fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רפי בן סימון מכרמיאל הוא אלוף הגילוף

הוא התחיל עם ברווזים בארה"ב, והיום, אחרי שנים בארה"ב, ארבע נשים ואלפי מיילים על אופנועים כבדים, הוא מפסל ומגלף את כל סוגי בעלי הכנף ונהנה מהחיים
בן סימוןעם גילוף התנשמת
בן סימוןעם גילוף התנשמת

"כשאני מפסל אני מרגיש התרוממות רוח ופליאה מכך שמגוש עץ מרובע יוצאת יצירה ואני זה ששחרר אותה לחופשי". תכירו את רפי בן סימון, האמן שזכה להכרה בינלאומית ולפרסים יוקרתיים בתחום הפיסול בעץ של בעלי כנף. הוא התחיל עם ברווזים בארה"ב, והיום, אחרי שנים בארה"ב, ארבע נשים ואלפי מיילים על אופנועים כבדים, הוא מפסל ומגלף את כל סוגי בעלי הכנף ונהנה מהחיים

רפי בן סימון צילום אלכס הובר
רפי בן סימון צילום אלכס הובר

מהשניות הראשונות של המפגש עם רפי בן סימון ברור כי מדובר באדם מיוחד. רפי בן סימון הוא אמן, שעוסק בגילוף ופיסול בעץ של בעלי כנף. הוא נראה צעיר בכעשרים שנים מגילו האמיתי וסיפור החיים שלו יכול לספק פרקים לטלנובלה משובחת. האיש אופטימי חסר תקנה, נשוי לאישה רביעית, רואה רק את החיובי בחיים ונהנה מכל רגע. לצד עבודתו, כטכנאי קירור ומיזוג אוויר, עסק תמיד באמנות וגם מימש את אהבתו לכלי רכב דו גלגלי.

ביתו, שנמצא באחת השכונות היפות בעיר, הוא בבואה של אישיותו. ממפתן הבית, העין פוגשת, ללא הרף, עבודות שכמותן נדיר למצוא.

בן סימון, יליד 1952, נשוי היום לברטה, מנהלת מרפאת כללית סמייל ברמת ישי שצעירה ממנו ב- 19 שנים. הוא אב לשלושה, שני בנים צעירים, האחד חייל והשני תלמיד תיכון ובנו הבכור בן 42, הוא סבא לשלושה ומתגורר בעיר כרמיאל משנת 2007.

העיסוק באמנות התחיל אצלו מגיל 16, אז צייר, פיסל, עבד עם עץ. אבל רק בגיל 33 פרץ היצר והוא החל לפסל ואף לגלף בעץ. "ביקרתי ביריד של רנסנס פייר בקליפורניה בלוס אנג'לס. כולם שם היו בעלי מלאכה שעשו הכל בידיים מחץ וקשת, דרך נעליים, גילוף, בישולים, בגד רקום, זה משך אותי להתחיל לגלף, קניתי סכין בשבעה דולר והתחלתי לגלף בעץ".

רפי בן שמעון עם ההורים בבית בואדי ניסנאס
רפי בן סימון עם ההורים בבית בואדי ניסנאס

הוא החל לפסל בשנת 1985 ושלוש שנים לאחר מכן כבר הפך לנשיא איגוד הגלפים בקליפורניה.

עם אשה מספר אחת הוא התגורר בקרית ביאליק, הם היו נשואים שלוש שנים, נולד להם בן וכאשר התגרשו הכיר את אישה מספר 2. היא הייתה אמריקאית, הם נסעו יחד לארה"ב ואחרי מספר שנים נפרדו דרכיהם. הוא נשאר בלוס אנג'לס, פתח עסק לקירור ומיזוג אוויר ופגש את אישה מספר 3 – ליסה. לה היה נשוי שמונה שנים, בלי ילדים ושוב לא צלחה הדרך המשותפת והשניים נפרדו.

בין אישה לאישה, פעל לקידום הגילוף בעץ. "בזמן שהותי בלוס אנג'לס הפכתי להיות מעורה בארגון הגילוף. עברתי למדינת מרילנד, גרתי ממש על המים בצ'יספיק ביי, שם נחשפתי ליופיו של הטבע, הרבה ברווזים, אווזים וברבורים ממש בחצר הקדמית שלי. באותה תקופה השתתפתי בתחרויות גילוף רבות בקליפורניה ובכלל היבשת וזכיתי לפרסים רבים כולל best of show. שזה המרב שאפשר להגיע אליו".

ברווזים בחצר הקדמית

את האהבה לעבודת עץ ולמלאכת כפיים הוא ירש מאביו. הוריו עלו עם סבא וסבתא ממרוקו בשנת 1948, התיישבו בוואדי ניסנס, בחיפה. הם גרו בבית ערבי משותף עם שירותים בחוץ. אביו גויס לפלמ"ח, נשלח לסייע במחנות בקפריסין וחזר משם עם ידע בשפות יידיש, גרמנית ופולנית. "הוא רצה להיות כמו האשכנזים, שנתקדם, שנצא ללימודים ונמצא עבודה. אבא עבד בחברת העוגן שישבה במספנות, כנגר של אוניות, אמא עבדה בסולל בונה במשק בית ובמטבח עד צאתה לפנסיה".

הוא למד בחיפה בבית ספר יסודי גאולה, בתיכון למד בבי"ס מקצועי שפרינצק במגמת מבלטנות. בצבא התגייס לסיירת אגוז, שם השלים שנתיים, נפצע ועבר לבה"ד 15 של חיל המודיעין.

במה מתבטאת הייחודיות שלך בגילוף בעץ?

"אני עוסק במה שאפשר להגדיר כגילוף ריאליסטי, כשהמידות של בעלי הכנף נשמרות במדויק. קשה להבין את ההשקעה, הלימוד, התכנון וביצוע היצירות ואת הזמן שמושקע בכך. העץ שבו אני מגלף נקרא טופלו והוא מגיע מהביצות של לואיזיאנה, ארה"ב. הוא המתאים ביותר לפרויקטים שלי. הגילוף עצמו מכיל כמה שלבים, כולל טקסטורה וצריבה ולסיום צביעה, שגם היא מתבצעת בצבעים מיוחדים על מנת לקבל גוון מט ולא מבריק".

מה ההבדל בין פיסול לגילוף?

"הפיסול הוא בתלת ממד והגילוף בדו ממד".

מה עושה לך העבודה בעץ?

"כשאני מפסל אני מרגיש התרוממות רוח ופליאה מכך שמגוש עץ מרובע יוצאת יצירה שכל הזמן, למעשה, חיכתה לצאת משם ואני זה ששחרר אותה לחופשי"

מה היה הפריט הראשון שפיסלת?

"ברווז. כל הגילופים הראשונים שלי היו ברווזים. בשנת 1934 יצא איסור של ממשלת ארה"ב לצוד ברווזים, אותם צדו בעזרת ברווזים מגולפים. האמריקאים נותרו עם מאות אלפי ברווזים מגולפים והפכו את הברווזים לפולקלור. מאותם ברווזים התפתחו תחרויות גילוף ברווזים ואני זכיתי באליפות העולם פעמיים".

עם אישה מספר 3 – ליסה הוא גר במרילנד, ועל אגם בוושינגטון סטייט, אז פיתח את תחביב הגילוף לסוגים שונים של בעלי כנף והחל לתת הרצאות.

כשנפרדו, השנה הייתה 1996, ורפי מחליט לחזור לארץ בגפו. הוא שב למשפחה בחיפה, אחרי חודש הכיר את ברטה, הדרך לחופה וילדים הייתה מהירה. בארץ המשיך להתפתח ולצמוח ובשנת 2014 אף הוזמן על ידי ממשלת סין לייצג את ישראל כאמן פיסול בעץ, שם השתתף באירוע עולמי של ארגון Iwcs.

רפי בן שמעון האופנוע הראשון בארהב
רפי בן סימון האופנוע הראשון בארהב

רוכב על החיים

החיבה של בן סימון לאופנוע גדול החלה גם היא בארה"ב. היה לו אופנוע משובח הוא טיפח אותו, גמע מרחקים ולא היה מאושר ממנו. "כל החיים שלי התחילו בארה"ב. תמיד רציתי אופנוע, אבל התפניתי לכך רק שם וגם הצלחתי לרכוש".

כשחזר לארץ הביא עמו אופנוע קוואסקי וולקן 1500. למביני עניין זה כבר אומר הרבה. בהמשך, מכר ואז קנה BMW. "ליום הולדתי ה-50 ברטה הפתיעה אותי כשקנתה לי אופנוע BMW R1100RT, הרביתי לרכב עם חברים ממועדון ה-5 בכל הארץ. עם זאת כרגע אין לי אופנוע, אחרי תאונה שבה הייתי מעורב, למרות שלא נפצעתי קשה, היה קשה לברטה ולכן ויתרתי, בינתיים".

היום הוא מחלק זמנו בהתנדבות. הוא חבר בארגון הציירים והפסלים בחיפה וחבר פעיל בוועד המנהל של עמותת אמני כרמיאל. הוא פעיל בארגון הפסלים, פועל לקידום הגילוף בארץ, מלמד גילוף בנגריה הפתוחה בקריית ביאליק ונותן הרצאות והדגמות בטכניון בחיפה.

רפי וברטה בן סימון
רפי וברטה בן סימון

 

9 שאלות קטנות עם רפי בן סימון

מה אתה אוהב לאכול? סטייק טוב.

מה אתה יודע לבשל? בקושי חביתה.

מי הדמות שלך להשראה? כל האנשים שמכווני מטרה.

מה הדבר הראשון שאתה עושה בבוקר? שותה כוס קפה בשקט בגינה.

איפה אתה אוהב לטייל בעולם? לעלות על האופנוע ולחצות את ארה"ב ברכיבה.

משהו שלא יודעים עליך? אני מזיל דמעה בקלות רבה בסרטים רומנטיים.

הסרט שתמליץ עליו: הסמוראי האחרון.

ספר שאתה אוהב: ספרים טכניים על בעלי כנף Pintail.

מהי העבודה שלך שאתה הכי אוהב? העבודה האחרונה שלי.

התנשמת רפי בן סימון צילום אלכס הובר
התנשמת רפי בן סימון צילום אלכס הובר

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות