fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המאבק בעיצומו: איגוד ערים שרון כרמל מתנגד להקמת תחנת הכוח

ההתנגדות להקמת תחנת הכוח, מגיעה אחרי ההסכמה של עיריית חדרה והתנגדות מועצת פרדס חנה
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: שלומי גבאי)
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: שלומי גבאי)

הבוקר, פרסם איגוד ערים לאיכות סביבה שרון כרמל, את התנגדותו הנחרצת להקמת תחנת כוח נוספת בחדרה. המופעלת באמצעות גז. התנגדות זו, שהתקבלה פה אחד אחרי דיון שנערך הבוקר, מגיעה על רקע מאבקם של תושבי פרדס חנה כרכור בהקמת התחנה. אליו הצטרפה בשבוע שעבר מועצת פרדס חנה. שגם היא, הביעה התנגדות נחרצת להקמת תחנת הכוח. בעיריית חדרה, לעומת זאת, תמכו בהקמתה. ואף הסבירו לציבור, באמצעות סרטון שהופץ באתר הפייסבוק של העירייה, כי אין בהקמתה שום נזק. עקב העובדה, כי הגז מתנדף. ואינו מותיר אחריו חלקיקים נשימים. וזאת בניגוד מוחלט לחוות הדעת המקצועיות, שהובאו במהלך השבועות האחרונים על ידי מארגני המאבק מפרדס חנה כרכור.

זאת ועוד: בעיריית חדרה הביעו שביעות רצון מהעובדה כי בד בבד עם הקמת התחנה, יוקם גם גן ציבורי. לרווחת התושבים. מפגע וסוכריה בצידו.

השבוע, נראה כי גם באיגוד ערים שרון כרמל, לא מתרשמים מטעוניה המרגיעים של עיריית חדרה. חוות הדעת הסופית, קובעת נחרצות: "הקמתה תגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים ובאיכות הסביבה.ובכלל זה, לעליה ניכרת בזיהום האויר, מפגעי רעש וסכנה למינים בסכנת הכחדה".

 

יו"ר איגוד ערים שרון כרמל, אסיף איזק \ צילום: באדיבות טל בדרק
יו"ר איגוד ערים שרון כרמל, אסיף איזק \ צילום: באדיבות טל בדרק

 

דיון ביוזמת ראש מועצת פרדס חנה

החלטה זו, של איגוד ערים שרון כרמל, התקבלה הבוקר. וזאת לאחר דיון במועצת האיגוד. שנערך ביוזמת ראש מועצת פרדס כנה כרכור, הגר פרי יגור. שהביעה, כאמור, את התנגדותה להקמת תחנת הכוח בחדרה. בדיון, אושרה פה אחד העמדה שהציגו אנשי המקצוע של האיגוד, על ידי מועצת האיגוד. המייצגת 700 אלף תושבים ב-18 רשויות מקומיות. בנוסף, הוחלט לדרוש לדחות את הדיון בנושא בות"ל שנקבע למחר- יום שני. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר. במיוחד לאור העובדה כי הות"ל (הועדה הלאומית לתשתיות)-כבר אישרה את ההקמה.

באיגוד ערים שרון כרמל, מצביעים על הסיבות העקריות להתנגדות הנחרצת. הכוללות, בראש ובראשונה, את העליה בזיהום האויר. העלולה להיגרם באזור התחנה. היות ומבדיקת האיגוד, עולה כי תוספת הזיהום השנתית שתפלט לסביבה דרך הארובה של תחנת כוח 2 OPC צפויה להיות: 1393 טון תחמוצות חנקן. כמות זו, כך אומרים באיגוד, דומה לכמות תחמוצות החנקן הנפלטים מיחידה 5 או 6 בתחנת הכוח אורות רבין. המוזנת בפחם. ואשר כוללת אמצעי הפחתה (סולקנים). בנוסף, יפלטו לסביבה גם 348 טון תחמוצות גופרית ו –174 טון חלקיקים. ומדובר בכמות ניכרת.
עוד עולה, כי בניגוד לציפייה שעם סגירת יחידות 1- 4 מדיניות אותה מוביל האיגוד בניגוד להחלטת הממשלה לשמר את היחידות, כמות המזהמים תופחת באזור ב-50%. אלא שהפעלת תחנת כח או.פי.סי 2 העתידית, תהווה תוספת של תחמוצות חנקן לסביבה. בהיקף של כ-20% .

ועוד בנוגע לזיהום האויר: על פי הנתונים שנבדקו, עולה כי בשלב ראשון תפעל התחנה אך ורק בשעות עומס השיא של צריכת החשמל. כלומר: יהיו הפעלות והדממות רבות של התחנה, שיובילו להשלכות סביבתיות חמורות. של פליטות מזהמים, ללא יכולת פיקוח על החריגות.

 

פגיעה בבתי גידול

בנוסף, אומרים באיגוד כי טכנולוגיות אגירת האנרגיה, יחד עם הקמת אנרגיות מתחדשות, מסוגלות לתת מענה יעיל יותר סביבתית וכלכלית. מאשר שימוש באנרגיה פוסילית, כפי שצפויה באו פי סי 2. קרי: תחנת הכוח בגז. על פי אנשי המקצוע של האיגוד, הרי שבעידן הנוכחי, שבו כושר הייצור של האנרגיה המתחדשת גדל ומשתפר, בד בבד עם הטכנולוגיה לאגירת אנרגיה, מאמין האיגוד כי מחובתנו המוסרית להתייחס לשימוש בגז ובדלקים פוסלים, כמקור אנרגיה זמני. וכשלב ביניים, עד מלעבר מלא ככל הניתן, לאנרגיה מתחדשת ונקייה.
עוד צוין, כי או.פי.סי 2 בחדרה, הייתה אחת החלופות לסגירת יחידות הייצור הפחמיות 1-4 באורות רבין. אולם מרגע שהוחלט על הקמת המח"זמים (טורבינות גז במחזור משולב, א"ק) באתר אורות רבין, ביחידות 70,80 , אין צורך להחזיר את התכנית לשולחן הדיונים.

סיבה נוספת, לפיה סבורים באיגוד ערים שרון כרמל כי אין לאפשר את הקמת תחנת הכוח החדשה בגז, היא הפגיעה במינים נדירים. על פי התסקיר שהוגש לות"ל, הרי שבתחומי התכנית מצויים שלושה בתי גידול של בעלי חיים וצמחים. שמתוכם, רק שנים נסקרו. יתרה מכך- בית הגידול של נחל חדרה עצמו, לא נסקר כלל.

ובתוך בתי הגידול שכן נסקרו, על כל פנים, נצפו 116 מינים שונים. מתוכם, שבעה מינים מוגנים ושלושה מינים בסכנת הכחדה. ועוד עולה, כי בצמידות לשטח התכנית, בשטח נחל חדרה, ישנם שני בתי גידול ייחודיים. ומספר עצים מיוחדים ובעלי ערך היסטורי.

חבר מועצת פרדס חנה כרכור, אביעד סיני, מראשי המאבק, לחדשות חדרה: "לא נהפוך לחצר האחורית של גוש דן. אנחנו מתנגדים בתוקף להקמת התחנה. לא ייתכן שיפילו על ראשינו את אסדת הגז, את תחנת הכוח אורות רבין. מתקני הנזלה של גז, שדה תעופה ועוד מפגעים נוספים. אנחנו דורשים, שידחו את רעיון הקמת התחנה על הסף".

הפעיל החברתי ארז אריאב, המוביל את המאבק: "אני מחזק את האיגוד ואת ראשי הרשויות שהתנגדו להקמה. אנחנו נמשיך לחזק את האיגוד בהיבט הציבורי. ואני עצמי, אמשיך להוביל את המאבק הציבורי. כדי לתמוך באיגוד ולהוריד את הרעה החולה הזאת מהאזור שלנו, אחת ולתמיד".

מעיריית חדרה נמסר: "עיריית חדרה תמשיך לשמור על איכות החיים בעיר, כמו שעשתה עד היום. ותציג את עמדתה במקומות הרלוונטיים".

 

 

הישארו מעודכנים באתר ובפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות