fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מאבק מגדלי הדגים על הורדת המכסים מחריף

קל לפגוע בחקלאים. גרשון פלג. צילום: יוסי אשבול
קל לפגוע בחקלאים. גרשון פלג. צילום: יוסי אשבול

מגדלי הדגים בישראל, הנאבקים בהחלטת משרד האוצר להוריד את המכסים על ייבוא דגים לארץ, קיבלו השבוע זריקה קטנה של עידוד במאבקם: לאחר שהנושא נדון בוועדה לביקורת המדינה בשבוע שעבר, פנה מבקר המדינה לשר האוצר, משה כחלון, בהודעה על פתיחת בדיקה ראשונית של תהליך קבלת ההחלטה על ביטול המכס על יבוא הדגים והשיקולים להמשך היבוא ללא מכס בעתיד. מגדלי הדגים נערכים בימים אלה להחרפת המאבק. מין היתר מתוכננים אוהל מחאה מול ביתו של כחלון בחיפה, והפגנת המונים בשבוע הבא בעמק בית שאן, אזור שגידול דגים הוא חלק דומיננטי מכלכלתו ונופו. מארגון מגדלי הדגים נמסר כי ההפגנה תהיה בהשתתפות חברי כנסת, ראשי מועצות אזוריות, חקלאים, חברי קיבוצים ומשקים.

לקראת פסח האחרון הוחלט במשרד האוצר על ביטול המכס על ייבוא הדגים למשך 3 חודשים. לאחר מכן הודיע משרד האוצר כי בכוונתו להמשיך את ביטול המכס, ללא מגבלת זמן וללא פיצוי מוסכם למגדלים. שר החקלאות, אורי אריאל, פנה השבוע לכחלון בבקשה שיבחן מחדש את הכוונה להסיר באופן גורף ומידי את מכסי המגן על דגים, ונימק: "הורדת המכס בדגי הבריכות לפטור מלא, ללא תמיכה ישירה מאסיבית, תגרור אחריה באופן ודאי סגירת ענף המדגה בישראל, דבר שיביא לפיטורים המוניים בפריפריה."

יו"ר ארגון מגדלי הדגים בישראל, גרשון פלג, תושב מעגן מיכאל, לא מתרשם מהמחווה המינורית. "היינו מצפים משר החקלאות שיעשה יותר ויסייע באמת בענף החקלאות שהוא מופקד עליו", הוא אומר. "צריך לנהוג כמו שנוהגים במדינות אירופה, שיש בהן תמיכה בחקלאי. בארץ קל מאוד לפגוע בחקלאים. הצענו למשרד האוצר תכנית של הורדת מכסים הדרגתית שתאפשר לנו, לפחות, להסתגל ולהביא מינים חדשים. באוצר סירבו והתעקשו להוריד הכל בבת אחת".

קל לפגוע בחקלאים. גרשון פלג. צילום: יוסי אשבול
קל לפגוע בחקלאים. גרשון פלג. צילום: יוסי אשבול

הנימוקים להחלטה לא עומדים, לדבריו, במבחן המציאות. "שר האוצר עושה הפרטה פופוליסטית מבלי להבין מה הוא עושה. על 85% מהדגים שהביאו לארץ – בקלה, נסיכת הנילוס ועוד –  ממילא אין מכס., ול-15% הנותרים, שיש עליהם מכס, יש קשר כמעט אפסי ליוקר המחיה בארץ. מורידים את המכסים כי בסין מוכרים במחירי היצף שלא מאפשרים תחרות. עלויות הגידול בסין הן כמו אצלנו, אבל שם המדינה מסבסדת את המגדל. כשהסינים יפסיקו לסבסד, נישאר בלי תשתיות דגים. מה עם ביטחון המזון? מה יקרה במצב כמו במלחמת לבנון השנייה, כשאוניות זרות לא הסכימו לבוא לארץ?"

לענף אספקטים כלכליים וסביבתיים נרחבים, מסביר פלג: "בחוף הכרמל מתפרנסים רבים לא רק מגידול דגים אלא גם מעיבודם, ובעמק בית שאן יש יישובים שלמים שחיים מענף הדגים. אנשים יאבדו את מקור פרנסתם, ולהחזיר את הגלגל לאחור יהיה קשה מאוד. הנוף שרואים כשיורדים מזכרון יעקב לכיוון כביש 4, למשל, יהיה אחר לגמרי לאחר ייבוש הבריכות, ויהיו לזה השלכות אקולוגיות. ישראל היא אחד מנתיבי נדידת הציפורים החשובים בעולם, בעיקר מאז חיסול המאגרים בטורקיה ובסוריה, ותיירות הציפורים מתבססת על כך. הציפורים ניזונות מכ-10% מהדגים שבבריכות הגידול בארץ, ותיירים מכל העולם באים לצפות בהן".

לגבי צעדו של מבקר המדינה, פלג מרחיב: "היו גורמים שידעו שהמכסים עומדים לרדת, וגרפו מכך סכומים נאים. אפשר לראות גם שבעקבות ההורדה המחירים בחנויות לא ירדו כמעט. היבואנים והרשתות הורידו אותם בשליש או חצי ממה שהיו יכולים להוריד, וגרפו את הרווח,. כך שהציבור אפילו לא נהנה מההורדה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בעקבות הצלחת הפיילוט שנערך לקראת חג הפסח והראה ירידה של עשרות אחוזים במחירי הדגים החליט שר האוצר להאריך לתקופה נוספת עד סוף שנת 2016 את הסרת המכסים. עפ"י הנתונים שבידינו, בחודשים שבהם התקיים ייבוא בפטור מוחלט ממכס, ירד המחיר לצרכן ביותר מ-10 שקלים. משמע, הצרכן הישראלי נהנה מרובה המכריע של הפחתת המכס. מחירו הממוצע של אמנון בתקופה זו עמד ברשתות השיווק על 31 ש"ח. שר האוצר רואה לנגד עיניו את טובת הצרכן, ובד בבד מעוניין בשגשוג החקלאות המקומית. לצערנו, על אף שהתקיים באחרונה מו"מ עם המגדלים, לא הצליח משרד האוצר להגיע להסכמות בנוגע להעברת תמיכות לענף בריכות הדגים, ולכן המהלך יעשה באופן חד צדדי. עם זאת, לשם שימור וחיזוק הענף, בכוונת משרד האוצרלתמוך במגדלי דגי הבריכות במענקי השקעות ובמתן רשת ביטחון לתקופת הסתגלות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות