fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בלעדי: שיא במספר הנרשמים להסבה, סטודנטים במחלקות הקורונה נמצאים לא פעם בבידוד

מנהלת בית הספר לסימנהלת עוד של בית החולים הלל יפה בחדרה, ד"ר מירב בן נתן, בראיון בלעדי: הקורונה עושה טוב למקצוע
ד"ר מירב בן נתן \ צילום: איילת קדם
ד"ר מירב בן נתן צילום: איילת קדם

בבית החולים הלל יפה בחדרה, מתכוננים למחזור נוסף של תלמידים. שיעשו את מסלול ההסבה לסעוד. כאשר בסך הכל, לומדים בו כיום כ- 1600 תלמידים. מנהלת בית הספר לסיעוד של בית החולים, ד"ר מירב בן נתן: "המספרים של התלמידים במסלול ההסבה, הולכים וגדלים. בשנת 2017, היו לנו 500 סטודנטים במסלול זה. כאשר בשנת 2020, היו לנו כבר 626. ואנחנו בהחלט רוצים עוד. באפריל, נפתח אצלינו מסלול הסבה נוסף. וכבר יש, נכון להיום, יותר מ-400 מתעניינים. הקורונה, יצרה הילה סביב המקצוע שלנו: מקצוע הסיעוד".

עשר שנות ניהול

ד"ר מירב בן נתן, 51, תושבת כרכור, מנהלת את בית הספר לסיעוד כבר עשר שנים. היא נשואה ואם לשניים, עם רזומה מכובד. של לימודי סיעוד לתואר ראשון ושני בהצטיינות. ודוקטורט מטעם אוניברסיטת חיפה. שכותרתו: התעמרות בקשישים במוסדות. ויש לה גם תואר שני במנהל עסקים, בהצטיינות גם כן.

היא עצמה, החלה את דרכה במחלקה הפנימית הגריאטרית, של בית החולים תל השומר. "אבי התעוור כשהייתי בת 12", היא משחזרת. "ואימי, עבדה כמטפלת במרכז גריאטרי. וכשבאתי יום אחד לעזור לה לחלק אוכל במרכז הגריאטרי, ראיתי אחות הנותנת סטירה לקשישה. אימא שלי, לא הסכימה שאספר על כך להנהלה. היא פחדה שיפטרו אותה והיא תישאר ללא עבודה. אז באותו רגע עצמו, החלטתי בליבי לעשות משהו ביחס למצב הקשישים. ואכן, הגשמתי. כשעבדתי במחלקה הפנימית גריאטרית, וגם אחר כך. כשעשיתי את הדוקטורט שלי, ב-2008".

 

מירב בן נתן בחצר בית הספר \ צילום: איילת קדם
מירב בן נתן בחצר בית הספר \ צילום: איילת קדם

 

הרחבת סמכויות

"בשנה האחרונה בפרט ובשנים הקודמות לה בכלל, חל שינוי בתכנים וגם בתדמית של מקצוע הסיעוד",  מדגישה ד"ר מירב בן נתן. "ואם פעם, הצטיירה האחות כמי שאוספת סירים עם שתן, הרי שכיום-זה כבר לא ככה. וישנן אחיות שהן מומחיות קליניות. שיש להן אפשרות של קביעת טיפול קליני, לחולים שהם גריאטרים. וגם סוכרתיים, סופניים וכירורגיים".

מה לומדים כדי להגיע לשם?

"תואר שני בסיעוד וקורס על-בסיסי, עם מומחיות קלינית. שבסיומו, יש מבחן ממשלתי".

ממש לימודי רפואה

" נכון, מדובר בלימודים ארוכים. אולם בסופם, יש קרבה גדולה יותר לחולה- מאשר ברפואה".

ועוד היא אומרת: "בזמן הקורונה, התחיל פתאום הציבור לראות את העבודה המופלאה שאנחנו עושים. וההילה, שכבר התחילה להיווצר למעשה סביב המקצוע-התרחבה וגדלה. אני משוועת לסטודנטים נוספים, על אף הביקוש הרב. ועדיין אפשר להירשם".

האם יש שינוי בחתך הנרשמים ללימודי ההסבה?

"בהחלט. אם פעם, אחוז הגברים מקרב הלומדים בלימודי ההסבה היה עשרה לכל היותר, הרי שהיום מדובר על 25 אחוזים. בנוסף, יש פראמדיקים רבים שהבינו כי הסמכויות של עבודתם מצומצמות והשכר נמוך. והם באים אלינו, להסב את מקצועם".

 

הסטודנטים בבידוד

אז מהו בעצם השכר הממוצע של אח/ות?

"במשרה מלאה, של משמרות ו-36 שעות שבועיות בסך הכל, אפשר להגיע למשכורת של 10,000 שקלים נטו. ולנו, יש גם משכורת 13".

בהחלט לא רע. בטח שלא היום. ואיפה הבעיות?

"על כל אח או אחות, ישנם כיום 13 מטופלים במשמרת. כאשר בעולם, מדובר על חמישה עד שישה מטופלים. ובנוסף, בתי האבות ובתי החולים הפסיכיאטרים משוועים לכוח אדם בסיעוד. אבל אחים ואחריות, לא רוצים לעבוד שם. כי הם לא כלולים בהסכם האחיות, ולכן השכר בהם נמוך יותר".

ולסיום: האם הכלל סטודנטים בבית הספר, עובדים גם במחלקות הקורונה?

"בהחלט. הסטודנטים שלנו, התגייסו לעבודה בבתי האבות הגריאטרים, בפרדס חנה כרכור וחדרה. וגם במחלקות הקורונה, שבתוך בית החולים. הם עובדים במחלקות הקורונה ללא הפסקה, ומקבלים על זה גרושים. והם גם יוצאים ונכנסים לבידודים, בלי הפסקה".

ומה עושים?

"אז במהלך הסגר, וכשהם נמצאים בבידוד, אנחנו מחלקים לסטודנטים שבמעונות אוכל. שמגיע אלינו מקיבוץ כפר גליקסון".

ואת עצמך, היית כבר בבידוד?

"לא. למרות שכל הזמן פחדתי מזה".

 

הישארו מעודכנים באתר ובפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות