fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לחורשה יצאנו

חורשת רוטרי משנה את פניה הודות ליוזמה של תושבים
עובדים בחורשה (צילום: טל לרנר)

ביום שישי שעבר יצאו עשרות תושבים מזכרון יעקב להטמנת פקעות בחורשת רוטרי ביישוב, והגשם שירד עליהם לא הרתיע אותם ולא פגם כלל בשמחתם. ביוזמת התושבים בילי תשובה, לימור וולנסקי, אלירז אוריין ומיכל מר, מתכננת נוף שאמונה על תכנון השטח, הם הולכים להפוך את החורשה הבתולית, הנטועה על שטח ציבורי, למקום שנעים הרבה יותר להיות בו ויהיה חלק בלתי נפרד מחייהם. היוזמה בהתנדבות, היוזמה באה מהתושבים והמועצה מסייעת ועוזרת לקדם את הפרויקט, בשיתוף פעולה גם עם המשרד להגנת הסביבה.
עבור בילי תשובה, בוגרת קורס פרמקלצ'ר (חקלאות בת קיימא), מהתושבים היוזמים והמארגנים, המגוון הביולוגי הוא תחום שקרוב ללבה, והיא משתדלת להעביר את זה הלאה. מכך הגיעה לפרויקט. "אני גרה בשכונת נוה רמז הסמוכה לחורשת רוטרי. ארגון רוטרי נטע שם לפני כמה שנים עצי זית, ובינתיים החורשה עומדת כך, במצבה הבסיסי, עם עשבי בר. הרעיון של התושבים היה לעשות עם החורשה משהו שיהיה נעים להיכנס אליה: שהיה נגישות ושיהיה נעים להיפגש בה, ועם זאת, שלא ירססו בה, ושתישאר צמחיה טבעית. מיכל מר תכננה תכנית שכוללת שבילים, עצים, פינת ישיבה, טבע עירוני. הבסיס של חורשת רוטרי הוא שטח אדמה די מישורי שיש בו כמה שכבות היסטוריות. הראשונה היא הקרקע הטבעית, הסלעית של ההר שכוללת כמה סלעים ומשטחי סלע. אחריה ישנם עצים ותיקים, אורנים וברושים וכמה זיתים בוגרים. אחר כך באה שתלו מועדון רוטרי עצים נוספים: אלונים, אלות, כליל החורש, ועוד כמה זיתים, שהם עדיין עצים צעירים אך כבר מבוססים היטב. הרעיון בתיכנון הוא לשמור על כל השכבות. בנוסף אנו רוצים ליצור מקום התכנסות מרוצף באבן שיהיה המרכז ויאפשר פעילות ומפגש. אל מקום ההתכנסות יובילו רשת של שבילים עם כמה ספסלים, בהם יהיה ניתן לטייל. השבילים גם יחלקו את הגן לחלקות מוגדרות יותר, בהן יהיה ניתן לשתול ולזרוע צמחיה מקומית ופרחי בר".

עובדים בחורשה (צילום: טל לרנר)

בשנה שעברה כר הטמינו בחורשה פקעות של אירוסים ורקפות, אבל הטמנת הפקעות ביום שישי האחרון הייתה כבר בסימן השלב הראשון של הפרויקט החדש, והפקעות הגיעו הפעם מהשטח המיועד לתכנית פארק היין. "בפארק היין חפרו לקראת הבנייה, והתגוללו שם פקעות, בעיקר פקעות של רקפות. עכשיו טמנו אותן בחורשת רוטרי, לצד תורמוסים, אירוסים וכלניות. הזמנו את כולם לבוא ולטמון את הפקעות, והיה אירוע מקסים. הכוונה היא שזה יהיה מרחב של התושבים, שיוכלו לטפח וגם לשמור על הטבע. זה נעשה במקביל לפרויקט של בנק זרעים מקומי, שנערך בזכרון יעקב, והרעיון בו הוא ללמד את המשתתפים איך לשמור על זרעים של ירקות מעונה לעונה. בגלל כל מה קורה בעולם מסביבנו, המגוון הביולוגי הולך וקטן, וכך גם הירקות, ואנחנו מאבדים את הידע והיכולת לשמור את הזרעים. המטרה היא להחזיר את הידע הזה".
באירוע ביום שישי השתתפו אנשים בכל הגילאים, כולם מזכרון יעקב. יהיו כמובן עוד מפגשים, כשבמפגש הבא ממשיכים בהקמת החורשה, והמטרה היא להמשיך וליישם את התכנון.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות