fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התמודדות עם דמנציה – מהן דרכי הטיפול העיקריות ומה הקשר לבעיות חרדה?

המונח "דמנציה" משמש לתיאור קבוצה של הפרעות אשר פוגעות בכישורים השכליים (הקוגניטיביים), ביניהם גם ובעיקר תפקוד הזיכרון שלנו. זוהי תופעה נוירולוגית אשר עשויה לנבוע ממחלות ומצבים נוירולוגיים שונים (דוגמת אלצהיימר, פרקינסון ועוד), כמו גם מפציעות ופגיעות ראש. על פי רוב, מביאה דמנציה להתמודדות מורכבת ומאתגרת עבור האדם הסובל ממנה, כמו גם עבור הסובבים אותו.
צילום: depositphotos

אילו דרכי טיפול עיקריות קיימות ומוצעות כיום עבור התמודדות עם דמנציה? מה הקשר בין מקרים רבים של דמנציה לבין הפרעות חרדה, וכיצד ניתן ומומלץ להתמודד גם עם אילו?

דמנציה – דרכי טיפול עיקריות

דמנציה מביאה במרבית המקרים לפגיעה משמעותית בתפקודי החיים השונים, ועל פי רוב היא הולכת ומחמירה עם הזמן, ולכן מצריכה גם התמודדות בלתי פוסקת הן מצד האדם הסובל מהמצב, והן עבור בני המשפחה והקרובים הסובבים אותו.

קיימות כמה דרכי טיפול עיקריות ומומלצות עבור מקרים של דמנציה, אך חשוב לציין כי לא קיימת כיום תרופה "מושלמת" לבעיות קוגניטיביות המביאות לדמנציה, ובדרך כלל הטיפול מתמקד בהפחתת הסימפטומים והקלה, ולא ב"תיקון" של הבעיה.

אחת משיטות הטיפול הנפוצות והאפקטיביות ביותר היא טיפול תרופתי, כאשר סוג התרופות נקבע באופן פרטני על פי המאפיינים של אותו מקרה, והגורם שהביא להתפתחות הדמנציה. הטיפול התרופתי מתייחס גם לתופעות לוואי נלוות נפוצות, דוגמת דיכאון או חרדה (לכך נגיע מיד).

סוג נוסף של טיפול מומלץ הוא טיפול פסיכולוגי סוציאלי – טיפול תומך הן באדם הסובל מהדמנציה והן בסובבים אותו התומכים בו, טיפול הניתן לרוב על ידי פסיכולוגים שיקומיים, כמו גם אנשי מקצוע נוספים המתמחים בתמיכה רגשית, שיפור התקשורת וכיוצ"ב.

טיפול בחרדה ותמיכה פסיכולוגית באדם הסובל מדמנציה ובבני משפחתו

כפי שהוזכר לעיל, סוג נוסף של טיפול בדמנציה אשר מוצע במרבית המקרים הוא טיפול פסיכולוגי – סוציולוגי תומך, הן עבור האדם הסובל מהמחלה והן עבור האנשים הקרובים אליו וסובבים אותו.

במקרים רבים נלווית לדמנציה גם חרדה, הן בקרב האדם הסובל מהדמנציה והן בקרב בני המשפחה והקרובים הסובבים אותו.

לכן, טיפול בחרדה מוצע כחלק אינטגראלי מהטיפול המומלץ במחלה, כמו גם כטיפול עבור בני משפחה וקרובים. לא קל או פשוט לראות אדם אהוב וקרוב מאבד את יכולותיו הקוגניטיביות בהדרגה, מאבד את צלילותו ואת עצמאותו. מצב זה עשוי לעורר כאמור חרדה עזה הן בקרב אותו אדם, המבין את מצבו לפחות בחלק מהזמן, והן בקרב בני משפחתו. קבלת טיפול הולם היא חשובה מאין כמוה לצורך התמודדות אפקטיבית ככל הניתן עם המצב.

קיימים סוגים רבים של טיפולים בחרדה (למידע מפורט), חלקם עשויים להתאים יותר במצבים אלו וחלקם פחות. חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע בעלי התמחות בתחומים ספציפיים אלו, על מנת להתאים ולהבטיח טיפול הולם ואפקטיבי הן עבור אותו מטופל עצמו הסובל מדמנציה ובעיות קוגניטיביות, והן עבור הקרובים והסובבים המטפלים בו.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות