fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סגירת מעגל: מתחם בית החולים האנגליקני הפך לקמפוס למקצועות הבריאות

המכללה האקדמית צפת חנכה היום את מתחם בית אידה קבקוף למקצועות הבריאות, שהוקם על מבני בית החולים האנגליקני, בהשקעה של כ-200 מיליון שקלים במתחם בית בוסל כולו, ומכפיל את שטח המכללה. נשיא המכללה פרופ' אהרן קלרמן: "ההיסטוריה של הבריאות חוזרת על עצמה בצפת"
טקס החנוכה בקמפוס החדש במכללה האקדמית צפת | צילום: המכללה האקדמית צפת

בנוכחות מאות אורחים, ביניהם ח"כים, ראשי ערים, מנהלי בתי חולים ומכובדים נוספים, נחנך היום (ה') קמפוס חדש במכללה האקדמית צפת. מתחם בית אידה קבקוף למקצועות הבריאות מכפיל את שטח המכללה האקדמית צפת. קמפוס בית בוסל כולו נבנה בהשקעה של כ-200 מיליון שקלים.

טקס החנוכה בקמפוס החדש במכללה האקדמית צפת | צילום: המכללה האקדמית צפת

בשנת 2013 רכשה המכללה האקדמית צפת את מתחם בית בוסל המשתרע על שטח של כ-16.5 דונמים במחיר של 34 מיליון שקלים. המבנה הראשון הוקם במתחם בשנת 1904 ושימש כבית חולים של המיסיון האנגלי. בשנת 1942 נרכש המבנה על ידי קופת חולים כללית, שהקימה בו בית הבראה, ובתחילת שנות ה-60 נבנו שם חדר אוכל ומבנה אירוח. בלב הקמפוס החדש נמצא מבנה בית החולים האנגליקני לשעבר, שנבנה בראשית המאה ה-20, ותוכנן על ידי האדריכל הגרמני גוטליב שומאכר מהמושבה הגרמנית בחיפה. המבנה שומר על ידי המכללה באופן מלא וקפדני, כולל שחזור הפעמון והשעון שבראשו.

טקס החנוכה בקמפוס החדש במכללה האקדמית צפת | צילום: המכללה האקדמית צפת

העבודות להקמת הקמפוס במתחם ההיסטורי נעשו תוך הקפדה יתרה על כללי השימור. במתחם שנבנה מחדש הוקמו מבנים עבור החוג לפיזיותרפיה, בית שירות לסטודנט הממוקם במבנה בית החולים האנגליקני, מכון סימולציה חדשני ביותר שהועמד לטובת הסטודנטים במקצועות הבריאות, שיפעל בשיתוף בית החולים שיבא בתל השומר ובניין עבור החוגים לסיעוד ולרפואת חירום.

בקמפוס קיימים כבר מבנה ספרייה חדשני ואודיטוריום, שמוקמו אף הם במבנה משוחזר. "המכללה ממשיכה, אפוא, בבנייה חדישה לצד שימור מבנים עתיקים", אמר נשיא המכללה פרופ' אהרן קלרמן. "השימור של מבני בית החולים האנגליקני בא לאחר השימור של בית החולים הדסה על ידי המכללה, בית חולים שהוקם בעקבות וכנגד בית החולים האנגליקני. כיום כל מבני הבריאות העתיקים האלה שוכנים תחת המטרייה של המכללה ומשרתים שוב את נושא הבריאות, באמצעות הוראת מדעי הבריאות. המתחם החדיש והמרשים שחנכנו היום יבסס את מעמדה של המכללה כמכללה המתמחה ביותר בארץ במקצועות הבריאות".

נשיא המכללה האקדמית צפת, פרופ' אהרן קלרמן | צילום: המכללה האקדמית צפת

מדובר בפרויקט עצום מבחינת היקפי הבניה והשימור בו, שעלות ההשקעה בפיתוחו עומדת על כ-200 מיליון שקלים, מחציתם מכספי המכללה והיתר באמצעות תקצוב הות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב) ותרומות.

"הקמפוס החדש הוא אבן דרך משמעותית בהתפתחות המכללה אבל לא פחות מכך בהתפתחות הפריפריה" אמר מנכ"ל המכללה שלומי בן נון.

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה: "החיבור של סטודנטים מצפת והגליל לתחום מקצועות הבריאות היא תוכנית דגל שפותחת להם את הדלת במקצועות הרפואה הדחופה וממתגת את צפת כעיר של רפואה וחדשנות. בחנוכת המתחם החדש אנו  יוצרים כאן עיר המטביעה חותם לאומי ובינלאומי".

יו"ר חבר הנאמנים של המכללה האקדמית צפת איציק צאיג: "מתחם אידה מהווה נדבך משמעותי בשטח הקמפוס המתהווה של מכללת צפת ומעניק למכללה מתחם בעל אופי אקדמי. עדיין לפנינו אתגר שימור בית הרופא שיהווה ביתם של הפעילות של הסטודנטים".

יו"ר הוועד המנהל של המכללה האקדמית צפת אבינועם צפיר הודה לתורמים ואמר: "יש הרבה חולמים מאחורי הרעיון של הקמפוס החדש וללא התורמים הנדיבים שחלקו איתנו את החלום וסייעו לנו לממשו".

בין התורמים שסייעו בהקמת הפרויקט: קק"ל, קרן רש"י, קרן וואהל, מגבית בריטניה, קרן לגאסי, קרן הלמסלי והמועצה לשימור אתרים.

מנהל מרחב צפון בקק"ל עמרי בונה: "קרן קימת לישראל גאה לקחת חלק בחניכת מתחם אידה קבקוף שבמכללת צפת.  אנו שמחים להיות שותפים בפיתוח מקום זה המשמר את העבר ומהווה מוסד להשכלה גבוהה שמתקיים כאתר מורשת".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות