fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"התעלמות בוטה מצרכיהם של הולכי הרגל"

יורם אסידון, מומחה לתכנון תחבורה ותושב זכרון יעקב, מתריע כי תשתיות התחבורה ביישוב לקויות ומסוכנות לאלה שאין להם רכב פרטי
כיכר השופרסל (צילום: יורם אסידון)

האם זכרון יעקב היא יישוב שמתוכנן ומתוחזק בצורה לא ידידותית בעליל – שלא לומר, מסוכנת – לאנשים שאינם מתניידים ברכב? יורם אסידון, תושב היישוב ויועץ תכנון וסביבה, סבור שזה בדיוק המצב ביישוב, ומתאר מצב שבו הוא מתריע בנושא ומציע פתרונות למועצה במשך שנים, וזוכה להתעלמות קבועה, למרות שהפתרונות שהוא מציע הם לא מהסוג שדורש תקציבי עתק.

"מדובר במחדל מתמשך של המועצה במשך שנים ארוכות, גם בעת כהונתו של ראש המועצה הקודם", מפרט אסידון, הפעיל כבר שנים לקידום והנגשה של תחבורה ציבורית, אפשרויות נסיעה באופניים ומרחב בטיחותי ונגיש להולכי רגל. "הסירוב להתקין פסי האטה רק משום שמהנדס תנועה קבע זאת הוא שערורייה שמסכנת מדי יום הולכי רגל רבים. באופן כללי, היישוב לחלוטין לא מותאם להולכי רגל – מדרכות צרות מדי, עמוסות במכשולים כגון פחי אשפה, תמרורים, עמודי תאורה וכמובן צמחיה שגולשת. רבות מהמדרכות במצב תחזוקה ירוד ביותר. היישוב היה יכול להוביל מהלך רחב של עידוד הליכה רגלית, מאחר שהמרחקים להליכה רגלית ממקום למקום הם מגוחכים, אבל הצהרות לחוד ומעשים לחוד. פרנסי היישוב רחוקים שנות אור ממקומות אחרים, שבהם התקבלה החלטה פוליטית וציבורית לבצע מהלכים נרחבים שנועדו לצמצם את הנסיעות ברכב הפרטי ולשכנע אנשים ללכת ברגל. את הסכנה שבתשתיות התחבורה בזכרון יעקב במצבן הנוכחי חוויתי בעצמי, כשכמעט נדרסתי ביישוב כבר כמה פעמים".

יורם אסידון (צילום: פרטי)
יורם אסידון (צילום: פרטי)

גם תשתית התחבורה הציבורית מקופחת ומוזנחת ביישוב, לטענתו של אסידון: "נוסעי התחבורה הציבורית נאלצים לעמוד בשמש ובגשם, ללא ספסלים או סככות שיגנו עליהם בעת ההמתנה לתחבורה הציבורית. גם כאן פניתי אין ספור פעמים למועצה, זה פשוט לא מעניין אותם. כמה כבר עולה לשים ספסל עם סככה קטנה? כמה עולה להתאמץ ולהשיג תקציב ממשרד התחבורה להציב סככות מעוצבות? היחס להולכי הרגל ולנוסעי התחבורה הציבורית ביישוב בהחלט בא לידי ביטוי בהתנהלות השוטפת ובהתעלמות בוטה מצרכיהם הבטיחותיים".

אסידון ערך ריכוז של בעיות תנועה בולטות ביישוב. ביניהן צומת השופרסל, המסוכנת מאוד לדבריו, בשל שורה של בעיות: שדה ראייה אפסי לפונים ימינה ושמאלה מצפון מזרח לצומת, מה שמחייב התקנת פסי האטה, שלא קיימים כיום, מעבר הולכי רגל הנחסם על ידי רכבים ששדה הראייה שלהם לקוי ויש להעבירו מזרחה, וכניסה מהירה ימינה בצומת מכיוון דרום, שמחייב גם היא פסי האטה. צמתים נוספות הן צומת T מעל לחלומות זכרון, שנהגים מגיעים אליה במהירות גבוהה ביותר ויש לשוקל פס האטה; מעבר חצייה מול כיבוי אש בדרך אהרן, הסובל מבעיה דומה – הגעה מהירה מאוד של נהגים למעבר המחייבת פסי האטה בשני הכיוונים; מחסור בהסדרת מדרכה במתחם אגד על החניות הרבות שבו, מה שמחייב הולכי רגל כיום ללכת על הכביש ולהסתכן בדרכם למדרחוב, ומחסום פתוח ללא פסי האטה לפניו בכניסה למדרחוב, מה שגורם לנהגים לקצר את דרכם במהירות דרך המדרחוב ולסכן את הולכי הרגל; ומעגל התנועה בכניסה לבית ספר החיטה, שכניסה מהירה של נהגים מצפון מערב מחייבת לשקול פס האטה, וממערב נדרשת הכשרת מדרכה להולכי רגל.

ממועצת זכרון יעקב נמסר: "כחלק ממדיניות ראש המועצה לשיפור התחבורה הציבורית בזכרון יעקב החלה המועצה, במהלך רחב לקידום התחבורה הציבורית. עד כה תוגברו תדירות הנסיעה, הוארכו מסלולים, התווספו תחנות חדשות לקווים קיימים ואף הוכנס קו חדש לרכבת קו 701. המועצה צפויה, בהתאם לאישור התקציבי של משרדי התחבורה והאוצר, לצאת ל"פעימה השנייה" ברפורמה בתחבורה הציבורית אשר תכלול הוספה של כ – 60 תחנות חדשות וקווים גם בתוך השכונות והקמה של תחנות קצה לטובת האוטובוסים. ראש המועצה מקדם שיח פתוח ומכבד עם כל מגזרי האוכלוסייה. בנושא הצעות לשיפור וליקויים בתחום התחבורה והתנועה, נושאים אלו נידונים בוועדת התחבורה של המועצה המקומית, בה יושבים, חברי מועצה, מהנדס המועצה, יועץ תחבורה, נציג משטרה ואף נציגי ציבורי. ועדת התחבורה היא הגוף המקצועי הרשמי, החוקי והמוכר להחלטות בתחומים אלה. הוועדה מקיימת דיונים מקצועיים בנושא התחבורה במושבה, מגישה את החלטותיה לביצוע ומשיבה לפניות התושבים ופועלת למען בטחונם של התושבים ועל פי התקנות והחוקים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות