fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דייט עם פרופסור מירב בן נתן

פרופסור מירב בן נתן | צילום: באדיבות המצולמת

התרגשתי לקרוא על הפרופסור החדשה – פרופסור מירב בן נתן, אשר חרטה על דגלה לקדם את מעמד הסיעוד במדינה, חוקרת מובילה בתחום אלימות במשפחה, חינוך בסיעוד ומעמד האחות ואף הציגה את מחקריה במספר גדול של כנסים בינלאומיים. היא הראשונה שקיבלה מינוי במסלול פרופסור חבר קליני בבית הספר למקצועות הבריאות ואוניברסיטת תל אביב ובכך סללה את הדרך לבאות אחריה.

הסתקרנתי לדעת מה הוביל את הילדה טובה פרדס חנה לפסגת האקדמיה, להיות פורצת דרך, וונדר וומן שמטפחת קריירה, מנהלת ביד רמה את בית ספר לסיעוד בהלל יפה, מראה של מיליון דולר ומשפחה למופת. איך עושים זאת? מה הוביל אותה להצלחה ולהיות פורצת דרך ומהן התכונות הנדרשות לכך?

פרופסור מירב בן נתן | צילום: באדיבות המצולמת

"ברמה האישית אין ספק שרציתי לקבל את ההכרה שמגיעה לי על פועלי, אבל המניע העיקרי היה לגרום אושר וגאווה להורי. לצערי אבי לא הספיק לשמוע את הבשורה בחייו, כיוון שנפטר במהלך השנה האחרונה, וביום שקבלתי את ההודעה רצתי ישר לבית הקברות לבשר לו."

נפגשתי לדייט שבו היא שמה את הכל על השולחן.

מה שלומך בימים אלו? אני מתהלכת עם מועקה ענקית על ארגוני זכויות נשים שנאלמו דום על מה שקרה ב7/10. האם פעלת במעמדך לשתף את העולם בכך?

מירב נאנחת – "ימים אלה הינם ימים קשים לכל אזרח במדינת ישראל, אכן בתור פעילה למניעת אלימות כנגד נשים אני פועלת ואפעל למען מניעת התופעה. פניתי לארגוני נשים בינלאומיים על מנת לקבל הסברים על התעלמותם המוחלטת מכל נושא אונס הנשים באירועי ה-07/10 ואני מתכוונת להוציא על כך נייר עמדה מחקרי".

ברכות לקבלת התואר! שתפי בתהליך ובהחלטה לקבלת הפרופסורה

״תודה רבה, מדובר בהליך מורכב ואני אסביר. במדינת ישראל האפשרות לקבלת תואר פרופסור שיהיה מוכר על ידי אוניברסיטה ראויה, הינה נחלת המרצים במשרה מלאה רק למי שנמצא באקדמיה, למעט רופאים, שיכולים לקבל תואר פרופסור גם כאשר הם נמצאים בשדה הקליני ובבתי החולים ולא רק באוניברסיטה.

בהכרתי כפרופסור נוצר הישג חסר תקדים, וראשון מסוגו בישראל שבו בדומה לתהליך אצל הרופאים, גם מי שנמצא בשדה הקליני ולא רק באוניברסיטה ועומד בתנאים יוכל לקבל תואר "פרופסור", כך מסבירה לנו פרופ' מירב בן נתן, חוקרת מובילה בתחום הסיעוד, אחות, אשר פרסמה יותר מ-100 מאמרים והופיעה בלא מעט כנסים ברחבי העולם.

"התהליך התאפשר בזכות אנשים שהאמינו ביכולותיי ובצדקת הדרך, אי לכך, בהליך פורץ דרך משותף ביחד עם מנהל בית החולים הלל יפה, ד"ר מיקי דודקביץ שהאמין ביכולותיי לכל אורך הדרך וסבר שאני ראויה להכרה האקדמית ההולמת, ויחד עם ראש ביה"ס למקצועות הבריאות פרופ' נאוה רצון וראש החוג לסיעוד פרופ' צביה בר נוי וקודמתה לתפקיד פרופ' מיכל יצחקי באונ' תל אביב, הפעילו לחץ על דיקן הפקולטה לרפואה פרופ' גרוסמן לפרוץ את תקרת הזכוכית ולאפשר את הקידום הראוי לשאר מקצועות הבריאות ולאו דווקא לרופאים.

כיוון שקורות החיים שלי וההישגים שהשגתי במהלך השנים היו תואמים לדרישות לקבלת תואר פרופסור ובתמיכה של שיפוט בינלאומי וארצי של טובי החוקרים, המהלך אושר.

לימודים בהווארד בוסטון – פרופסור מירב בן נתן | צילום: באדיבות המצולמת

מהן התכונות שהביאו אותך להצלחה מקצועית?

תכונות האופי שמביאות בני אדם להצלחה באקדמיה בפרט ובחיים בכלל מתחילות קודם באהבת המקצוע, הכרה בחשיבותו, הכרה בחשיבות של קידומו והפצתו, כמובן גם לעבוד קשה, להסתקרן, לחשוב מחוץ לקופסה ולשלב ידע ומומחיות. קיימת אצלי המחויבות להיות בעלת יכולת יצירתית ואנליטית בתחום בו אני עוסקת כמו אלימות במשפחה, אלימות כנגד קשישים, הטיפול בקשיש, חינוך בסיעוד וקידום מעמד האחות.

בנוסף יש חשיבות גבוהה ליכולת הכתיבה והבעת הידע לצד הצגת הנתונים. קיימת חשיבות להתמקדות ואחריות. פרופסור יכול לעסוק במגוון רחב של פעילויות כמו מחקר, הוראה, ופעולות נוספות. היכולת להתמקד בפרויקטים ולקחת אחריות היא תכונה מרכזית. כמו כן היכולת להוביל ולשתף פעולה.

יכולת להוביל ולשתף פעולה יכולה לסייע בקידום המטרות האקדמיות והחברתיות. מוטיבציה ורצון למחקר מתורגמת לעובדה שבמקום לישון 6 שעות בלילה מקצרים שעות שינה ומקדמים תהליכי מחקר. חשוב להדגיש שדרגת הפרופסור לרוב לא נובעת ממניע כלכלי אקסטרינזי, בטח לא במינוי של פרופ' קליני אלא יותר ממניעים אינטרינזים פנימיים להגשמה עצמית והובלת תהליכים.

פרופסור מירב בן נתן | צילום: באדיבות המצולמת

פרופסור מירב בן נתן היא אדם מרשים, ב-25 השנים האחרונות מירב עובדת במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. מתוכן, ב-12 השנים האחרונות היא מכהנת כמנהלת בית הספר האקדמי לסיעוד שנמצא במתחם בית החולים. תחת ניהולה ביה"ס עשה שינוי משמעותי הן ברישום הרב של סטודנטים שמבקשים ללמוד בביה"ס והן בכמות הבוגרים שמסיימים בהצלחה את המסלול הלא פשוט של לימודי סיעוד.

בית הספר בניהולך

כשהגעתי לתפקיד מנהלת בית הספר לסיעוד בהלל יפה, למדו בביה"ס 200 סטודנטים. כיום אנו מסיימים את שנת 2023 עם 1800 סטודנטים שלמדו במהלך שנה זו, כל זאת לצד הצלחות שנתיות של הכרה במצוינות ביה"ס ואחוזי מעבר מהגבוהים בארץ במבחנים הממשלתיים. לפני שהגעתי לביה"ס לא היו קורסים על בסיסיים וכיום יש כ-7 קורסים על בסיסיים, לצד מרכז העשרה לאחים ואחיות מהגדולים בארץ. ביה"ס מוביל ברמה המחקרית ואף בקשרי מחקר עם מוסדות רפואיים מהארץ ומחו"ל. ביה"ס פועל למען קידום בריאות בקהילה ואף פעיל בכל המועצות והעיריות המקומיות לקידום בריאות התושבים. בביה"ס קיימת תוכנית ראשונה מסוגה ויחידה בכל הארץ של בגרות בהיקף 5 יחידות לפרח אקדמי לסיעוד, בשיתוף עם אולפנית מבשרת ברוך בחדרה. תוכנית זו מעניקה לבוגרות ידע מדעי וקדימות לקבלה ללימודי סיעוד. חשוב להדגיש שאת כל ההצלחה וההישגים בבית הספר, הינם בזכות הצוות המדהים של בית ספרי. צוות מוביל בכל קנה מידה.

מהו הערך המוסף אותו הבאת לבית הספר בניהולך?

הערכים הנוספים אותם הבאתי לביה"ס הם הערכים שמנחים אותי בתור אדם ואשת מקצוע, שותפות, רצון להצלחה, מוכוונות למשימה, אכפתיות וראיית הסטודנט במרכז לצד קידום מחקרי ומיתוג של ביה"ס. אצלנו בביה"ס המיתוג והשיווק לא נעשים ע"י אנשי שיווק חיצוניים אלא הסטודנטים והעובדים תורמים מעצמם ומיכולותיהם.

אני מאמינה שלכל אדם יש מה לתרום לסביבה וכך אני מאתרת את היכולות האלה אצל כל אדם שעובד או לומד אצלי ומשתדלת לתת ליכולות אלו במה ולהעצים אותן לטובת האדם עצמו והמערכת כולה.

כשאומרים פרופ' בן נתן למה מתכוונים?

מתכוונים לאישה חדורת מטרה, אכפתית ואנושית שממוקדת באנשים ובהובלת וקידום מקצוע האחים והאחיות בישראל לצד קידום המחקר בתחום.

שתפי ברגע שבו את מחליטה להיות אחות

כדי לפרט על תהליך זה, יש צורך בכתבה נוספת בפני עצמה וקצרה היריעה, אבל חשוב לי להדגיש שזאת אחת החלטות הטובות ביותר בחיי ועל כך אני מודה לאמי ולגב' חנה שצמן שלימים הייתה המנהלת שלי בביה"ס, ששכנעו אותי לבחור במקצוע המקסים.

מעמד האחים ואחיות היום ומה לדעתך צריך עוד לשפר?

מקצוע הסיעוד עבר שינויים משמעותיים בשנים האחרונות. כיום הוא מציע מגוון תחומי עיסוק, ממיילדות ועד טיפול נמרץ, התמקצעות ומומחיות בתחומים שונים, מנעד רחב של אפשרויות קידום, כולל תפקידי ניהול בבתי חולים, במרפאות ובקופות החולים, ולימודים לתארים מתקדמים (תואר שני ודוקטורט ועכשיו גם פרופסורה). אולם מנגד, אחות עדיין לא יכולה לנהל בית חולים ואין עדיין חקיקה של חוק האחים ואחיות להכרה חוקית עצמאית בתפקוד האחות לצד העלאת שכר מותאמת לפועלה. בנוסף לכך יש מחסור בתקנים וצריך להוסיף תקנים רבים לצוות הסיעודי שיאפשרו את הטיפול האיכותי במטופלים.

את ידועה כפורצת דרך ומעורבת בשלל נושאים, מה הדבר החשוב שאת פועלת עבורו ולקידומו?

אכן את צודקת (מירב מחייכת), אני פועלת במגוון תחומים כפי שפירטתי. כרגע למשל אני פעילה בהכנת מערך הדרכתי לכל תושבי מדינת ישראל בשיתוף פעולה עם המחלקה לטיפול באלימות במשפחה ותקיפה מינית יחד עם הגב' ברברה לנג וד"ר זוהר לביא בנושא תקיפה מינית כנגד קשישים. המערך יוצג בקמפוס IL ויפעל למניעה וטיפול בתופעה.

כיצד את מג'נגלת בין הקריירה לבין הבית ומה הטיפים שתתני לנו הנשים?

״אין ספק שאחד הדברים החשובים הינו ניהול זמן נכון, ארגון יומי, סדרי עדיפויות. כל זאת לצד בעל תומך ואכפתי שיודע מראש לצד מי הוא חי ומהווה שותף בכל המשימות.

פרופסור מירב בן נתן ומשפחתה | צילום: באדיבות המצולמת

את נראית מיליון דולר, איך את דואגת לעצמך?

ראשית ממש תודה, מפרגן לשמוע זאת. אז בראש וראשונה אני מודה כל יום לגנטיקה של אבא שלי ז"ל לצד אימון ספורטיבי אצל "מאיה ספורט" סטודיו לספורט בפרדס חנה כרכור לפחות 3 פעמים בשבוע שרשומים לי ביומן כמו פגישה מתוכננת מראש ולא מפספסת את זה.

אחרי כל מה שאנחנו קוראים פה, יש לך עדיין חלומות שטרם הגשמת?

יש עוד הרבה (מירב צוחקת) אבל אני מהאנשים שמעדיפה לדבר על עשייה בשטח ולהוביל לעשייה ופחות לספר על דברים שהם בגדר חלום. באופן כללי אני מאמינה שאם אפשר לחלום את זה אפשר לעשות את זה לפי דברי וולט דיסני.

איך את רואה את תפקיד האחות היום וכיצד את מקדמת את הדור החדש של האחים והאחיות?

כפי שפירטתי בתחילת הריאיון, על תפקודה העצמאי של האחות כיום, על תפקידי הניהול, והתארים המתקדמים, אני שמחה על הצטרפותם של גברים רבים למקצוע לצד הידע הגדל ומתרחב עם התקדמות המומחיות. את כל אלה אני מקנה ברמת ידע והכוונה לסטודנטים שלי שהופכים לשגריריי בפרסום ציבורי על מעמד הסיעוד בישראל.

מהי עצת הזהב שהיית מעניקה להם?

להילחם על חלומות שגדלתם איתם כדי להשיג אותם ולא להיכנע לתכתיבים חברתיים מגבילים, ותמיד להאמין בעצמכם.

ספרי לנו קצת על בית הגידול שלך והילדות?

גדלתי להורים הכי מדהימים, אוהבים, חמים ומפרגנים שיש. כל חיי נתנו לנו את התחושה וההכרה שכל מה שנרצה בחיים נוכל להשיג ובגדול בזכות מי שאנחנו. ואכן גם אחותי, מיכל דריימן היא מומחית ניהול פיננסי, תפעול וקשרי משקיעים. אישה פורצת דרך ומבריקה בתחומה, גם היא הצליחה בזכות החזון של הורי. אין לי ספק שמטען זה שציידו אותנו היה נדבך מרכזי בהצלחתי.

פרופסור מירב בן נתן עם הנכדה אמיליה | צילום: באדיבות המצולמת
פרופסור מירב בן נתן עם הנכדה אמיליה | צילום: באדיבות המצולמת

איפה תהיי בעוד 10 שנים?

ככל הנראה במשרד הבריאות בקידום תהליכים למען מקצוע הסיעוד וקידום תהליכים לשיפור איכות הטיפול במטופלים ומניעת אלימות במשפחה ובקשיש.

ספרי קצת על המשפחה שלך?

משפחה זה הדבר החשוב ביותר בחיים שמעניק המון כוח ומצברים. אני נשואה לאייל בן נתן, מנהל מחלקת פרויקטים בחברת ירוק 2000 ויש לנו שני בנים, רון ועדי. רון מהנדס חשמל מהטכניון בוגר תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב וקצין בחיל האוויר אשר בימים אלו מתחיל בדרכו באזרחות בתעשייה האווירית ונשוי לדניאל המדהימה, מחנכת בביה"ס רבין, אף היא בוגרת תואר שני בחינוך מיוחד.

עדי הבן הקטן שלי סיים החודש את שירותו הצבאי בחיל האוויר וישר גויס למילואים.

לפני שנתיים זכיתי במתנה הכי מרגשת בחיי, הפכתי לסבתא לאמיליה המהממת שנותנת לי בוסטר של חום ואהבה בימים הלא פשוטים שעוברים על כולנו לצד ריבוי המשימות.

מה חלמת להיות כשתהיי גדולה?

לא תאמיני (מירב צוחקת בקול רם), בספר המחזור חלמתי להיות חוקרת ודוקטור מובילה. אז לא ידעתי שיש תואר פרופסור ובאמת הדרגה חיכתה לי… אולם החיים לימדו אותי תמיד לשאוף למעלה והגשמתי גם את החלום הזה.

פרופסור בן נתן ילדה טובה פרדס חנה, מהיכן האמביציה שלך וכיצד את מקדמת את הנשים היום? 

כפי שפירטתי הכל מתחיל מהבית וממאפייני אישיות. פרסום, תיעוד ושיווק ההישג במדיה, ובהרצאות במיוחד בקרב נשים, מוביל לכך שעוד נשים מבינות שהכל בהישג ידן, לו רק ירצו מספיק. השבוע סטודנטית כתבה לי: "אני רוצה להיות פרופ' מירב בן נתן שאגדל" אמרתי לה: "את יכולה להיות טובה ממני, תאמיני בעצמך".

שתפי באנשים מכוננים בחייך שבזכותם הגעת עד הלום?

ראשית, הורי היקרים ובעלי היקר. בנוסף, אני רוצה להודות לחמי זכרונו לברכה, שהיה קצין במשטרה, ומפקד משטרת פרדס חנה המיתולוגי שתמך בי והאמין בי לכל אורך הדרך. ברמה האקדמית, אני מודה לפרופ' מלי אהרנפלד, שידעה לזהות אותי כבוגרת תואר ראשון, לתמוך ולפרגן, ולהוות מודל ותמיכה עבורי לכל אורך הדרך.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות