fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מטרד וסכנה בכניסה למענית?

התראה והזמנה לשימוע הוצאה מהמשרד להגנת הסביבה למפעל ורידיס שבכניסה לקיבוץ מענית
מפעל ורידיס (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

המשרד להגנת הסביבה הוציא התראה והזמנה לשימוע לפני הוצאת צו הפסקה מנהלי וצו לסילוק מפגע לחברת ורידיס איכות הסביבה שבכניסה לקיבוץ מענית ולמנהליה. מדיגומים וסיורי הפיקוח של המשרד עולה כי החברה מייצרת חשש משמעותי לאוכלוסייה ולסביבה כתוצאה מהמשך פעילות המתקנים שלה. זאת, בעקבות הפרת תנאי רישיון העסק שניתנו לה, בהם חריגות מערכי הפליטה שנקבעו לחברה, יצירת מפגעי ריח והפרת תנאים נוספים ברישיון העסק. בשימוע, שיקיים מנהל מחוז חיפה, שלמה כץ, תינתן לנציגי החברה הזדמנות להשמיע את טענותיהם לפני ההחלטה על הוצאת צו הפסקה מנהלי וצו לסילוק מפגע.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי השימוע נקבע ליום א' הקרוב, וכי לאחר קבלת ההזמנה וההתראה לשימוע הודיעה החברה על כוונתה להשבית את המפעל, החל מהיום (ד'), לצורך ביצוע עבודות אחזקה. "משום כך, נעתר המשרד להגנת הסביבה לבקשת המפעל לדחות את השימוע בשבוע – כל עוד בתקופה זו יישאר מושבת".

במשרד מתארים את השתלשלות הדברים: "ורידיס מפעילה מתקני הפקת אנרגיה משריפת גזם בסמוך למפעל גלעם בכניסה לקיבוץ מענית. לפני כשנה, בסיור פיקוח שביצע המפעל נמצא כי קיימים ליקויים במערך איסוף ושינוע האפר, וכן כי המפעל אינן מצמצם ומונע את הפליטות הלא-מוקדיות. החברה דיווחה כי תיקנה את הליקויים לפי דרישת המשרד, ואולם בסיור חוזר נמצאו שוב ליקויים חמורים. כמו-כן, הצטברו תלונות תושבי קיבוץ מענית על מטרדי ריח. כמות התלונות, תדירותן ועוצמתן מהוות מטרד חמור ופוגעות פגיעה ממשית באיכות חייהם של תושבי היישוב הסמוך, מענית. תוצאות הבדיקה של גזי הפליטה בארובה הצביעו על חריגות מערכי הפליטה המרביים. בעקבות כך, יצא המשרד להליך אכיפה מנהלי מול החברה במטרה להביא להסרת המפגעים שכללו דרישה כי ורידיס תנקוט באמצעים להפסקת המפגעים, לרבות פעולות להפסקת הפליטות, אבטחת תחזוקת המפעל ולהבטחת אמצעי הבקרה. לאחר התקופה, משהתחדשו תלונות הריח ואף התגברו, המשרד ביצע ביקורות בשטח, כולל בדרג בכיר של מנכ"ל, סמנכ"לית בכירה לתעשיות, סמנכ"ל בכיר לאכיפה ומנהל מחוז חיפה, קיים פגישות עם התושבים, וכוננים מטעם המשרד בדקו את תלונות התושבים באופן קבוע ואספו ממצאים. בחודש אפריל, המשרד החליט על הכנסת תנאים מחמירים חדשים לתוך רישיון העסק של המפעל שיבהירו את נושא חומר הגלם אשר נעשה בו שימוש באתר, אופן התחזוקה והתפעול של המפעל, אופן הניטור של תהליך הטיפול בגזי הפליטה וכיולו, באופן שימנע חריגות בפליטות מזהמים לאוויר ויוביל להפסקת מפגעי הריח. המשרד העביר תנאים אלה למפעל ולרשות הרישוי, המועצה האזורית, עם קביעה שייכנסו לתוקף באופן מיידי. אך החברה עתרה לבית המשפט עם בקשה לצו בינים, וכנגד התנאים הנוספים תלוי ועומד כיום צו ארעי שניתן על ידי בית המשפט. עד כה למרות בקשות חוזרות ונשנות של המשרד לקיים דיון בבקשה ולבטל את הצו הארעי, לא ניתנה החלטה".

במשרד אומרים כי קיימו בתקופה זו סיורי פיקוח ודיגום נוספים שהצביעו על המשך הפרות תנאי רישיון העסק הקיימים, לרבות בנוגע לטיב חומר הגלם, גרימת מפגעי ריח, אמצעי הניטור והבקרה וחריגות מערכי הפליטה. "נתוני חלק מהמזהמים שנפלטו מן המפעל בחריגה מערכי הפליטה המרביים שנקבעו בתנאי רישיון העסק: חריגה של יותר מ-1,000% בכלל פחמנים אורגניים (TOC), של כ-380% בדיאוקסינים; של כ-300% בחלקיקים; של כ-120% בתחמוצות חנקן; ושל כ-1000% בפחמן חד-חמצני. למזהמים אלה השפעות בריאותיות וסביבתיות, וחלקם אף ידועים או חשודים כמסרטנים. החריגות מצביעות על כך שהמשך פעילות המפעל יוצרת חשש משמעותי לסיכון האוכלוסייה והסביבה סמוך למפעל. בשל כך, עם קבלת תוצאות הדיגום, שמצביע על המשך החריגות ובחלק מהמזהמים אף על החמרה, מצא המשרד כי לא ניתן להתיר את המשך פעילות העסק ולפיכך הוציא את ההתראה וההזמנה לשימוע".

מחברת ורידיס נמסר: "מבלי להתייחס לטענות אשר הועלו על ידי המשרד להגנת הסביבה, עליהן נענה במסודר במסגרת השימוע. החליטה החברה ביוזמתה, מתוך אחריות וסטנדרטים מחמירים, על סגירתו של המפעל לשם ביצוע עבודות אחזקה וביצוע בדיקות נוספות. החברה פועלת בתיאום ובשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות