fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מכביש חשמלי ועד טעינה אלחוטית: ההמצאות והחידושים בטעינת רכב חשמלי

חדשות טובות לכל בעל עמדת טעינה לרכב חשמלי: הטכנולוגיה עומדת לעשות זינוק גדול קדימה, עם טעינה מהירה יותר, סוללות מחומרים חדשים, כבישים שטוענים את הרכב ואפילו פנסי רחוב שמטעינים מכוניות
צילום: Shutterstock

אורן הדר

אי אפשר להסתכל כיום על כביש בישראל בלי לראות רכב חשמלי או היברידי. הרכבים החשמליים ובעיקר אלה מהמזרח התגלו כיעילים, נוחים ומבוקשים – בעיקר בעידן של התייקרות הדלק ואי ודאות כלכלית. המגמה הזו אינה מיוחדת לארץ: בכל העולם הולך ועולה קצב האימוץ של רכב חשמלי, ובסין עצמה הוא צפוי להגיע לכ-80% מהמכוניות החדשות תוך שנתיים-שלוש. צמיחה כה מהירה בתפוצת רכב חשמלי, בארץ ובעולם, מחייבת גם אימוץ של תשתיות טעינה מתקדמות וחדשות. כאלה שהולכות לחולל מהפכה בטווחים, לחתוך זמני טעינה ואפילו לאפשר טעינה בלי לעצור. לפניכם החידושים הכי משמעותיים בתחום תשתיות הרכב החשמלי.

1. כביש חשמלי: לטעון בלי להפסיק לנסוע

עמדות טעינה מתקדמות הולכות ומשתפרות כל הזמן, אך יש שעובדים כבר על הטכנולוגיה הבאה: כביש חשמלי. סלילים חשמליים המונחים בתוך האספלט, מגיבים לנסיעת רכב עליהם ומייצרים מתח. האנרגיה יכולה להגיע מרשת החשמל, מלוחות סולאריים לצד הכביש ועוד – והמכונית תיטען בהשראה מגנטית תוך כדי שהיא נוסעת. הכביש החשמלי הראשון החל להיבחן בשבדיה ב- 2018. אחת השחקניות הבולטות בתחום היא אלקטריאון הישראלית, שערכה ניסוי בכביש חשמלי פה בארץ, ועתידה לבנות מקטע כביש שכזה במסגרת ניסוי ביוטה, ארה"ב. כביש חשמלי יאפשר לבנות מכוניות חשמליות הרבה יותר קטנות וזולות, משום שיצטרכו סוללות קלות שהן הרי נטענות כל הזמן מהתנועה בכביש. אך יעבור זמן עד להשקת כבישים שכאלה, וסלילת מקטעים חשמליים בכל נתיב תחבורה משמעותי.

2. עמדות מהירות מאי פעם

היצרנית הסינית CATL, שמחזיקה כ-25% מכל שוק הסוללות לרכב חשמלי, פיתחה טכנולוגיית סוללה חדשה, שהיא פחות רגישה להשפעת טמפרטורת הסביבה. סוללת רכב נטענת פחות ביעילות כשקר או חם מאוד, מה שמשפיע על הביצועים. הדגם החדש של סוללת CATL מאפשר טווח של יותר מאלף ק"מ בזכות מערכת בקרת טמפרטורה שהיא חלק מהסוללה, ולא מכלול חיצוני. אבל הטווח הוא רק יתרון אחד: מערך הסוללות הזה כל כך יעיל, שביכולתו לבצע טעינה מ-10% ל-80% תוך עשר דקות בלבד.

סוגיית זמן הטעינה הינה מחסום בעיקר עבור המגזר העסקי – שילוח, הובלה, היסעים ועוד – שלעיתים קרובות צריך להוציא רכב במהירות למרחק גדול, ולא בהכרח יהיה זמן לעצור ולטעון חצי שעה. טכנולוגיית הסוללה הזו תאפשר אימוץ מהיר ונרחב של רכב חשמלי גם בארגונים ובתעשיות שילוח והובלה, מה שיעזור מאוד בצמצום זיהום אוויר ויוריד משמעותית עלויות שילוח.

3. טעינת רכב אלחוטית

כן, בדיוק כמו בסלולרי: מדובר במשטח עליו מחנים את הרכב, ומבצעים טעינה סטנדרטית. הפיתוח הזה מגיע אלינו מבריטניה, בה מבוצעים ניסויים מתקדמים בטעינה אלחוטית מאז 2020. קצב הטעינה עדיין איטי למדי, ויש צורך בתשתית שתהיה חלק מהקרקע, כך שלא מדובר בפיתרון עבור המשתמש הביתי. ועדיין, הוא צפוי להיות נוח עבור תחנות מוניות, ציי רכב ומגזרי תעשייה שונים, לאחר שישתפרו ביצועי הטעינה.

4. מטענים חשמליים בכל פנס רחוב

חברה בריטית פיתחה תושבת מיוחדת שאפשר יהיה לחבר לכל נקודת קצה בתשתית התאורה העירונית, קרי פנסי רחוב למיניהם. התושבת תכלול ממיר ונקודת חיבור לכבל טעינה חשמלי, ותאפשר לנהגים לטעון את רכבם מבלי לחפש עמדת טעינה לרכב חשמלי בתחנת דלק או חניון. הרעיון הוא לא להשיג טעינה מהירה למקרי חירום, אלא להגדיל את אפשרויות ההטענה המוצעות ברחוב ובכך לאפשר ליותר נהגים לקנות רכב חשמלי.

סיכום

בשורה התחתונה, חוויית התחבורה החשמלית עומדת להשתדרג משמעותית, בזכות יזמים יצירתיים שרואים עמדת טעינה לרכב חשמלי ורוצים לשפר ולהנגיש אותה לרווחת הנהגים. כל הפיתוחים הללו נמצאים בתנועה, והביקוש העצום לרכב חשמלי צפוי להאיץ אותם – כך שכבר בעתיד הקרוב יוכלו להגיע גם אליכם.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות