fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יובש בעיניים לאחר ניתוח לייזר – סיבות ודרכי טיפול

אופטיקה יפעת, יפעת גבריאל - depositphotos

ניתוחי לייזר לתיקון בעיות ראייה הפכו נפוצים ביותר בארץ ובעולם במהלך עשרים השנים האחרונות, ובזכותם אינספור אנשים זכו להיפטר מבעיית הראייה ממנה סבלו ומהצורך התמידי במשקפיים. בעוד ניתוח זה נחשב בטוח ופשוט יחסית (ומתאים עבור חלק מהמקרים, לא עבור כולם), פעמים רבות קיימות תופעות לוואי קלות מסוימות לאחר הניתוח אשר עלולות להציק ולהקשות מעט על ההתנהלות היומיומית. יובש בעיניים לאחר ניתוח לייזר הוא אחד מהמצבים המוכרים והנפוצים יחסית בהקשר זה. במה בדיוק מדובר, למה זה קורה וכיצד ניתן ורצוי לטפל ולהתמודד עם מצב זה?

מדוע נוצר יובש בעיניים לאחר ניתוח לייזר?

במסגרת ניתוח לייזר בעיניים לתיקון בעיות ראייה, למעשה משייפים באמצעות קרן לייזר ממוקדת ומדויקת את קרנית העין, במטרה להוריד את הקמירות המאפיינת אותה ולהפוך אותה לשטוחה בחלקה המרכזי. כתוצאה מכך נוצרת תחושה עצבית מופחתת במנגנון האחראי על ייצור הדמעות (הבלוטה המרכזית האחראית על ייצור והפרשת דמעות), מה שמביא לירידה משמעותית בכמות המצמוצים של העין, ולכן גם בכמות הדמעות הנוצרות. חשוב להבין כי דמעות הן מנגנון טבעי של הגוף, אשר שומר על העין לחה ונקייה. כשכמות הדמעות שהגוף מייצר פוחתת, נוצר יובש בעין וכתוצאה ממנו תחושה לא נעימה המאופיינת בדרך כלל כסוג של גירוד, או "חול בעיניים".

כלומר, מדובר ביובש של ממש, ולא רק בתחושה של יובש, אשר הופך מורגש וחמור יותר בקרב מטופלים אשר סובלים מיובש בעיניים גם בזמנים רגילים, או לחילופין מבלים שעות רבות מול מסך המחשב ו/או מרכיבים עדשות מגע באופן קבוע.

כיצד מומלץ להתמודד עם יובש בעיניים לאחר ניתוח לייזר?

חשוב לציין כי במרבית המקרים פעילות החסר של בלוטת הדמעות, ותחושת היובש בעיניים הנוצרת בעקבות כך, עוברת לאחר תקופה של כמה חודשים (עד כחצי שנה בערך), כאשר הקרנית מתאוששת מהניתוח והעצבים באזור חוזרים לפעילות רגילה ותקינה. אז מחזור הדמעות של המטופל/ת חוזר לסדרו, והעין נשמרת שוב לחה באופן תמידי וטבעי.

אך גם במהלך התקופה בה מנגנון הדמעות אינו מתפקד עדיין כראוי, וגם במקרים מסוימים בהם ההתאוששות מהניתוח מתארכת יותר מהממוצע (כך שגם לאחר כחצי שנה העין עדיין נותרת יבשה יחסית) נדרשת התייחסות מקצועית וטיפול אפקטיבי. לא מדובר במצב מסוכן, אך כן בתחושה בלתי נעימה המלווה לאורך מרבית היום.

לכן, חשוב להיות במעקב וטיפול אצל אופטומטריסט מוסמך, ואף לראות רופא עיניים אחת לתקופה במידה והמצב אינו משתפר. קיימות שיטות טיפול יעילות למצבים של יובש בעיניים לאחר ניתוח לייזר – אחת מהן היא שימוש בעדשות מגע מיוחדות , אשר מונעות את החיכוך שבין הקרנית (המתאוששת מניתוח, כאמור) לבין העפעפיים, בזמן המצמוץ. קיימים שני סוגים שונים של עדשות אשר יכולות לשמש במקרים אלו, עדשות המאפשרות מעבר של חמצן אל הקרנית, אך דואגות לשמור עליה מוגנת מחיכוכים מיותרים ושומרות את האזור לח, בדיוק כמו שהוא צריך להיות.

לסיכום, גם אם אתם חוששים מיובש בעיניים לאחר ניתוח לייזר, קיימים פתרונות וקיימות שיטות טיפול אפקטיביות. הצעד החשוב ביותר מבחינתכם הוא להיות במעקב וטיפול אצל אנשי המקצוע הרלבנטיים מעולם רפואת העיניים. אופטיקה יפעת, אופטומטריסטית מוסמכת בנתניה מומחית במתן פתרונות ראיה מתקדמים ללקויות ראיה מסוגים שונים ותשמח לעמוד לרשותכם בכל עת למענה על שאלות והסברים.

בקליניקה תמצאו פתרונות מתקדמים וייחודיים לראיה מטושטשת אחרי ניתוח לייזר, רגישות לאור לאחר ניתוח לייזר, אקטזיה לאחר ניתוח לייזר, עדשות מתקדמות למשקפיים ועוד. לפרטים התקשרו לטלפון מספר: 052-8212615 או בקרו באתר האינטרנט בכתובת: https://opticaifat.co.il/.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות