fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"בשנה האחרונה הפחתנו כמעט כל מס אפשרי"

בראיון מיוחד ל"חדשות חדרה" מספר שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן על נתוני האבטלה הנמוכים בחדרה, על היוזמות של משרד הכלכלה לעידוד ומתן סיוע לעסקים הקטנים והבינוניים בעיר ועל הבשורה הכלכלית שלו ליום שאחרי הקמת הממשלה
"בחדרה נתון האבטלה עומד על 3.8 בלבד." השר אלי כהן
"בחדרה נתון האבטלה עומד על 3.8 בלבד." השר אלי כהן

רגע לפני הבחירות לכנסת ה-23 וסיום קדנציה בת שלוש שנים כשר הכלכלה והתעשייה, התראיין השר אלי כהן ל"חדשות חדרה". "העובדה שמדד האבטלה הוא הטוב ביותר בתולדות המדינה ושלכל אזרח יש את האפשרות לצאת לעבוד ולהתפרנס, זהו אחד ההישגים החשובים מבחינתי. בחדרה נתון האבטלה עומד על 3.8 בלבד", אמר השר. עוד הוסיף כי משרד הכלכלה באמצעות הסוכנות לעסקים קטנים השקיע בשנים האחרונות מיליוני שקלים לעידוד העסקים הקטנים והבינוניים בחדרה. שירותי הסוכנות ניתנים בעזרת מערך המעוף לעסקים קטנים.

הנתונים מראים כי מאות בעלי עסקים בחדרה כבר פנו למעוף לשם קבלת השירותים. האם קיימים נתונים המעידים על שיפור במצבם של העסקים הללו?

"אנחנו אוספים משוב מבעלי העסקים על יעילות השירותים שהם מקבלים באמצעות הסוכנות לעסקים קטנים. אבל אנחנו קודם כל רואים את מצב הכלכלה הישראלית, שנמצאת באחת התקופות הטובות ביותר שלה מאז קום המדינה, זה בא לידי ביטוי בין היתר בנתוני האבטלה, שנמצאת ברמה הנמוכה ביותר בהיסטוריה של המדינה, משמע לאנשים יש יכולת לצרוך שירותים, מה שתורם לעסקים.

"החשיבות של העסקים הקטנים והבינוניים מהותית. בחמש השנים האחרונות פעילות מעוף בחדרה הסתכמה בשני מיליון שקלים שבאו לידי ביטוי במתן שירותי סיוע לחברות ומפעלים, ייעוץ פרטני לבעלי עסקים ויזמים, פגישות אישיות עם יועצים ומתן קורסים וסדנאות. אני קורא לבעלי העסקים בחדרה להיעזר בשירותים של הסוכנות לעסקים קטנים. אין לי ספק שזה יעשה להם שירות יעיל".

אילו צעדים אופרטיביים ניתן לנקוט כדי לאושש את מצבם של העסקים הקטנים והבינוניים בארץ, ובדגש על חדרה? ומה באמת אפשר לקדם ללא ממשלה מתפקדת?

"תוחלת החיים עולה לשמחתנו, אך בעוד שהשכירים זכאים לפנסיה, העצמאים והפרילנסרים לא נכללו במסגרת 'חוק פנסיה חובה' שנחקק בשנת 2008. לכן הובלתי את 'חוק פנסיה לעצמאים' שנועד להגן על העצמאיים, לאפשר להם להזדקן בכבוד ולתת להם רשת ביטחון סוציאלית בהגיעם לגיל פרישה. מה שיעזור לבעלי העסקים זה הקלות במיסים ורגולציה. בשנה האחרונה הפחתנו כמעט כל מס אפשרי, אם זה הפחתת המע"מ באחוז אחד, הפחתת מס החברות ב-3.5 אחוזים, או הפחתה בתשלומים לביטוח הלאומי אצל עצמאיים שמשתכרים עד 21 אלף בחודש ברוטו.

"בנוסף, בימים אלה יש ועדה בביטוח לאומי, שתפקידה לבחון את נושא דמי אבטלה לעצמאיים ופרילנסרים. זה הכיוון שאנחנו הולכים אליו.

"בנוגע לממשלה, זה נכון כשהממשלה לא מתפקדת אז אין יכולת להעביר חוקים חדשים, אך בתחומים מסוימים ישנם לעתים עודף של חוקים שיש לבטלם. בהחלט ניתן לראות שאנחנו נמצאים במגמה של שיפור, אבל יש להמשיך לפעול כדי להקל כמה שיותר על העסקים".

"יש להמשיך ולפעול כדי להקל כמה שיותר על העסקים הקטנים". השר אלי כהן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
"יש להמשיך ולפעול כדי להקל כמה שיותר על העסקים הקטנים". השר אלי כהן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו

האם העסקים הקטנים והבינוניים נמצאים במקום גבוה בסדרי העדיפויות שלך כשר הכלכלה והתעשייה?

"בהחלט. אני רואה בכך חשיבות עליונה משום שהעסקים הקטנים והבינוניים הם מפתח חיוני למשק. במדינת ישראל ישנם 500 אלף עסקים קטנים ובינוניים, עשרה אחוזים מהם יקלטו בשנה הבאה עובד אחד. המשמעות היא שנוכל להמשיך לשמור על רמת הצמיחה במשק ועל מדדי האבטלה הנמוכים. הארכת משך הזמן לרישיון עסק, הפחתת המע"מ, או הפחתת מס החברות – זה הכיוון שצריך להמשיך בו".

בשנים האחרונות עלה לכותרות הנושא של קריסת הרחוב העירוני בעולם המערבי, בישראל וגם בחדרה. הצרכן הישראלי מעדיף לבלות את זמנו במרכזי קניות וזונח את החנויות ברחובות. האם המדינה מעוניינת להשקיע בשיקום הרחובות הראשיים ובחנויות שלהם, שרובן על סף סגירה?

"בעוד שבמרכזי הקניות ישנו גורם אחד שאחראי על פעילותן של החנויות, בחנויות הממוקמות ברחוב העירוני כל בעל עסק פועל למען עצמו. באמצעות הסוכנות לעסקים קטנים ומשרד הכלכלה ויחד עם הרשויות המקומיות, קידמנו בערים רבות ברחבי הארץ מהלך שיאפשר לרשות המקומית להפנות תקציב לטובת קידום פעולות ומהלכים שיווקיים משותפים של בעלי העסקים ברחוב, שישימו אותם על המפה. כמו ירידים, מדרחוב בימי שישי, לילה לבן וכו'".

במסגרת הפעילות של משרד הכלכלה והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים לקידום העסקים, פותחה יוזמת “בקרוב אצלנו” שנועדה למפות את העסקים והשירותים הנדרשים בשכונות ובאזורים השונים בחדרה. בין ממצאי המחקר נמצא כי מרבית בעלי העסקים אינם מבצעים תהליך חקר שוק לפני פתיחת העסק, ואינם בודקים מה צרכי התושבים. כתוצאה מכך, עסקים רבים לא נהנים מרווחיות ואף נסגרים. סקר “בקרוב אצלנו” עושה שימוש בחוכמת ההמונים באמצעות ממשק דיגיטלי ידידותי וחדשני על מנת ללמוד אילו עסקים ושירותים חסרים לדעת התושבים בכל שכונה, ובכלל בעיר. בעזרת שאלון אינטרנטי קל ונוח לשימוש, ישאלו התושבים מה הם היו רוצים שיהיה בסביבה הקרובה אליהם ואילו עסקים היו שמחים שיפתחו ליד ביתם. המידע העסקי מהסקר יונגש ליזמים ובעלי עסקים ובכך יסייע להם בהקמת עסק חדש.

ביום שאחרי הקמת הממשלה, מה לדעתך צריך להיות החזון הכלכלי לשנים הבאות והבשורה הכלכלית לבעלי העסקים במדינה?

"ראשית, יש להמשיך ולקדם פתיחת עסקים וחברות במדינה, משום שהדבר הכי חשוב הוא שאנשים יוכלו לעבוד ולהתפרנס. הנושא השני הוא פתיחת השווקים. לאחרונה חתמתי על צו יבוא אישי שנותן הקלות דרמטיות, מסיר בירוקרטיה ומסדיר יבוא אישי מחו"ל. כניסת הצו לתוקף מאפשרת לייבא 30 יחידות עד אלף דולר, או 5 יחידות מעל אלף דולר. מדובר בהקלה משמעותית שתביא להגברת התחרות ולהפחתת יוקר המחייה. אני מקווה שתעמוד לי הזכות להמשיך את חיזוק הכלכלה הישראלית ולהמשיך את המהפכה החיובית שאני מצליח ליצור מתוך המשרד שבראשו אני עומד".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות