fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ניתוח ייחודי לשחזור עצב הפנים בוצע בנערה בת 17 במרכז הרפואי לגליל

הניתוח המורכב בוצע בנערה בת 17 מהגליל המערבי, שכעת יכולה לראשונה בחייה לחייך ולעצום את עיניה בצורה חופשית. הנערה סבלה משיתוק מולד של עצב הפנים בצד שמאל, דבר שגרם לאי-סימטריה בפנים ולחוסר יכולת לבצע פעולות בסיסיות, כמו חיוך או עצימת עין
ניתוח מורכב | צילום: באדיבות המרכז הרפואי לגליל

במרכז הרפואי לגליל בנהריה בוצע ניתוח מיקרוכירורגי ייחודי בנערה בת 17, במטרה לבצע שיקום שיתוק (שיחזור) של עצב הפנים.

הניתוח המורכב בוצע ע"י ד"ר אמין אבו ג'בל, מנהל היחידה למיקרוכירורגיה ורופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית וכוויות. כמו כן בוצע הניתוח בשיתוף עם ד"ר אוהד רונן, מנהל יחידת ראש-צוואר במחלקת אף אוזן גרון, וד"ר יניר כסיף ממחלקת עיניים.

הנערה, שמתגוררת באחד היישובים בגליל המערבי, סבלה משיתוק מולד של עצב הפנים בצד שמאל, דבר שגרם לה לאי-סימטריה בפנים, ולחוסר יכולת לבצע פעולות בסיסיות בצד שמאל של הפנים, כמו חיוך או סגירת עין. בעקבות זאת בוצע הניתוח המורכב, במטרה לשחזר את הפעילות של שרירי ההבעה ותפקוד העפעף התחתון.

הניתוח לשיחזור עצב הפנים (Racial Reanimation) התקיים בשני שלבים, כאשר בשלב הראשון הוצא עצב תחושתי (Sural Nerv), באורך כ-30 ס"מ, מהחלק האחורי של הרגל, שחולק לשניים. חלק אחד הושתל מאזור הלחי הימנית לצד שמאל המשותק, עם ביצוע חיבור לעצבים בצד התקין.

החלק השני הועבר מהעפעף הימני התחתון שבצד התקין לעפעף השמאלי המשותק. העצב הועבר דרך תעלה תת עורית מעל גשר האף, וחובר לעצבים של העפעף התחתון שבצד התקין. הניתוח נמשך חמש שעות, וכעבור אשפוז של יומיים שוחררה הנערה לביתה.

השלב השני של הניתוח בוצע כעבור תשעה חודשים, לאחר שהעצבים צמחו באזור הלחי המשותקת.

במהלך הניתוח, שנמשך כ-8 שעות, נלקח שריר מאזור הירך הפנימי העליון (שריר גרסיליס), יחד עם כלי הדם ועצב השריר. השריר הושתל בלחי השמאלית המשותקת וחובר לזווית הפה ולאזור הרקה השמאלית.
מהלך הניתוח היה תקין ומוצלח, והנערה שוחררה לביתה כעבור אישפוז של שבוע.

ד"ר אבו ג'בל: "מדובר בניתוח ייחודי ומורכב ביותר הדורש מיומנות גבוהה בתחום המיקרוכירורגי. במהלך הניתוח הושתל לראשונה בישראל שריר לעפעף התחתון המשותק, תוך חיבורו לעצב שהושתל בשלב קודם. לרוב, ניתוחים מסוג זה מבוצעים במטופלים הסובלים משיתוק עצב הפנים, או כתוצאה משיתוק מולד (כפי שהיה במקרה זה) או עקב טראומה, ניתוחים או שבץ שגרמו לשיתוק. לאחר תקופת מעקב של שנה, הוכתר הניתוח בהצלחה רבה, וכעת יכולה הנערה, לראשונה בחייה, לחייך באופן ספונטני ולעצום את עינה השמאלית בצורה חופשית".

הניתוח בוצע כחלק מפעילותה של היחידה למיקרוכירורגיה, שהוקמה במרכז הרפואי לגליל לפני כשנתיים ומוכרת ע"י משרד הבריאות. מיקרוכירורגיה הוא תחום העוסק בהעברת רקמות עם חיבור כלי דם ועצבים, תחת מיקרוסקופ, ממקום מסוים בגוף למקום המרוחק ממנו. מדובר ברקמות עליהן ניתן לוותר, כדי לשחזר או לשמר איבר הנמצא בסכנה. עד כה בוצעו ביחידה יותר מ-50 ניתוחים מיקרוכירורגיים, העוסקים בעיקר בשיחזורי ראש-צוואר, שיחזורי שד ושיחזור גפיים תחתונות.

ד"ר אמין אבו ג'בל | צילום: רוני אלברט

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות