fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חברתה הטובה של הפעילה החברתית שנרצחה בידי בעלה: "הוא לא היה בליגה שלה"

לפני כשבועיים, נקצב עונשו של הרוצח מסרשה ווסה, שרצח את אשתו אנגווץ'. והוא קבל 29 שנות מאסר. חבריה: "היא התחתנה מהר מידי"
סיסאי וישאלם מלקו | צילום: איילת קדם
סיסאי וישאלם מלקו | צילום: איילת קדם

על הנרצחתרצח הפעילה החברתית מנתניה אנגווץ וואסה, הכה את חבריה הקרובים בתדהמה. שנתיים חלפו מאז נרצחה האישה החייכנית, בעלת התואר השני בהגירה ובשילוב חברתי, והם לא מעכלים עד היום. איך בערב אחד של חודש אוקטובר בשנת 2018, במהלך ויכוח, היכה אותה בעלה השוטר מסרשה וואסה בפניה. חבט בה בגבה באמצעות מחבת ובעט ברגלה, עד שנפלה ודיממה. ולאחר מכן, כשהתיישבה, ירה בפניה. ורצח אותה- בירייה אחת. בעיקר משום שמדובר בפעילה חברתית, בעלת תואר שני. שעבדה בביטוח הלאומי והעבירה הרצאות על מניעת אלימות נגד נשים. לפני כשבועיים, גזר בית המשפט בלוד את גזר דינו של הבעל. אותו מתארים חבריה כאדם שקט, נמוך קומה וחובש כיפה. הצעיר ממנה בעשר שנים.

אלא שמאחורי השקט של הבעל, והחיוך התמידי של האישה, מסתתרים ככל הנראה דברים אחרים. בראיון ראשון לחדשות נתניה, מספרים זוג חבריה הטובים על הפער שבין האישה האנטליגנטית והתוססת, גרושה ואם לשניים, לבין הגבר הרווק.

 

הכירו מילדות

לראיון עם בני הזוג סיסאי וישאלם מלקו, קדמו לא מעט שיחות. עם פעילים חברתיים מנתניה, שהכירו היטב את אנגווץ'. יותר מפעם אחת, נאמר כי קשה לדבר על האישה החייכנית והנפלאה הזאת, בלשון עבר. "זה פשוט קשה לי מאוד לדבר עליה", סיפרה מי שעבדה איתה במתנ"ס חפציבה בעיר. "כי אני מייד מתחילה לבכות".

אחרי נסיונות לא מעטים, אני מגיעה אל בית  חברתה הטובה ביותר של אנגוואץ'. המתגוררת ביחד עם בעלה ושלושת ילדיהם, בכפר הנוער ימין אורד. הסמוך לכפר האמנים עין הוד ולקיבוץ ניר עציון. למרגלות רכס הכרמל.

ישאלם מלקו, 37, הכירה את הנרצחת אולי הכי טוב מכולם. שתיהן הכירו בכרמיאל. אחרי עלייתה של ישאלם לישראל- בשנת 91'. ותיכף ומייד התחברו. על אף הבדלי האופי והגישה ביניהן. אנגווץ' הידענית והנחרצת וישאלם השקטה, נעימת ההליכות. שתיהן התגוררו בדירות עמידר, עם בני משפחתם. עם קשיי פרנסה של עולים חדשים מאתיופיה, שצנחו לתוך ארץ זרה.

"האחיות שלנו היו יחד בגן, המשפחות שלנו הכירו וכל החברים שלנו היו משותפים", היא אומרת. "כשהיינו בנות 14 בערך, עברה המשפחה של אנגווץ' להתגורר בשכונת דורה שבנתניה. אני נשארתי עם משפחתי בכרמיאל, אבל שמרנו תמיד על קשר. מכתבים, פגישות, היינו חברות במשך שנים".

לדבריה, גדלה אנגווץ' כבת אמצעית במשפחה של שבעה אחים. שתי בנות וחמישה בנים. אימה הייתה גרושה ומעולם לא עבדה. ואנגווץ', לקחה על עצמה מגיל צעיר מאוד את עול פרנסת המשפחה.

 

אנגווץ' וואסה (ראשונה מימין) |צילום: באדיבות משפחת מלקו
אנגווץ' וואסה (ראשונה מימין) |צילום: באדיבות משפחת מלקו

הרצתה על אלימות והטרדות מיניות

אחרי השירות הצבאי, התחזקה אנגווץ' וואסה בדת. חברתה ישאלם, מספרת שזה כלל לא הפתיע אותה. "קראנו לה תמיד אשתו של בר כוכבא", היא מחייכת. "אנגווץ' אהבה תמיד לשבת עם שקני העדה, ללמוד על המנהגים שהיו פעם וגם על המאכלים. אותם הייתה מכינה. אהבתי לשמוע שהיא מתחזקת".

כעבור מספר שנים, חזרו ישאלם ובעלה סיסאי לגור בנתניה. בקרית נורדאו, ממש ליד ביתה של אנגוואץ'. החברות התהדקה ושגשגה והילדים שהולידו השתיים, התחנכו באותם גנים.

בשנת 2010, נישאה אנגווץ' בפעם הראשונה. את בעלה הראשון, מתארים בני הזוג מלקו כגבר חיובי. עובד התעשייה האווירית ואדם דתי. אלא שהנישואים לא עולים יפה. והפעם אין זו ישאלם, אלא בעלה סיסאי. המסביר את הסיבה.

"אנגווץ' הייתה מסוג הנשים פורצות הדרך", הוא אומר. "כזו החייבת להגשים את כל חלומותיה. והייתה לה נוכחות מאוד חזקה. כנראה שהעוצמה שלה, היא זו שהובילה לפירוק הקשר".

ישאלם: "היא הייתה אחת כזו שכובשת וסוחפת. תמיד בתזוזה, עם המון שמחת חיים".

והדבר העצוב והכואב הוא, שמדובר באישה שהעבירה הרצאות לנשים, בהתנדבות, על הטרדות מיניות ואלימות במשפחה.

 

אנגווץ' וואסה עם סיום התואר השני | צילום: באדיבות המשפחה
אנגווץ' וואסה עם סיום התואר השני | צילום: באדיבות המשפחה

 

הוא לא משלנו

בשנת 2017, התגרשה אנגווץ' מבעלה הראשון. במקביל לכך, חלתה אימה בסרטן ונפטרה. במבט לאחור, מדובר היה ככל הנראה בשני אירועים קשים. שאנגווץ' ניסתה לשכך אותם באמצעות אהבה חדשה, ושילמה על כך בחייה.

"הכל היה פשוט מהר מידי", משחזרת ישאלם. "בתחילת השנה הזו, עברנו לגור בפנימיית ימין אורד. שבה בעלי משמש כמדריך. אז הקשר בינינו התרופף קצת, לצערי. בשנת 2017 עוד נסעתי לעבוד בנתניה. בשנה שלאחריה, כבר לא".

פחות משנה אחרי מות אימה וגירושיה, הכירה אנגווץ' את השוטר שרצח אותה. ישאלם וסיסאי, אפילו לא רוצים להזכירו בשמו.

"כשסיפרה לי אנגווץ' על החבר החדש שלה", אומרת ישאלם, "שאלתי את עצמי: מה יש לו לרווק בלי ילדים, לחפש עם אישה גרושה? המבוגרת ממנו בעשר שנים? אבל היא אמרה לי: 'הוא אוהב אותי. את לא שמחה בשבילי'? וכעבור זמן מאוד קצר, כבר הייתה טבעת אירוסין. תמיד אמרתי לאנגווץ' את דעתי. אז אמרתי לה: זה מהר מידי, תחכי. אבל היא לא הקשיבה".

בני הזוג מלקו, ראו את הבעל הרוצח פעם אחת בלבד. "היא הגיעה איתו לביקור קצר", אומרת סיסאי. "בחור רזה וקטן, עם כיפה על הראש. שקט, בקושי אמר מילה. הזמינו אותנו כמובן לחתונה, שנערכה בבית כנסת ולא באולם. אבל לא הלכנו. הרגשנו שאנחנו לא יכולים להיות שם. אנחנו-מקהילת ביתא ישראל. והוא לא משלנו. עולה חדש, מבני הפלשמורה. הוא לא בליגה שלה. היא הייתה בחורה מאוד חזקה, כזאת שאומרת תמיד את המילה האחרונה. הוא לא התאים לה".

 

"אין פה לקח"

לדברי בני הזוג, לא ידוע להם על אירועי אלימות קודמים, טרם הרצח. בנוסף, הם גם מספרים שאחיה של אנגווץ' טלפנו אליהם לאחר הרצח. ושאלו האם ידועה להם הסיבה.

"אני עדיין לא מעכלת את כל זה", אומרת ישאלם. בעיניים רטובות מדמעות. "אילו הייתי יודעת שיש שם אלימות, הייתי מגיעה לבקר ופועלת מייד. תכננתי לבקר אותם, אבל לא הספקתי. זו הייתה התקופה שבה ילדתי, וכל האירועים האלה קרו מהר. הגירושים שלה, מות האם, אירוסים, חתונה-בכל זה, הייתה אווירה של חוסר שליטה. אבל רצח? מי היה יכול לחשוב על זה?"

סיסאי: "בסיפור הזה, למעשה, אין שום לקח. מדובר באדם שהחליט לקחת לה את החיים, וזה מעשה נוראי ושטני. אני אפילו לא מצליח להבין אותו, והוא אפילו לא שווה את הכעס שלי".

 

 

לחדשות נוספות בנתניה הקליקו כאן * לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות