fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קיבוע זכויות

קיבוע זכויות הוא פעולה בעלת חשיבות רבה מאוד, שמבוצעת בגיל הפרישה מעבודה. מהות פעולה זו היא מיצוי הטבת מס חשובה מאוד - פטור מחבות מס על קצבת הפנסיה, כולה או חלקה. בעמוד זה תמצאו מידע רלוונטית לגבי קיבוע הזכויות, ומומלץ לקרוא את כולו על-מנת לממש את אותן זכויות יקרות ערך.
צילום: Freepik

האם חובה לבצע קיבוע זכויות?

שימו לב: למרות שלכל פנסיונר ופנסיונרית מגיע פטור על הקצבה הפנסיונית, עד לתקרה מסוימת, רשות המיסים לא מעניקה את הפטור באופן אוטומטי. רק ביצוע קיבוע זכויות מאפשר לקבל את אותו פטור, שעשוי להגדיל בפועל את הקצבה הפנסיונית במאות שקלים מדי חודש. בהתאם, גם אם כמובן אין חובה לבצע את קיבוע הזכויות, מומלץ מאוד לא לוותר על כך.

המלצה נוספת היא לבצע את קיבוע הזכויות מיד עם היציאה לפנסיה, ולמעשה לאחר קבלת שתי הקצבאות הראשונות. בהתאם רצוי להתחיל בהיערכות כבר חודשיים-שלושה לפני מועד הפרישה מעבודה .

על איזה סכום ניתן לבצע את קיבוע הזכויות?

תקרת הפטור על החיסכון הפנסיוני היא כ-853,620 ₪ (נכון לשנת 2023). ב-2025 התקרה תעלה ל 1,099,872 ₪ ובהתאם להצמדה למדד.

חשוב לציין כי משיכת כספי פיצויים לאורך 32 השנים שקודמות למועד הפרישה מעבודה (כלומר החל מסביבות גיל 30-35) מובילה להפחתת התקרה. על כל שקל שנמשך על חשבון כספי הפיצויים עוד לפני היציאה לפנסיה, מפחיתה רשות המיסים 1.35 ש"ח מתקרת הפטור. כך לדוגמה משיכה של 100,000 ש"ח לאורך השנים תגרום לכך שתקרת הפטור תעמוד על 665,000 ש"ח בלבד. באופן כללי ההמלצה היא לשמור על כספי הפיצויים בחיסכון הפנסיוני עד לפרישה מעבודה, כדי להגיע עם מקסימום משאבים לתקופת הפנסיה.

קיבוע זכויות – גם לגבי משיכה הונית וגם לגבי קצבאות חודשיות

את החיסכון הפנסיוני ניתן באופן עקרוני לנצל בשתי דרכים: משיכה הונית, כלומר משיכת סכום כסף גדול מיד עם היציאה לפנסיה, וקצבאות חודשיות – שישולמו לאורך כל החיים ואם החוסך או החוסכת רוצים בכך, ימשיכו להיות משולמים לפרק זמן מסוים גם לאחר מותם, כמובן לאלמן או לאלמנה.

קיבוע זכויות חל גם על משיכות הוניות וגם על קצבאות חודשיות. ניתן לחלק את תקרת הפטור בין שני המרכיבים, ורצוי לעשות זאת בעזרת מומחה בתחום על-מנת לנצל את ההטבה באופן מקסימלי, בהתאם למאפיינים האישיים של כל אדם.

איך מתבצע קיבוע זכויות?

הפרוצדורה מול רשות המיסים כוללת הגשת טופס בשם 161ד'. חשוב למלא את הטופס באופן מדויק ולכלול בו את כל המידע הנוגע למימוש הטבת המס. בפרט יש לציין בטופס זה האם תתבצע משיכה הונית, לפרט את משיכות כספי הפיצויים במשך 32 השנים הקודמות, להודיע כיצד תרצו לממש את הפטור ועוד.

כדאי לבצע קיבוע זכויות בעזרת יועץ פרישה מיומן. השירות כולל לא "רק" את מילוי הטופס ואת ההתנהלות מול רשות המיסים, כך שנחסכת מכם הטרחה, אלא ייעוץ מקיף לגבי כל ההחלטות שיש לקבל לקראת היציאה לפנסיה, ובהתאם מיצוי המשאבים ומקסימום רווחה כלכלית לאחר הפרישה מעבודה.

איך להבטיח הכנה לפרישה לגמלאות בצורה הטובה ביותר?

הכנה לפרישה לגמלאות כוללת התייחסות מעמיקה למספר פרמטרים שונים. על-מנת להבטיח את קבלת ההחלטות הטובות ביותר עבור הפורש/ת, ההמלצה היא להיעזר במומחים מנוסים שכבר צברו ידע והתמודדות עם סיטואציות מורכבות. באג'נדה פועל צוות מיומן מאוד של מומחים בעלי רישיון פנסיוני, והסיוע לקראת הפרישה לגמלאות ניתן בהתאמה אישית מלאה לכל אדם.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות