fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האם נלמדו הלקחים של חורף 2013?

היה כביש? חדרה, ינואר 2013 (צילום: חיים טובול)

השבוע הראשון של ינואר 2013 היה אחד הקשים בתולדות חדרה. 20 אלף תושבים נותרו בלי חשמל, 200 תושבים היו נצורים לילה שלם במתחם מיקס ושופרסל דיל בעיר, שכונת בית אליעזר נותקה לגמרי, כששני כבישי הגישה אליה הוצפו ונחסמו. מאות תושבים חיפשו מקום חלופי לישון, ואפילו תחנת מכבי האש המוצפת שותקה. בעיר נראו סירות גומי עם יחידות הצלה מיוחדות. תלמידים ומורים בית הספר שובו ראו איך השיטפון פולש לכיתות ולמבנים ונאלצו לחכות לשירותי הכיבוי והחילוץ שיוציאו אותם אחד אחד מהמבנה החוצה.

נחל חדרה עלה על גדותיו ורחוב חטיבת הנחל הוצף. גם ביצת זיתא עלתה על גדותיה. רבים מצאו מקלט בקניון לב חדרה, משם עברו לקניון שערי חדרה. חלקם קיבלו מחסה ובית חם אצל תושבים שבתיהם לא הוצפו. משאיות כבדות ניסו להעביר תושבים אל תוך השכונה, אך גם הן כשלו במשימה.

השיטפונות בחדרה לא רק שהסבו נזקים גדולים למבנים, לכלי רכב ולתשתיות, הם יכלו להסתיים באסון גדול הרבה יותר. מלבד הצפת תחנת החשמל בתחומי מפעל נייר חדרה, שגרמה להחשכת העיר, חדרו המים למפעל עצמו ויתרה מכך, לחדר החומרים המסוכנים. בנווה עובד בתים צמודי קרקע הוצפו ללא היכר.

ראש העירייה דאז, חיים אביטן, מיהר להתקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש ממנו להכריז על חדרה כאזור אסון טבע, לאחר שגם עסקים בעיר ניזוקו קשות. ההכרזה על חדרה כאזור אסון טבע נועדה כדי שהתושבים, ובכללם בעלי עסקים, יוכלו לקבל פיצוי כראוי. נתניהו נעתר לבקשת אביטן ואל חדרה נשלח מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז הראל לוקר, כדי לאמוד את הנזקים בעיר.

היה כביש? חדרה, ינואר 2013 (צילום: חיים טובול)
היה כביש? חדרה, ינואר 2013 (צילום: חיים טובול)

ב-18 במרס 2014 דווח באתר "בלינקר", כי ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן הזמין ללשכתו את התושבים שבתיהם נפגעו כתוצאה מעליית נחל חדרה על גדותיו, על מנת להעביר לידיהן את כספי השיפוי שהקצתה הוועדה במשרד הפנים, האוצר והרווחה. בעקבות הלחץ שהפעילה העירייה התקבלה החלטת ממשלה לסייע בשיקום בתי מגורים שנפגעו מההצפות ועומדים בקריטריונים שקבעה ועדה בינמשרדית שהוקמה במיוחד לצורך כך. "הכי חשוב שנלמד, נפיק לקחים ונתקן את הדורש תיקון, כדי שדבר דומה לא יקרה בחדרה שוב", אמר אז גנדלמן.

אולם בכך לא תמו הצרות וההצפות. ב-25 באוקטובר 2015 הוצף גן ילדים בשכונת פאר, ועץ נפל על אוטובוס בבית אליעזר ופצע קשה תושב כפר עראבה.

ציון פרג'ון, תושב רחוב הצבר, הציג השבוע מכתב שנשלח עוד בנובמבר 2015 ליהודית אסולין, מנהלת אגף תלונות ונציבת פניות הציבור בעירייה. מן המכתב: אנחנו, תושבי רחוב הצבר בשכונת נחליאל סובלים כל שנה בימי הגשמים מהצפות בבתים לכלוך וזוהמה. בגלל שאין ניקוז ברחוב כולו, כל הגשמים מתנקזים בדירות מספר 18, 19, 21.. בדירה 21 הוצף בגשם האחרון כל המחסן. המקפיא שהיה במחסן התקלקל וכך כל הציוד החשמלי שהיה במחסן. כל הגינה נהרסה, עצים נפלו והמשחקים של הילדים נהרסו. אנחנו מבקשים לטפל בניקוז בהקדם. שנים שדוחים אותנו, הגיע הזמן לשים סוף לסבל הזה".

פרג'ון: "הבית שלי ניזוק. עשיתי שיפוץ גדול להרים קצת את הכניסה לבית. מאז שכתבנו את המכתב, העניין לא טופל, לא הגיעו אפילו לראות במה מדובר, רחוב שלם בלי ניקוז", סיכם פרגון.

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית חדרה מבצעת פעולות הכנה לקראת החורף הקרוב, במטרה להיות ערוכה לתרחישים אפשריים העשויים להיגרם כתוצאה ממזג האוויר החורפי. אגפי העירייה מבצעים עבודות הכנה מקיפות בכל רחבי העיר, החל במצבים של גשמים קלים, דרך מצבים קיצוניים של רוחות עזות וכמויות משקעים חריגות וכלה בהיערכות למתן מענה וסיוע במקרים של הצפות.

באמצעות מחלקת אחזקת כבישים מנקה אגף התפעול את מערכת הניקוז העירונית, כולל תעלות הניקוז המנוקות בקפידה מכל פסולת של עשבייה, ענפים, וסחף, שהצטברו במהלך הקיץ. עובדי התחזוקה מבצעים ניקיונות של גגות במוסדות חינוך כולל ניקוי מרזבים, וחיזוק מערכות קולטי שמש וכדומה.

ברחבי העיר נעשים גיזומי עצים, וצוותי העירייה מסיירים במטרה לאתר מפגעים במסגרת טיפול מונע".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות