fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עצמאים בשטח

גדי וזיוה מלכה, הבעלים של מוסך "גדי" במפרץ חיפה, חירשים מלידה, לא נותנים למגבלה להשפיע על חייהם. מי שנכנס למוסך שלהם, יוצא גם עם רכב מתוקן וגם עם שיעור לחיים
גדי וזיוה מלכה | צילום: ניצן שלם
גדי וזיוה מלכה | צילום: ניצן שלם

[highlight color="yellow"]גדי וזיוה מלכה,[/highlight] בעלי מוסך "גדי" ברחוב חלוצי התעשייה 53, הם זוג נשוי שעובד יחד בשיתוף פעולה והרמוניה מושלמת. מעבר לכך, שניהם חירשים מלידה, אבל מבחינתם זה הפרט הכי זניח בכתבה, כי החירשות היא כלל לא מכשול עבורם.

מאז ומעולם גדי עבד עם הידיים. הוא אהב אופניים כמו שאר בני גילו, אך יותר מכל אהב לפרק ולהרכיב אותם. בגיל 8, כששאר הילדים קנו זוג אופניים חדש, גדי העדיף להרכיב לו זוג אופניים בעצמו. בגיל 10, מיד אחרי בית הספר, היה מתייצב במוסך של אביו, מסתכל, לומד על חלקי הרכב ועוזר במה שניתן.

גדי עבד במהלך השנים עם כל סוגי הרכבים ולמד עליהם מכל כיוון. הוא עבד במכונות חריטה והשחזה של מנועים במשך 18 שנים, עבד במוסך לאופנועים, חקר והתפתח. אמנם גדי למד את העבודה הקשה דרך הידיים, אך לא ויתר על לימודי מערכות רכב מתקדמות במכללת עתיד, בסיומם גם נבחר למצטיין.

זיוה גרה בעברה בתל אביב ולמדה אדריכלות. היא עבדה בתור קופאית ובעבודה משרדית. כשהייתה קטנה הלכה לקלינאית תקשורת, שלימדה אותה כיצד לשלוט בדיבור מבלי לשמוע. את גדי היא הכירה לראשונה בגיל 18 במועדון חירשים בעיר, ואיך לומר זו הייתה אהבה ממבט ראשון. "היינו חברים במשך שלוש שנים ולבסוף התחתנו ועברנו יחד לגור בקרית ביאליק", היא מספרת. הם נישאו ונולדו להם שלוש בנות, ולאחר 15 שנים בקרית ביאליק עברו לגור בקרית חיים.

לאחר שנים בהן עבדו כשכירים, גדי החליט שהוא רוצה ומוכן להיות עצמאי. לפני שש שנים הם פתחו את מוסך גדי, אותו הם מנהלים ביד רמה. זיוה אחראית על המשרד במוסך, מעבירה הודעות, מתאמת טיפולים ומנהלת את הניירת והמסמכים. גדי יכול לטפל בכל בעיה, ואם לא תבינו אותו או שהוא לא יבין אתכם, יש לוח מחיק במוסך, דרכו תוכלו לוודא שהכל ברור.

הדרך לא תמיד הייתה פשוטה, אבל הם אף פעם לא התלוננו. היום, בזכות הטכנולוגיה, הרבה יותר קל להם לתקשר, הם נעזרים בשיחות וידיאו בטלפון או בהודעות טקסט. לפני שנים היו נעזרים בפקס.

המילה קושי לא קיימת בלקסיקון של בני הזוג מלכה. הם מתגברים על כל אתגר לאורך הדרך. הם לא נותנים למגבלת השמיעה להשפיע על חייהם. הם אנשים רגילים לחלוטין ואפילו ברי מזל. הם עובדים בעבודה שהם אוהבים, הם קנו בית ומגדלים משפחה לתפארת.

"גדי מצליח לזהות כל תקלה. יש לו טריקים לזהות את סוג הרעש ומקור הרעש, גם מבלי לשמוע. לפעמים הוא מקבל הודעת טקסט עם תיאור הרעש, ורק לפי ההודעה הוא יודע מה מקור הבעיה"

בזכות החוזק של הזוג הזה, הרבה אנשים מכירים את גדי. הוא מעולם לא נתן לעובדה שהוא חירש להשפיע על הביטחון העצמי שלו, ואנשים רבים סומכים עליו ונותנים בו את אמונם. לגדי יש ידי זהב. גם בבית הוא מטפל בכל בעיה שיש. "אם המקרר מתקלקל, גדי מתקן אותו", מספרת לנו זיוה בחיוך. הלקוחות מגיעים למוסך של השניים "מפה לאוזן", בזכות היותם אנשים ישרים ואמינים, ו"כשהלקוחות מרוצים, גם אנחנו מרוצים".

זיוה טוענת שלגדי יש חוש שישי. "הוא מצליח לזהות כל תקלה. יש לו טריקים לזהות את סוג הרעש ומקור הרעש, גם מבלי לשמוע. לפעמים הוא מקבל הודעת טקסט עם תיאור הרעש, ורק לפי ההודעה הוא יודע מה מקור הבעיה".

לאחרונה התראיינה בתם האמצעית של הזוג מלכה, ליז, לעיתון "ידיעות אחרונות", בשל היותה האישה הישראלית הראשונה שהשתתפה באחת מתחרויות הריצה הקשות בעולם, שבה רצים במשך יממה שלמה 246 ק"מ. בתם סיפרה עליהם באותה הכתבה: "הוריי הם אנשים נדירים. מעולם לא הראו שקשה להם להתמודד. הם מעולם לא השתמשו בחירשות כמחסום או מגבלה. המקצוע של אבא שלי מחייב אותו לשמוע את הרחש של המנוע, כדי לאתר את התקלה. במקרה שלו, הניסיון שצבר מחפה על העדר היכולת להקשיב. אני גאה בהם מאוד".

הזוג מלכה הפך את המוסך שלהם למקום מיוחד. אנשים מגיעים לתקן את הרכב ויוצאים עם שיעור לחיים על תעצומות נפש וכוח רצון. עד היום גדי העביר טסט 10,000 רכבים, הוא מייצר חלקי רכב בעצמו, והחשוב מכל, הוא לא מוותר על שום מטרה שהוא מציב לעצמו. כשחבר שלו הביא לו טנדר מושבת משנת 49', גדי תיקן אותו בעצמו והחזיר אותו לכביש. כשהוא התקין את הווישרים ברכב, הוא הרגיש כאילו כבר עשה את זה בעבר. לדעתו, אולי אפילו בגלגול הקודם. הידיים של גדי יודעות לעבוד מעצמן, ואולי זה כל הקסם.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות