fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נהריה: וועדת הכספים תדרוש 11 מיליון ₪ לבעלי העסקים

ועדת הכספים תקדם גם חקיקה שתעגן פיצויים בגין נזקי טבע
קניון ארנה סגור ונצור. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
קניון ארנה סגור ונצור. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

היום (שני), התקיים דיון בוועדת הכספים בכנסת, בנושא נזקי מזג האוויר בכל הארץ בכלל והשיטפון בנהריה בפרט. במסגרת זו, קראה הוועדה לתקצוב מידי של 11 מיליון ₪, להכשרת עסקים שעדיין אינם מתפקדים בעקבות נזקי השיטפון בנהריה.
ראש עיריית נהריה רונן מרלי השתתף יחד עם כ – 20 נציגי בעלי העסקים בקניון ארנה ובגעתון, בוועדת הכספים, ברשות יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, והציג בפני חברי הוועדה את מצוקתם של בעלי העסקים שנפגעו בעיר.
את ההשתתפות של בעלי העסקים בוועדה הובילו חברי "אני שולמן", ובראשם אביר קרע, הפועלים למען העצמאים בישראל, אותם רתמה למאבק עיתונאית גלובס ושדרנית רדיו צפון, ליאת רון, יחד עם צוות התוכנית "ליאת רון – לא דופקת חשבון".
בפתח הדיון אמר יו״ר הוועדה, ח״כ הכנסת, משה גפני: "אנחנו מתכנסים לעניין האסונות הגדולים שפקדו אותנו. מה שקרה בנהריה ומה שקרה בת״א לצערנו הרב, ובמקומות אחרים בארץ בכל המקומות הייתה מציאות קשה. אני כמובן בשם הועדה שולח תנחומים למשפחות שיקיריהם נפגעו. אני רוצה לשבח את רוה"מ והממשלה שהחליטו על תקצוב מידי של כמה עשרות מיליוני שקלים. אך אין הקומץ משביע את הארי, נעמוד על המשמר שהכסף הדרוש יעבור. אנחנו דנים על שני חלקים האחד הוא התקציב מה ניתן לעשות בעניין הזה, והנושא השני הוא התאום בין משרדי הממשלה והרשויות, ואני מבקש מהיועצת המשפטית מה לעשות בעניין כזה שיורד גשם במעלות ואז נהריה מוצפת -מי נושא באחריות".
יועמ"ש ועדת הכספים, עו"ד שגית אפיק: "אין חקיקה מסודרת בנושא, אבל סעיף 90 א׳ לפקודת המשטרה מתייחס לאירוע חירום אזרחי, וזה אירוע שפוגע ברכוש לרבות פגיעת טבע. במקרה של אירוע חירום אזרחי, משרד הפנים מכריז על כך, ואז המשטרה אחראית על תיאום ותכלול של האירוע בייחס גם לייתר הגורמים. במקרה הזה של השיטפונות לא הייתה הכרזה על אירוע אזרחי". לעניין הפיצויים, ציינה יועמ"ש הוועדה, כי האפשרות היחידה הקיימת בחוק, היא פיצוי לעניין תשתיות חקלאיות, במידה והוכרז על מצב חירום אזרחי. ביחס לכל יתר הפגיעות אין חקיקה שמסדירה את הנושא. עוד ציינה אפיק, כי בעבר ביקשה ועדת הכספים לקדם חקיקה בנידון, אך לא זכתה לשיתוף פעולה. על כך אמר ח"כ גפני: "ניסינו להעביר זאת, אך האוצר לא הסכים לכך בשום אופן".
ראש עיריית נהריה רונן מרלי אמר בדיון: "נהריה עברה שיטפון, לצערנו איבדנו את מוטי בן שבת ז"ל, גיבור לאומי, שהציל לא מעט אנשים עד שנסחף למותו. לעניין המצב, העירייה לא תצליח לעמוד בנטל, המים הגיעו מגב ההר. יש תוכנית ממשלתית שעולה כ-120 מיליון שקלים. אני מבין שרוה"מ רוצה לצאת לדרך עם תכנון ויש הערכה רבה על הסיוע המידי לעיר. הפתרונות הם: אחד זה פתרון מדיני, לעניין שיטפון שמגיע מגב ההר. יש פגיעה קשה בתשתית העיר, פגיעה נוספת בעסקים, 200 מהעסקים הקטנים והבינוניים מושבתים לגמרי מתוך 3,200 עסקים. יש כ-1000 עובדים בעסקים הללו, והם בעלי פדיון חודשי ממוצע של כ-200 אלף שקל. החלטתי לפתור אותם מארנונה לתקופה הזו. בעלי העסקים לא קיבלו סיוע מידי, הפגיעה היא גם במשפחותיהם, יש אפשרות לפתור זאת ללא עלות גבוהה. באופן יחסי זה פשוט, חמישה אחוז מהעסקים לא חזרו לעבוד, מדובר בעסקים שהושבתו לגמרי, אם המדינה תשקיע 11 מיליון ₪, נוכל לפתוח אותם מחדש".
אלעד מנחם, בעל עסק מנהריה השתתף בדיון: "הרבה עסקים מתמודדים עם חוסר וודאות ואנחנו לא יודעים מה הביטוח כן מכסה ולא יודעים את הפרטים המדויקים ועברו כבר שבועיים. יש עסקים שמושבתים לגמרי, אני לא יודע מה חברת הביטוח יתנו".
יו"ר הוועדה, סיכם את הדיון: "נפנה לשר האוצר ולראש הממשלה, נבקש ש-11 מיליון השקלים יעברו כמה שיותר מהר, למען אותם עסקים שלא יוכלו לפעול ללא הכסף הזה, מדובר בעניין קריטי לחיי ופרנסת המשפחות הללו. בנוסף אני מבקש מהיועצת המשפטית לנסח הצעת חוק שתקבע פיצויים עקב אסון טבע, אנחנו נצטרך לחתום על זה ואני מניח שזה יעזור לפיצוי זמני. אני מקווה שנוכל לקיים את הדיון. בנוסף אני מבקש להכין את הצעת החוק של איחוד קווי גופי ההצלה. לגבי הכרזה על אסון טבע אני מבקש שרשות שוק ההון תעביר נתונים, כמה ביקשו לקבל פיצוי מהביטוח, כמה נענו בחיוב, אנחנו רוצים לפקח על העניין הזה, הגשמים גם כנראה ימשכו. לעניין הכרזת הממשלה על אסון טבע".
לקרע, מוביל השולמנים, לא ניתן לדבר במסגרת הוועדה, אך מאוחר יותר סיכם את ההישג: "ביום רביעי הגענו אליכם אחרי קריאה של ליאת רון שזה המקום להגיד לה תודה רבה . בצוות צחי, אסף וצח אחי מעבר לזה עוד הרבה חברים שלא יצא לכם להכיר ועבדו מאחורי הקלעים  מאני שולמן והפעלנו חצי מדינה כדי לשים אתכם על השולמן. עד שהגענו אליכם אף אחד לא דיבר עליכם היום אתם הייתם מרכז השיחה בוועדת הכספים. היום הצלחנו להוציא 11 מיליון ₪. העבודה לא הסתיימה, נכין לכם טופס שכל אחד ירשום בו את הנזקים שלו ונגיש יחד כולנו דרישה כספית לקבלת הפיצוי".
במהלך הדיון, ח״כ אחמד טיבי הקריא את שמות ההרוגים באסונות מזג האוויר בשבועות האחרונים: "אני משתתף בצער המשפחות. התמונות שראינו אינם מתאימות ל-2020 אלא לשנות ה-70. הרגשת הביחד בנהריה הייתה משובבת לב, והעזרה הדדית הייתה חיובית ביותר. יש מקרי מוות שאפשר היה למנוע – זה מחייב דיון והסקת מסקנות".
גם ח״כ מיכאל מלכיאלי התייחס למותו של מוטי בן שבת ז"ל, שטבע לאחר שהציל מספר אנשים בנהריה: "יש לתת מעמד מיוחד לאנשים הללו, הילדים היתומים שלהם צריכים לקבל קצבאות גבוהות מהרגיל, יש כאן ערבות הדדית יוצאת דופן, ואנחנו כחברה צריכים להכיר את הטוב שבהם, להודות להם על כך".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות