבאים, ואת החשיבות שאנו מייחסות לדיאלוג בין הדעות השונות ולנכונות לפעול למען מטרה משותפת למרות חילוקי דעות פוליטיים. הוא סיפר לקבוצה על הבעיות הבוערות של תושבי גבעת אולגה. הסכמנו שההקשבה חשובה, שיש לנסות לאחד ולא להפריד. לאחר שיחה זו, התושב שהביע התנגדות עזה אמר שהוא מבין שאנו נשים ואימהות המביאות חיים לעולם ורוצות לשמור עליהם. לאחר מכן שמענו ממנו שהוא בא מרקע של שכול וכאב. המפגש הסתיים בחיבוקים הדדיים ובהענקת צמיד של התנועה לאותו תושב. התרגשנו עד דמעות. עבור רגעים כאלה אנו עושות מה שאנו עושות. עבור גשרים שנבנים במקומות שנדמה שאינם אפשריים”.

בכל מקרה, האירוע שלהן נראה כהפוגת נחמדה לסוף הקיץ. ביום שני הוכנה מנדלה על החוף, בשלישי סופרו סיפורים בשעת השקיעה, ברביעי התקיימו מעגלי מתופפים לילדים ולמבוגרים ובחמישי פעילות יצירה כמו עץ משאלות והכנת "פיסות שלום" המצטרפות לשמיכת טלאים גדולה. למבוגרים התקיימו מפגשים בנושאים של שלום וביטחון. ביום רביעי התארח במחצלות דודי מזרחי – חבר "לה פמיליה" לשעבר שהפך לפעיל חברתי, ואתמול (לעיתון) היום, חמישי הגיע עמי איילון, ראש השב"כ לשעבר. בשלישי גם הוקרן הסרט "מיגונית ושמה תשוקה" – על החיים בעוטף עזה, ואחריו שיחה עם היוצרת. בסיום כל ערב הייתה גם תכנית מוזיקלית.

הכנת פיסות שלום בחוף אולגה. צילום: נשים עושות שלום
הכנת פיסות שלום בחוף אולגה. צילום: נשים עושות שלום

מי הן הנשים? מדובר בתנועת שטח שפועלת בכל הארץ. "נשים עושות שלום" היא תנועת השטח הגדולה בארץ היום. זוהי תנועה בלתי מפלגתית שהקימה קבוצת אימהות בקיץ 2014 בעקבות מבצע "צוק איתן", ומונה כ-40,000 חברות (וגם חברים!), מימין, מרכז ושמאל, יהודיות וערביות, חילוניות ודתיות, מהמרכז ומהפריפריה – בדרישה להגעה להסכם מדיני מכבד, מוסכם ולא אלים, שיביא לסוף הסכסוך הישראלי-פלסטיני, תוך שיתוף נשים בתהליך, ברוח החלטה 1325 של האו"ם. "המטרה היא לקדם תודעה תומכת הסכם, להחזיר את התקווה שזה אפשרי. בנוסף, חברות התנועה נמצאות הרבה בכנסת, וכל החכי"ם הוזמנו ל"אוהל האימהות", להביע דעה, לתמוך, או להתנגד. המטרה היא שיתקיים דיון בנושא", אומרת סלדינגר, "אנחנו מזמינות את תושבי חדרה לבוא, לדבר אתנו, לתמוך או להתווכח. הדיאלוג חשוב לנו. אנחנו מעוניינות בשיח עם כל הקשת הפוליטית, ומקוות שיהיה מעניין ומעורר לחשיבה ולפעילות".

מה לא יודעים עליכן מספיק?

"התנועה איננה תנועה אידיאולוגית הדוגלת בפיתרון מסוים, ואינה תנועת מחאה. היא קמה מתוך דאגה אימהית לשלום הילדים, ורצון להבטיח שלפני יציאה למלחמה וסיכון ילדינו, ייבדקו כל החלופות המדיניות האפשריות. פתרונות מגוונים הוצעו ממגוון כיוונים, וחשוב שהם ייבחנו בכל הרצינות הראויה לפני יציאה למלחמה נוספת.
שפת התנועה היא תמיד "בעד" ולא "נגד".
פעילות התנועה כוללת חוגי בית, מעגלי שיח, פרויקט "סעו לשלום" – עמידה בעשרות צמתים ברחבי הארץ פעם בחודש כדי להנכיח את הקריאה לשלום, השתתפות בכנסים, בהרצאות, נוכחות שבועית במליאת הכנסת והשתתפות פעילה בוועדות הכנסת ועוד ועוד.

ב-2016 התקיימה "צעדת התקווה", שבמהלכה צעדו נשים מראש הנקרה עד ירושלים במשך שבועיים. ביום הסיום התקיים מפגש גדול עם נשים פלסטיניות מדרום ליריחו, ולאחריו התקיימה עצרת גדולה ליד בית ראש הממשלה, בקריאה להגעה להסכם מדיני.
ב-2017 התקיים "מסע השלום", שכלל אירועים גדולים ברחבי הארץ (דימונה, נצרת, פארדיס, בית שאן ועוד), ושוב סיום באזור צפון ים המלח ובגן העצמאות בירושלים.

השנה, 2018, במהלך כל מושב הקיץ של הכנסת התקיים בגן הוורדים בירושלים, מול הכנסת, "אוהל האימהות" בקריאה לעצירת ההסלמה בדרום ובדיקת פתרונות מדיניים קיימים, מכל צדיה של הקשת הפוליטית. באוהל התארחו מובילי דעה, חברי כנסת, אנשי צבא לשעבר, והציבור הרחב.
"בהמשך השנה נקיים צעדה לרגל יום השלום הבינלאומי, וכנס בינלאומי של נשים, שלום וביטחון, המיועד לסטודנטים ולקהל צעיר", סיכמה סלדינגר.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות