fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הפרשן הפוליטי הכי חמוד שתפגשו (וכנראה שגם הכי צעיר)

עידו אשכנזי הוא לגמרי תופעת טבע: הוא פרשן פוליטי חריף שלא חושש להשמיע את דעותיו וגם להתווכח כשצריך, הוא משתתף בתוכנית מיוחדת שתאפשר לו להשלים תואר ראשון כבר בכיתה י"ב, הוא אחד מהילדים הכי מגניבים שתפגשו והוא רק בכיתה ו'
אורח מבוקש באולפנים לפני הבחירות. עידו אשכנזי
אורח מבוקש באולפנים לפני הבחירות. עידו אשכנזי

אם אתם עוד לא מכירים את השם עידו אשכנזי, סביר להניח שזה ישתנה ממש בקרוב. הוא בסך הכל בן 11, אבל בשבועות האחרונים הספיק להתארח בכמה תוכניות טלוויזיה מוכרות ולהדגים שליטה מלאה בעניינים אקטואליים, הבנה עמוקה של המפה הפוליטית בישראל ואפילו לתת כמה עצות שאפילו הפוליטיקאים הכי משופשפים יוכלו להיעזר בהן. מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי גדעון פיטשניק, שפגש את עידו לפני הריאיון שלו בערוץ 20, הופתע גם הוא לגלות על הידע הרב שמפגין עידו ועל תחומי העניין המגוונים שלו ונהנה מהסקרנות והעניין של עידו בהיסטוריה, מתמטיקה וכן, גם פוליטיקה.

עידו מתגורר בבית אליעזר עם משפחתו, והוא הבכור בין 4 ילדים. הוא לומד בבית ספר קפלן והשנה התקבל ל'תוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה' ע"ש ויקטור בנטטה. התוכנית, במידה ויצלח אותה עד סופה, תאפשר לו להוציא בגרות בחמש יחידות במתמטיקה כבר בכיתה י' ולהשלים תואר ראשון במתמטיקה בסוף כיתה י"ב. אז איך זה התחיל? עידו והוריו מפרגנים לבית ספר קפלן, למחנכת ולמורה במתמטיקה שהטמיעו בו את האהבה למספרים.

"האהבה שלי למתמטיקה התחילה בכיתה ג'," מספר עידו. "המורה שלנו סיפרה לנו שיש תחרות ארצית במתמטיקה שנקראת 'עשר אצבעות' ושאם בית הספר יגיע להרבה נקודות, נוכל להיכנס לגמר ואולי אפילו להתברג במקום גבוה. בסוף באמת הגענו לגמר בחולון ואני הייתי בין הנציגים. הגענו למקום שלישי ואני התחלתי בשלב הזה כבר ממש להתעניין במתמטיקה. לדעתי קפלן היה אז בית הספר היחיד בחדרה שהשתתף ב'עשר אצבעות' וכשכולם ראו את בית הספר שלנו הם גם הצטרפו."

אה, והוא גם אלוף באמנות לחימה
אה, והוא גם אלוף באמנות לחימה

והתוכנית המיוחדת במתמטיקה?

"הרבה ילדים הגיעו למבחן ואני הייתי בין אלה שעברו אותו. כרגע זה לא מצריך ממני יותר מדי, אני מגיע פעם בשבוע למדרשת רופין ולומד שם שעה וחצי. כולם שם בגיל שלי ויש שם גם עוד שני ילדים מקפלן, אני מכיר גם חברים חדשים וזה מאד כיף".

עידו אוהב את בית הספר, את שיעורי המתמטיקה וגם את שאר השיעורים, אבל מלבד הלימודים והעניין האישי בפוליטיקה, הוא גם מתאמן פעמיים בשבוע במכון של שלום אדמוני בחדרה, ב'גדי קנפוג'יטסו', שיטת לחימה משולבת אשר פותחה על ידי גדי סקורניק, מתחרה בתחרויות וגם זכה בשנה שעברה במקום הראשון בתחרות ארצית.

איך התחילה אצלך האהבה לפוליטיקה?

"זה התחיל כשהייתי בכיתה א' והלכתי עם אבא שלי להצביע בבחירות. משם התחלתי לשאול שאלות, להתעניין, לשמוע חדשות ולקרוא כתבות וככה זה התגלגל".

ההורים שלך מתעניינים בפוליטיקה?

"כן, אפשר לומר שהם מתעניינים בפוליטיקה, אבל אני מאמין שברוב הבתים כיום מדברים על פוליטיקה. את רוב המידע אני לומד בעצמי מהרצאות, מסרטונים שאני רואה וגם מהחדשות. אני במיוחד אוהב את גיא בכור ואת מרדכי קידר. אני פחות קורא עיתונים, אבל יש לי בנייד אפליקציה ששולחת לי התראות על כל מיני חדשות מעניינות".

מה חשבת על תוצאות הבחירות?

"לא הופתעתי. לקראת הבחירות צפיתי שהליכוד לא יצליח להשיג תוצאה מספיק טובה, אבל לא הייתי כל כך מרוצה. לא רק מבחינת התוצאה, שאכזבה אותי, אלא מכיוון שאם אני מסתכל על התוצאה, יש שמונה מנדטים שבעצם מחליטים על עתיד הממשלה, לא מיליון האנשים שהצביעו לליכוד וגם לא מיליון האנשים שהצביעו לכחול לבן. זה קצת מכעיס אותי שבסופו של דבר זה מרגיש שלא אנחנו, העם, בוחרים, אלא רק המנדטים של ליברמן, שיכול להחליט אם הוא יישב בממשלה עם ביבי או עם גנץ".

אפשר לשנות את שיטת הבחירות? לדוגמה, שתהיינה רק שתי מפלגות? אחת לשמאל ואחת לימין?

"זה באמת מה שטוב במדינה שלנו, כשמדברים על זה שהמיעוטים במדינה פחות מיוצגים. בעיניי, אם נשווה את המצב למדינות שבהן יש שתי מפלגות בלבד, שם המיעוטים פחות מיוצגים מאשר בישראל. בישראל, כשמפלגה עוברת את אחוז החסימה, גם אם היא מייצגת מיעוט של מאתיים אלף איש, היא יכולה באמת להשפיע. זה מה שיפה בפוליטיקה הישראלית, אתה יכול להיכנס לכנסת וגם אם האג'נדה שאתה מוביל במפלגות כמו הבית היהודי או מרצ, היא אג'נדה שלא הרבה מאד אנשים תומכים בה, אתה עדיין יכול לייצג אותה ואת התומכים במפלגה ולהשפיע".

ואם מדברים על מיעוטים, האם אתה חושב שלרשימה המשותפת יכול להיות מקום בקואליציה?

"אני יכול רק לומר את דעתי, ברשימה המשותפת יש ח"כ כמו איימן עודה, שלא מוכן לגנות פגיעה בחיילים, או ח"כ אחמד טיבי, שמהלל את זכות השהיד ומהלל רצח יהודים. גם מישהי כמו חנין זועבי שכאשר הייתה ח"כ בבל"ד הכפישה את מדינת ישראל הרבה פעמים. אבל אני חושב שאם יש דעה שהיא רווחת בקרב ציבור מאד גדול, גם אם אני אמרוט שערות ואתעצבן מהדעה הזו, עדיין מגיע לה להיות מיוצגת בכנסת ולכל אחד יש זכות לייצג את הדעה שלו. אגב, כמו שלא צריך לפסול את בל"ד שלדעתי היא מפלגה מאד קיצונית, לא צריך לפסול גם את עוצמה יהודית. אין סיבה לפסול אף דעה או מפלגה, אלא אם היא פועלת באופן לא חוקי. וולטר אמר "אני שונא את דבריך אך איהרג על זכותך לומר אותם", אני מאד מסכים עם האמרה הזאת".

מה אתה חושב על השיח הפוליטי שיש כיום?

"אני לא אוהב לשמוע שאנשים מקללים וצועקים בזמן שיחה בנושא פוליטיקה, אבל גם אני 'ממרום גילי' רואה לפעמים דברים שקורים במדינה ומתעצבן מזה. אני חושב שלרוב, כשאנשים מתעצבנים וכועסים בוויכוחים פוליטיים זה לא כי הם מתלהמים, אלא כי משהו מפריע להם באמת והמדינה חשובה להם. אני באמת חושב שאין שום הצדקה לקללות וזה לא מתאים בכלל, וכמובן שזה קורה בשני הצדדים של המפה הפוליטית".

גם הוא מתעצבן ממה שקורה במדינה. עידו אשכנזי
גם הוא מתעצבן ממה שקורה במדינה. עידו אשכנזי

מה היית ממליץ לגנץ ולביבי לעשות ומה לדעתך יהיה ההרכב הכי טוב של הממשלה הבאה?

"אחדות היא בסופו של דבר ברירת המחדל שלנו ואני באמת מאמין שרוב העם לא רוצה ללכת לבחירות בפעם השלישית. ההרכב הכי טוב לממשלה לפי המצב כיום הוא ביבי, גנץ והמפלגות החרדיות. אם ניקח את החרדים, את הכיפות הסרוגות, הדתיים הלאומיים, המתנחלים, כולם ביחד מהווים אחוז משמעותי מאזרחי מדינת ישראל, יחד עם הליכוד, מדובר בשישים אחוזים מהמדינה, כלומר שמה שמדברים עליו בכחול לבן זו ממשלה שלא כוללת ייצוג לרוב האזרחים שלה? זו נקראת קואליציה רחבה?"

ומה באמת דעתך בנוגע לשיח בנושא החרדים, שהתעורר במיוחד בתקופת הבחירות?

"אני שומע שאומרים שהחרדים לוקחים כספים, שהם חיים על חשבון המדינה, שהם טפילים, וזה ממש לא רק בן אדם אחד שאומר את זה. אם תחליפו את המילה 'חרדים' ל'ערבים' למשל, זה יישמע הדבר הכי גזעני בעולם, אז למה זה בסדר לומר את זה על קהילה שלמה?"

האם לדעתך קיימים הבדלים משמעותיים בין שתי המפלגות הגדולות, ליכוד וכחול לבן?

"לדעתי אלה שתי מפלגות מאד שונות. לגבי כחול לבן, אני לא מבין וזה אפילו קצת מצחיק שבאותה הרשימה יכולים לשבת עופר שלח, שחרט על דגלו את ערכי השמאל, או יעל גרמן, שצולמה עם אישה עם דגל פלסטין, יחד עם יועז הנדל ובוגי יעלון, ששניהם רוצים סיפוח של יו"ש? בני גנץ התבטא בנושא חוק הלאום ואמר שהוא נגדו, אבל מיהו מספר 14 ברשימה שלו? צבי האוזר, מייסד חוק הלאום. או ח"כ עומר ינקלביץ, שנאמה בעד ההפרדה המגדרית באוניברסיטאות מול יאיר לפיד שמתנגד לזה בכל צורה שהיא. יש במפלגה הזאת הרבה סתירות וחוסר הגיון ואיפשהו זה קצת מזכיר לי את קדימה, שקמה במטרה להפיל את הליכוד ואני חושב שגם בכחול לבן, המטרה היא להפיל את נתניהו. ועוד משהו, אם לפי התוצאות כחול לבן ניצחו, אז למה הם לא רוצים להיות הראשונים שיקימו ממשלה?"

ומה המסר שלך לפוליטיקאים הישראלים?

"כל הצדדים צריכים להנמיך את הטונים, לא למתן את דעותיהם אבל לא להתנהג באופן מכליל ולא ראוי ולשמש דוגמה חיובית".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות