fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המאבק של הפועל חיפה על הפלייאוף העליון

השבועיים וחצי הקרובים יהיו גורליים עבור הפועל חיפה הן ברבע גמר הגביע והן בליגה. ניצחון על נס ציונה יכול להספיק לאדומים כדי להעפיל לפלייאוף העליון, אך הניצחון המפתיע של הפועל תל אביב בטדי, קצת טרף את הקלפים
יכולת כמעט מיסטית לשמור על יתרון. סילבס | צילום: אדריאן הרבשטיין
יצטרך לעזור לשחקנים שלו. סילבס | צילום: אדריאן הרבשטיין

שיא העונה מגיע בתקופות שונות עבור קבוצות שונות. מבחינת קבוצות ישראליות ששואפות להתקדם באירופה. יולי ואוגוסט, למשל, הם החודשים החשובים ביותר בעונה. בשנתיים האחרונות, הרגעים החשובים ביותר של הפועל חיפה מגיעים במחזורים האחרונים של העונה הרגילה, במאבק על הפלייאוף העליון. השנה מתווסף לכך גם רבע גמר הגביע, כדי ליצור תקופה של שבועיים וחצי שעליה תקום או תיפול העונה. הפועל חיפה תלויה בעיקר בעצמה, אך בכל הקשור לליגה גם בתוצאות של הרבה מאוד משחקים אחרים.

תיקו אפס בנתניה

המשחק הראשון בתקופה הזו הסתיים בתיקו מאופס בנתניה. מכיוון שצריך לבחון כל תוצאה בהקשר של מאבקי הפלייאוף, ניתן להכריז על תוצאה טובה, ואפילו מאוד. התיקו שומר על האדומים מעל ליריבה הישירה בעלת הסגל המרשים הרבה יותר ומשאיר להם סיכוי גבוה לסיים מעל לנתניה בסיום העונה הרגילה (אתייחס קצת יותר לחישובים הכלליים בהמשך).

חיים סילבס ידע שתיקו זו תוצאה טובה והעלה הרכב זהיר יחסית, דומה למשחק מול מכבי תל אביב. גם הפעם סילבס בחר בשיטת היהלום, שמעבה את מרכז השדה ומותירה את החלק הקדמי מעט דליל, בעיקר אם שחקני ה-50/50 ממעטים להצטרף להתקפה, מה שקרה בנתניה. מרכז השדה המעובה, יחד עם ההגנה שיציבה כבר תקופה ממושכת (ספגה חמישה שערים בשבעת המשחקים האחרונים), עשו את העבודה ומנעו מנתניה להגיע לכמות גבוהה של מצבים. במעט המקרים שכן היו מצבי הבקעה סבירים, יסמין בוריץ' היה במקום.

יאקוב סילבסטר יודע להשתלט על כדורים ארוכים עם הגב לשער ולהוריד אותם בנגיעה לשחקנים שמגיעים מהקו השני. זו תכונה חשובה של חלוץ, ודי נדיר לראות חלוץ לא גבוה או פיזי במיוחד שעושה זאת ביעילות

המחיר היה מיעוט במצבים שהפועל חיפה הגיעה אליהם בעצמה. יש משחקים בהם חוסר היכולת ליצור מצבי הבקעה נובע מחוסר היכולת לצאת להתקפות מסוכנות, זה לא היה המקרה הפעם. השחקנים של סילבס הגיעו לכמות גבוהה מאוד של סיטואציות מעניינות, כאלה שמהן פעולה איכותית אחת יכולה להפוך להזדמנות טובה. אך כפי שקורה יותר מדי פעמים, הפעולות האיכותיות בוששו להגיע. אף כדור עומק לא מצא יעד, אף הגבהה לא הייתה טובה, אף שחקן לא ביצע דריבל מוצלח או פעולה חדה ברחבה, המקסימום היה מספר בעיטות מעניינות מרחוק.

יודע להשתלט על כדורים ארוכים עם הגב לשער. סילבסטר | צילום: אדריאן הרבשטיין
יודע להשתלט על כדורים ארוכים עם הגב לשער. סילבסטר | צילום: אדריאן הרבשטיין

ממשחקים כאלה נוטים לזכור בעיקר את מה שלא קרה במשחק ההתקפה, אך חשוב להתייחס למה שכן קרה. לגרסה הנוכחית של הפועל חיפה יש כלים מרשימים, יחסית לקבוצת מרכז טבלה, להגיע לסיטואציות המעניינות. בנתניה בלטו שלושה גורמים שאפשרו את זה. הראשון הוא שחוליות ההגנה ומרכז השדה טכניות מאוד וכוללות שחקנים שלא מפחדים למסור לעומק. זה מוביל מדי פעם לאיבודי כדור באזורים מסוכנים, אך גם מאפשר לאדומים לצאת ביעילות להתקפות מסודרות יחסית מהר.

הגורם השני הוא יאקוב סילבסטר, שיודע להשתלט על כדורים ארוכים עם הגב לשער ולהוריד אותם בנגיעה לשחקנים שמגיעים מהקו השני. זו תכונה חשובה של חלוץ, ודי נדיר לראות חלוץ לא גבוה או פיזי במיוחד שעושה זאת ביעילות. הגורם השלישי הוא משחק הלחץ שגם בשבת הוביל לכמה חטיפות באזורים מסוכנים.

המשחק מול נס ציונה

כל היכולות הללו יהיו חשובות במיוחד במשחק בשבת הקרובה מול נס ציונה. זה המשחק שמסומן אצל האדומים כמשחק שחובה לנצח, אך כדי לנצח קבוצת תחתית צריך ליזום ביעילות, ליצור מצבי הבקעה ולנצל אותם. הפועל חיפה התקשתה מול מעט היריבות בליגה שמתגוננות מולה באופן קבוע, וזו לא תהיה הפתעה אם היא תגלה שקל לה הרבה יותר לשחק על תיקו מול יריבה עדיפה מאשר לתקוף מול יריבה נחותה.

סילבס יצטרך לעזור לשחקנים שלו. אין סיבה להישאר עם מרכז שדה מעובה מול נס ציונה, עדיף לעלות עם רביעייה התקפית ועם שחקנים שיודעים להבקיע שערים. הוא יכול להחזיר את סער פדידה להרכב, אולי לפתוח עם נס זמיר במקום עדן בן בסט, אולי לשלוף ג'וקר כמו אופיר מזרחי או גילי ורמוט. במשחק כזה ניתן לשקול גם להשתמש בשחקן עם יכולות התקפיות כאחד משני הקשרים האחוריים: תומר אלטמן או אולי אפילו פדידה.

במצב הנוכחי, רוב הסיכויים ששלוש נקודות בשני משחקים הנותרים לא יספיקו לאדומים כדי לעקוף גם את הפועל תל אביב וגם את הפועל חדרה, אלא רק אחת מהן

אך בסופו של דבר, זו תהיה רמת הביצוע של השחקנים ההתקפיים שתכריע איך המשחק ייראה. סיטואציות מעניינות אמורות להיות, השאלה היא אם הפעם השחקנים של סילבס יידעו לנצל אותן ולבצע פעולה אחרונה איכותית. בשנה שעברה האדומים כשלו בדיוק במשחקים האלה ברגעי האמת של העונה, הפעם יש יותר כלים להימנע מפשלה.

יחזור להרכב? פדידה | צילום: אדריאן הרבשטיין
יחזור להרכב? פדידה | צילום: אדריאן הרבשטיין

ניצחון על נס ציונה יכול להספיק כדי להעפיל לפלייאוף העליון, אך הניצחון המפתיע של הפועל תל אביב בטדי, קצת טרף את הקלפים. במצב הנוכחי, רוב הסיכויים ששלוש נקודות בשני משחקים הנותרים לא יספיקו לאדומים כדי לעקוף גם את הפועל תל אביב וגם את הפועל חדרה, אלא רק אחת מהן. בהנחה שמכבי נתניה לא תנצח את מכבי תל אביב במחזור האחרון, היא תישאר מחוץ לתמונת הסיכויים לעבור את הפועל חיפה. מה שמשאיר אותנו עם בני יהודה, שיכול להיות שתגיע למחזור האחרון מול הפועל חיפה, כשניצחון מספיק לה כדי לעקוף את האדומים ולתפוס את המקום השישי. אבל כרגע התרחישים האפשריים רבים, נהיה חכמים יותר בסוף המחזור.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות