fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

החלו עבודות פירוק ה"לבניה" של בתי זיקוק

אחת משתי ה"לבניות" שהיו נקודת ציון במפרץ חיפה במשך עשרות שנים קרסה ולא ניתן לשקם אותה. עיריית חיפה הוציאה צו הריסה
מפרקים את ה"לבניה" שקרסה. צילום: דוברות איחוד הצלה

בבתי הזיקוק החלו עבודות פירוק ה"לבניה" שקרסה בחודש יוני 2020, תהליך הפירוק צפוי להימשך מספר שבועות. בז"ן תבחן בהמשך הצעות לאזכור ה"לבניה" בסמיכות למקום שבו היא היתה ממוקמת.

לפני כשנה נפל חלקה העליון של ה"לבניה", אחד משני מגדלי קירור המים ההיסטוריים, שאינם פעילים למעלה מעשור. בזן פנתה לקבל חוות דעת, והמומחים בתחום המליצו להרוס את שארית המבנה באופן יזום ומתוכנן. העבודות שיתבצעו ע"י חברת ציוני המתכת קיבלו את כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים, בין היתר, צו הריסה שהתקבל מעיריית חיפה.

העבודות להקמת בתי הזיקוק החלו בשנת 1938 ונמשכו במהלך מלחמת העולם השנייה כחלק מהיערכות הבריטים למערכה צבאית ארוכה וקשה. במהלך העבודות הותקף המתחם בהפצצות אוויריות שלא הצליחו להשבית את העבודות.

הלבניות הן מגדלי קירור שנועדו לקרר את המים המוזרמים אליהם ממתקני הזיקוק. גובהן הגיע ל-76 מטרים והן זכו לכינוי המוכר בגלל שצורתן הזכירה את צנצנות הלבן המיתולוגיות. בניגוד לתפיסה שרווחה במשך שנים רבות, הלבניות מעולם לא זיהמו את האוויר מכיוון שפלטו רק אדים של מים. בשנת 2009 הפסיקו הלבניות לשמש לקירור, ונותרו כסמל בלבד. עקב מצבן הרעוע של הלבניות הן היו מיועדות תחילה להריסה, אך לבסוף הוחלט להשאירן כסמל.

כך זה נראה עד לא מכבר | צילום: דורון גולן
כך זה נראה עד לא מכבר | צילום: דורון גולן

במסגרת הפירוק נעשה שימוש במכשיר המכונה "קראשר", מכשיר הידראולי למעיכה כירורגית של בטון, שנבחר לטובת המשימה מטעמי בטיחות. הטיפול הכירורגי צפוי להבטיח את הטיפול הבטיחותי ביותר. ההריסה תבוצע ברצועות טבעתיות, בכל שלב כשני מטרים כאשר שמירת הסימטריה של המבנה היא הערובה ליציבותו.

ההריסה תבוצע בארבעה שלבים. שלב א' שיימשך כשלושה שבועות תבוצע "תספורת" של ראש ה"לבניה" להסרת כל החלקים הרופפים. בהמשך תבוצע הריסה זהירה ליישור הלבנייה למפלס תחתית החריץ, מפלס 48.5 מטרים. בשלב ב' תבוצע הריסה עד גובה מפלס של 25 מטרים. בשלב ג' ה"קראשר" יותקן על גבי באגר שימשיך את ביצוע ההריסה ברצועות. שלב ד' הוא פינוי ההריסות לאחר השלמת הפעולות.

מנכ"ל בזן, משה קפלינסקי: "פירוק ה"לבניה" נעשית בלב כבד. אירוע הקריסה היה כואב, מדובר במבנה היסטורי וסמלי, שעבור רבים מאיתנו היה הנוף שגדלנו עליו. עם זאת, לאחר קבלת הממצאים החד משמעיים שעלו מחוות הדעת, נקטנו בכל האמצעים לבצע את הפירוק באופן מהיר ובטיחותי".

לחדשות נוספות בהד הקריות לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות