fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חדרה: לעצור את הקמת תחנת הכוח הנוספת, אנחנו לא החצר האחורית של ישראל

תושבים מפרדס חנה וחדרה וחברי מועצת העיר, חתמו על עצומה והגישו התנגדויות, בעיריית חדרה מסרבים להגיב
מובילה בעלות זיהום בארץ. תחנת הכוח אורות רבין. צילום: אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי
מובילה בעלות זיהום בארץ. תחנת הכוח אורות רבין. צילום: אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי

היום, יום שני, הוא היום האחרון להגשת ההתנגדויות. לפתיחתה של תחנת כוח חדשה בגז טבעי, שעתידה לקום באיזור התעשייה של חדרה, בצמוד למפעלי נייר חדרה. היכן שכבר בימים אלה, פועלת תחנת כוח קטנה על גז. של 144 מגה וואט. תחנת הכוח הגדולה יותר, אם וכאשר תוקם, עתידה להגדיל את הספק התחנה הקטנה, עד ל- 850 מגה וואט. ונזכיר, שכל זה בסמוך לתחנת הכוח הקיימת אורות רבין בחדרה. ובימים בהם מקדם משרד האנרגיה תוכניות לשימוש באנרגיה סולארית.

ההתנגדויות שכבר הוגשו לועדה לתשתיות לאומיות, הן של עו"ד טל אליהו, חבר מועצת עיריית חדרה. ושל הפעיל החברתי ארז אריאב. עו"ד אביעד סיני, הפועל במרץ למניעת הקמת תחנת הכוח, נסע היום לכנסת. כדי לקדם את הלובינג בנושא זה. וישנם גם אזרחים, שחתמו על עצומה.

בעיריית חדרה, בוחרים שלא לפעול כנגד הקמתה של תחנת הכוח בגז. נכון לכתיבת שורות אלה. מחזיקת תיק איכות הסביבה בעירייה, חדוה יחזקאלי, מסבירה: "גז הינו משאב נקי. בשריפה של הגז, אין פליטה של חלקיקי אפר ותחמוצות גופרית. בפליטה של גז יז נוקסים. קרי: פליטה של תחמוצות חנקן. חשוב לומר, כי בשלב התכנון עומדים מקרוב על פליטות הנוקסים. ויש שמירה על אוויר נקי".

 

חדווה יחזקאלי (צילום: שלומי גבאי)
חדווה יחזקאלי (צילום: שלומי גבאי)

 

"אנחנו קוראים לעיריית חדרה לצאת בהתנגדות"

היום, כאמור, הוא היום האחרון. שבו ניתן להגיש התנגדויות לתוכנית העתידית של הקמת תחנת הכוח בגז. שלא ברור עדיין מתי בדיוק תוקם. ותוכניות ההקמה שלה, מצויות בועדה לתשתיות לאומיות. שהתכנסה בסוף חודש נובמבר, ונתנה אפשרות להגשת התנגדויות אלה. שהיום הוא היום האחרון להגשתן.

הפעיל החברתי ארז אריאב, הגיש התנגדות להקמת תחנת הכוח. ואף החתים תושבים מפרדס חנה, על עצומה למניעת הקמתה. "המצב המזהם הזה, שבו מוסיפים תחנת כוח נוספת על זו הקיימת, מתאפשר בפריפרייה המוחלשת", כתב בעצומה שהכין. והוסיף: "תוספת המזהמים מהפליטות של הגז, ישפיעו ישירות על תושבי האיזור. ויתווספו לאלה שכבר נפלטות. האיזור כולו, יהפוך לחצר האחורית של מדינת ישראל".

ועוד אומר ארז אריאב, בראיון לחדשות חדרה: "אנחנו קוראים לעיריית חדרה, לצאת בהתנגדות נחרצת. לא רק למען חדרה, אלא גם למען האיזור כולו. ותממן מומחים מטעמה, בנושא הסביבתי. על מנת שיביעו את דעתם על הסכנה שבתחנת הכוח. ולא תסתמך על היזם, שיביא מומחים מטעמו".

חבר מועצת פרדס חנה, עו"ד אביעד סיני, לחדשות חדרה: "תחנת הכוח, לצערינו, מוקמת מתחת לאף שלנו. מדינת ישראל נתנה את אישוריה, ביחד עם היזמים. וכעת ממתינים להחלטת הועדה לתשתיות לאומיות. ואם לא סבלנו די במהלך השנים, אז עכשיו מתווסף לו עוד מפגע. שיפגע באיכות האוויר של התושבים. זאת בעיה קשה. את התחנה הקטנה, שכבר קיימת, קשה מאוד לראות. היא מוסתרת ומסווית לחלוטין. ולא בכדי. לא רוצים שהציבור פה יבין, שבמרחק של כמה קילומטרים- מקימים לו פה עוד תחנת כוח. לא מספיק לנו את אורות רבין, המזהמת פה את האוויר? אז להוסיף עוד אחת? זו החצר האחורית לענייני תשתיות, של איזור המרכז. היום יש חלופות סולאריות. אז למה צריך גז? זה משרת רק את הטייקונים ונילחם בזה בכל הדרכים הלגיטימיות"

עו"ד אביעד סיני, פנה בעניין זה גם לאגוד ערים לאיכות הסביבה.  שסירב להגיב בנדון לחדשות חדרה. ולסבר את האוזן, ביחס למידת הזיהום של השימוש בגז. זאת כיוון שטרם התקבלו באיגוד, התוכניות העתידיות לבניית התחנה. כך דברי האיגוד.

 

אביעד סיני. צילום: ענבל לוי
אביעד סיני. צילום: ענבל לוי

 

"התחנה תעמוד בכל התקנים הסביבתיים"

לאחרונה, פנה חבר מועצת העיר טל אליהו, למשנה לראש העיר ומחזיקת תיק איכות הסביבה חדוה יחזקאלי. בדיוק בעניין זה. בד בבד, עם הגשת ההתנגדות שלו, לועדה לתשתיות לאומיות. וזכה למענה בכתב. שהעתקים ממנו, נשלחו גם לראש העיר צביקה גנדלמן ולמנכ"ל עיריית חדרה, יעקב זיגדון.

"התחנה תעמוד בכל התקנים הסביבתיים ולא תהווה מפגע לתושבים", כותבת חדוה יחזקאלי במכתבה. "בחודש אוקטובר 2020, ממשלת ישראל הודיעה על יעדי אנרגיה מתחדשים. וקבעה כי במשק הישראלי יוקמו עוד כ-4000 מגה וואט  של תחנות גז ברחבי המדינה. שיופעלו בגז טבעי. איגוד ערים לאיכות הסביבה, ידאג לכך שלא יתקיימו חריגות, כתוצאה מפעילות התחנה החדשה". ועוד היא מציינת במכתבה: "התחנה תהווה מקור תעסוקה ועוגן לאיזור התעשייה המתפתח בעיר".

אלא שעל פי תכנוני משרד האנרגיה, עתידות לקום בישראל עד שנת 2030 יותר מ-12 אלף מגה וואט לייצור חשמל סולארי. מהשמש הטובה. כך שעל פי תוכניות המשרד, אפשר בימים אלה להסתפק בתחנות כוח המונעות בגז, בהיקף מצומצם יותר. של 4000 מגה וואט בלבד. משרד האנרגיה, בנוסף, כבר הודיע בחודש אוגוסט האחרון, על כוונתו לצמצם את מספר תחנות הכוח החדשות, שיוקמו בישראל. שכן בכוונת המשרד, להעביר 30 אחוזים מייצור החשמל בישראל, לאנרגיה סולארית. בהתאם לתוכנית זו של משרד האנרגיה, הוחלט על אי הקמתן של ארבע תחנות כוח בגז. שעתידות היו לקום באיזור עפולה, בית שאן, בית שמש ושגיא. אלא שבחדרה, כאמור, זה לא קורה. לפחות לא עכשיו.

בעיריית חדרה, מסרבים להגיב על הדברים. "את עמדתינו, נעביר לגורמים הרלוונטיים", נמסר.

 

הישארו מעודכנים באתר ובפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות