fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בראש שלו

לכבוד ראש השנה ליקטנו עשרה מוטיבים במסורת ראש החג וביקשנו מראש אחד -ראש עיריית נוף הגליל רונן פלוט, לתת להם בראש. תחל שנה וברכותיה
רונן פלוט ערוך ומוכן לראש השנה (צילום ישראל פרץ)
רונן פלוט עם ילדי העיר בראש השנה (צילום ישראל פרץ)

1. תקיעה בשופר

בכל פעם שאני שומע את קול השופר הלב   רוטט בפני המעמד הקדוש, יש משהו מיוחד בעוצמה הפנימית, שבוקעת מתוך הכלי הפשוט הזה ובציווי לשמוע את הקול, להיות קשוב לו ולנטרל רעשי רקע.  הרב ישעיהו הרצל לימד אותי שהמילה שופר מרמזת גם על שיפור שאנו צריכים לקחת על עצמינו לקראת השנה החדשה שבפתח.  כל אחד מאתנו, אם יפשפש במעשיו, ימצא שיש מקום לשפר, להתייעל ולהיות טובים יותר. זה נכון בהיבט האישי ונכון גם בהיבט הציבורי והמוסדי כך שאני בהחלט לוקח את המסר להתנהלות תקינה של העירייה בכל ימות השנה. אגב תקיעה בשופר זאת פעולה שלמתבונן מבחוץ נראית קל לביצוע אבל מי שהתנסה יכול להעיד שהיא לא. אפילו אני שמנגן על סקסופון מתקשה להשמיע קול נגינה של שופר אולי יום אחד עוד אלמד.

2. תפוח בדבש

סימן לשנה טובה ומתוקה. למה דווקא תפוח ולמה דווקא בדבש?  יש כמה דרגות של מתיקות בחיים. יש מתיקות רגילה שבאה מימים של שמחות שגרתיות בחיים , חתונה של הבת, לידת הנכד, הצלחה בעבודה וכו'. אבל יש גם מתיקות אחרת, כזו שמגיעה לאחר אתגרים לא שגרתיים שנראים בתחילת ההתמודדות כמו עוקץ  של דבורה אבל בהמשך, כשאתה צולח אותם, מופק מהם דבש מתוק עוד יותר מהרגיל. בעבודת העירייה למשל, להקמה של פארק עירוני או בריכה מחוממת מנקודת פתיחה של תשתית קשה לאחר הזחה רבת השנים, יש טעם מתוק עוד יותר מהרגיל כי היינו צריכים להתגבר על מכשולים לא פשוטים ולייצר יש מאין.

3 שלא נהיה לזנב

אפשר לומר שכל האג'נדה שמובילה אותי בנוף הגליל מתנקזת לתוך משפט הברכה שאנו נוהגים לומר בראש השנה "שנהיה לראש ולא לזנב". המשמעות מבחינתי היא לא להסתפק בלהיות בסדר, בינוניים או טובים אלא לשאוף הכי גובה שאפשר ולסמן יעדים שאולי נראים קשים להשגה אבל בהחלט אפשריים. אין דבר כזה בלתי אפשרי, אפשר לעשות הכל אם רוצים ומאמינים. בנוף הגליל האקסיומה הזאת עובדת מצוין, אנחנו לא עושים לעצמינו בשום דבר ותובעים את המקסימום ומעבר. בית המצוינות של קק"ל הוקם על בסיס החזון שנהיה לראש ואכן ילדינו הוא בראש טבלת הזכאויות לבגרות מבין ערי האזור ובהרבה תחומים נוספים, בספורט, בתרבות, בשירות לתושב ובתשתיות העירוניות, אנו מובילים קדימה ואפילו משמשים שדוגמה ופורצים דרך לאחרים.

4 תשליך

מנהג ההליכה ברגל למקום שצופה למאגר מים בו מתבצעת פעולה סמלית של השלכת המעשים השליליים שעשינו במהלך כל השנה לטובת היטהרות ופתיחה ששל דף חדש, מבטא בעיניי מעבר לאקט הסמלי גם את המסר לפיו לא מספיק שאנחנו מבטיחים לעצמינו להשתפר במילים, לא מספיק שאנחנו נושאים תפילה ומבקשים סליחה, על מנת שהכוונה תהיה מלאה צריך שתהיה מלווה במעשה, בפעולה אקטיבית. התשליך הוא אומנם מעשה סמלי אבל הוא מעשה ולא מילים ולכן אני מצדד בו. בכניסה ללשכתי תלויה תמונה גדולה ועליה משפט שכתבו לי חבריי מתקופת כהונתי כמנכ"ל הכנסת: רונן פלוט, מדבר מעט, עושה הרבה. זה נכון. אני לא איש של דיבורים, יש אנשים שסבורים שאני אפילו קצר רוח לעיתים, אין לי סבלנות לישיבות ארוכות ודיונים מתישים, אני מעדיף לדבר בפעולות ולבצע.

5. ירבו זכויותינו כרימון

לא רק זכיותינו אלא גם חובותינו כלפי עצמינו, וכלפי החברה בה אנו חיים, צריכות להתרבות – תרומה לקהילה, עזרה לזולת, עשייה למען האחר. הזכויות שלנו הן בחיים הפרטיים והן בחיים הציבוריים הם כל אותם דברים הטובים שאנו עושים כחלק משגרת חיינו, בלי לחשב תמורה או אינטרס. בשביל לעשות טוב לא צריך את יום המעשים הטובים, ומעשה טוב לא חייב להיות  משהו בומבסטי, זה יכול להיות דבר קטן שנעשה בהתנהלות היומיומית כמו התעניינות בשלומו של שכן שחי בגפו ללא קרובי משפחה, הקשבה לחבר שנמצא במשבר, התנדבות למען הקהילה וגילוי אכפתיות  לסביבה שבה אנו חיים.

6. חשבון נפש 

זה נשמע קלישאה אבל זה נכון, הטיימינג של סגירת שנה אחת ופתיחה של שנה חדשה,  הוא זמן טוב לעשות חשבון נפש. זה הזמן לעצור לרגע את הדהירה קדימה לטובת סיכום דברים ובדק בית. מה עשינו ? מה לא עשינו? איפה יכולנו לעשות טוב יותר ומה עלינו לעשות על מנת שזה יקרה. בעבודת העירייה  סוג של חשבון נפש מתבצע כמעט כל שבוע בישיבת מטה או פרויקטים במהלכה אנחנו עוברים אחד לאחד על כל רשימת הצרכים והפרויקטים  שמתבצעים בעיר ומעדכנים סטטוס ביצוע ומקצה שיפורים.

7.שי לחג

חלוקת השי הסמלי לחג חשובה בעיניי לא בגלל  הערך הכספי או החומרי של שווי השי אלא במסר שמביע הערכה לעובד והזדמנות להודות ולהגיד תודה.  מבחינתי חשוב שהשי יהיה שווה לכולם לעובדים זוטרים ולאנשי מנהלה בכירים ועוד יותר חשוב שיוענק בצורה מכבדת לעובדים הפנסיונרים שירגישו את ההערכה  שאנו רוחשים להם על תרומתם הרבה.  חשוב שהשי יהיה סמלי אבל מכובד כי יש בו גם מקור לגאוות יחידה.

8. תפילה

אני נוהג לפקוד את בית  הכנסת בחגים וכמובן בראש השנה וביום הכיפורים. יש אווירה מיוחדת של קדושה בחגים אלה ובתפילות המיוחדות עם כל המזמורים והתוספות. יש לי שלוש תפילות שוות בלב האחת למשפחתי הפרטית, למען זוגתי, ילדיי ונכדיי האהובים,  השנייה למען שפחתי המורחבת תושבי נוף הגליל והעיר והשלישית למען מדינת ישראל, נבחריה, תושביה וכמובן חיילי צה"ל וכוחות הביטחון באשר הם.

9. הרמת כוסית

המנהג להרים כוסית לכבוד השנה החדשה גוזל ממני מדי שנה ימים שלמים של טקסים ואירועי חג, השנה המינון ירד באופן משמעותי כי בשבוע שלפני החג הייתי יחד עם משלחת הנוער במסע פולין.

10. שינה

אני לא ישן בראש השנה, אבל גם בשאר ימי החג ושבת אני לא ישן במשך היום. אומרים שאסור לישון בראש השנה בגלל כובד יום הדין והמעמד חורץ הגורלות, לאחרונה שמעתי על סיבה נוספת יותר פרוזאית שנעוצה ברצון לגרום לשנה החדשה להיות ערנית ולא רדומה. כך או כך אני רוצה לאחל ולברך את כל תושבי נוף הגליל היקרים ואת כל בית ישראל ברכת שנה טובה ומלאה בדברים טובים בכל תחומי מעשה ידינו. תחל שנה וברכותיה ותעשה שלום בתוכנו ועלינו –  על כל ישראל. אמן.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות