fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סכנה מהמגדל?

שילוב בין ריבוי אנטנות על גג מגדל מים וריבוי מקרי סרטן בשכונות הקרובות אליו מדיר שינה מעיני תושבי שכונות אלון ואלה בפרדס חנה כרכור
מגדל המים (צילום: נירית שפאץ)

מה הגורם למה שנראה כגל של מקרי סרטן באזור קדמת פרדס חנה? תושבים ברחוב נחשון מצביעים על מגדל המים הסמוך, שגגו עמוס באנטנות סלולריות בכל הצורות, כעל גורם אפשרי. קרבתו הרבה של המגדל לתיכון החקלאי "ברנקו וייס" שבו לומדים השנה 1,800 בני נוער מפררדס חנה כרכור ועובדים בו אנשי צוות רבים, מעוררת חששות נוספים. האם עומס כזה של אנטנות על גג מבנה אחד לא מסכן את סביבתו?

לפני למעלה מ-10 שנים, אחרי שהוצבו על גג מגדל המים האנטנות הראשונות, עלו חששות של תושבי הסביבה מפניהן ונעשתה בדיקת קרינה פרטית שהתושבים הזמינו, ועלה ממנה שרמת הקרינה במקום לא עוברת את המותר. אבל בשנים שחלפו מאז הבדיקה נוספו לגג המגדל עוד אנטנות רבות, וברור שתוצאות הבדיקה ההיא כבר לא רלוונטיות כיום. לדברי התושבים, לא נעשתה מאז בדיקה נוספת.

משהמשיכו להגיע עוד ועוד אנטנות, התעוררו שוב החששות, ולפני חמש שנים הייתה במקום הפגנה סוערת של תושבי השכונות הסמוכות למגדל (שכונות אלה ואלון) נגד ריבוי האנטנות. לאחריה לא השתנה דבר, ואנטנות חדשות רק נוספו מאז. מדובר באנטנות של חברות סלולר מובילות וגורמים נוספים. פנייה של התושבים לפני מספר שנים לחברת מקורות, שברשותה מגדל המים הבלתי פעיל והיא מאפשרת את הצבת האנטנות על גגו, לא נענתה לדבריהם כלל.

בשנתיים-שלוש האחרונות התגלו מקרים רבים של סרטן ברחוב נחשון הסמוך, במידה שנראית לחלק מתושביו לא סבירה כלל. "זה רחוב שיש בו רק 10 בתים, וחלו כאן בשנתיים-שלוש השנים האחרונות לפחות 7 אנשים, ש-3 מביניהם נפטרו", הם טוענים. "ידוע לנו גם על גל של מקרי סרטן ברחובות הסמוכים". נ', תושבת הרחוב, אובחנה בסרטן לפני עשרה חודשים במקביל לשכנתה. השכנה נפטרה מאז, ולפני שלושה שבועות אובחן גם בעלה של נ', המאושפז כיום בבית החולים במצב קשה. "עד שחלה היה בעלי אדם בריא, ספורטאי, בכושר מצויין", אומרת נ'. "עכשיו, כשבתי ושני נכדיי נמצאים בבית, אני חוששת גם להם. אנחנו חיים בפחד. כל פעם מופיעה עוד משאית שמביאה עוד אנטנת ענק להציב על המגדל, ואנחנו לא יכולים לישון בשקט".

שייקה רונן, תושב הרחוב, מוסיף: "ייתכן שיש גם מקרים נוספים בסביבה הקרובה שאנחנו לא יודעים עליהם. אנשים לא נוטים לספר על מקרי המחלות והפטירות של יקיריהם, כל אחד שומר את הכאב והצער בלבו. אבל עכשיו ידוע לנו מספיק כדי להרגיש שזה הגיע למצב של מגיפה".

השבוע פנו מספר תושבים במכתב לראש מועצת פרדס חנה כרכור, הגר פרי יגור. מתוך הפנייה: "אנו, משפחות הגרות בשכונת האלה ובשכונת האלון, מביאות לידיעתך כי לאחרונה התרבו מקרי מחלת הסרטן בשכונה… על מגדל המים שגובל בשכונה יש כמות אנטנות בלתי הגיונית. אנו מבקשים ממך לבדוק את רמת הקרינה והסיכון מהאנטנות ולפנות לכל הגורמים הרלוונטיים בסמכותך כראשת המועצה. להזכירך שהמגדל והאנטנות שעליו מיתמרים גם מעל בית הספר ברנקו וייס".

משרד החינוך ומשרד הבריאות הפנו אותנו למשרד להגנת הסביבה, האחראי על נושא הקרינה, אנטנות והיתרים להן. המשרד להגנת הסביבה מסר: "מיקומי מוקדי השידור בישראל נקבעים על-ידי החברות הסלולריות והרשויות המקומיות, ולצורך הקמה והפעלת מוקדי שידור נדרשים היתרי הקמה והפעלה מהמשרד להגנת הסביבה. המשרד אישר הקמה והפעלה על גג מבנה מגדל המים, של מוקדי שידור השייכים לחברות סלקום ופלאפון. רמת החשיפה לקרינה שנמדדה נמוכה באופן משמעותי מהספים המחמירים שנקבעו על-ידי המשרד – ספים שהם עשירית מסף החשיפה שנקבע על ידי ארגון הבריאות העולמי (World Health Organization) כבלתי מזיק לכלל האוכלוסייה. המשרד מפעיל מערכת לפיקוח רציף המודדת בכל רגע נתון את הספקי השידור של מוקדי השידור, ובאמצעותה המשרד מפקח באופן רציף על רמת החשיפה ממוקדי השידור. מאז הפעלת מוקדי השידור הללו ועד היום, לא נמצאה כל חריגה ברמת הקרינה הנפלטת ממוקדי השידור שעל מגדל המים".

אך מתגובת מועצת פרדס חנה כרכור עולה תמונה שונה במשהו לגבי ההיתרים והאופן שבו הוצבו האנטנות. מהמועצה נמסר: "הצבת אנטנה סלולרית חייבת בהיתר. בקשה להיתר להצבת אנטנה חייבת לעמוד בתנאים שקבעה תמ"א 36, תכנית הקובעת הנחיות להקמת מתקני שידור בכל שטח המדינה, תוך שהיא מתייחסת למניעת מפגעי קרינה ומזעור הפגיעה באיכות הסביבה והנוף. בשנים האחרונות לא ניתן כל היתר להוספת אתרי תקשורת על המגדל, מעבר לאלה שאושרו במסגרת ההיתר המקורי. עמדת הוועדה המקומית כיום מחמירה מאוד בנושא זה, שכן מדובר בבריאות הציבור ובאיכות החיים והסביבה שלנו. ראש המועצה ויו"ר הוועדה המקומית הנחתה זה מכבר את מהנדס המועצה לבצע מיפוי של כל האנטנות הפרוסות ביישוב, ובמסגרת זו, נבחן גם את אזור מגדל המים".

מחברת מקורות נמסר: "הצבת אנטנות בשטח מתקני מקורות הינה מדיניות של ועדות התכנון לצורך איחוד תשתיות. הצבת האנטנות על המגדל בוצעה עוד בשנת 1995. החברה האחרונה שהתקינה אנטנות עשתה זאת בשנת 2004 דהיינו לפני כ-15 שנים. יתכן שלאורך השנים מתקיימות עבודות תחזוקה שבמהלכם מוחלף ציוד. בכל אופן, ההיתרים להצבת האנטנות מתקבלים מהוועדה המקומית לתכנון ובניה ומקורות איננה צד לזה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות