fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נהריה: העירייה איחרה והעץ נכרת

קק"ל אישרה כריתה של עץ פיקוס עתיק. היזם, אורן סבג קיבל היתר בנייה מהעירייה שבראשה עמד דודו. וייזר שניסה לטרפד את המהלך - איחר את המועד
אין צל. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

אי אפשר היה הבוקר(ראשון) שלא להבחין בחסרונם של שני עצי זית ועץ פיקוס קדוש אחד, שהיתמרו עד לפני כיומיים ברחוב הגעתון 45 בנהריה. העצים, שכבר שנים מטילים צל גדול על העוברים והשבים, נכרתו בימים האחרונים על רקע בנייתו חניון חדש במקום.

היזם, אורן סבג שמבקש להקים את החניון במקום הגיש אשתקד בקשה לכריתת העצים לפקיד היערות האזורי בקק"ל, שלי בן ישי.

תושב נהריה, ששמע על הגשת הבקשה לכריתת העצים, פנה במכתב לבן ישי, ובו כתב כי הוא מתנגד לכריתת עץ הפיקוס כיוון שמדובר לדבריו, בעץ עתיק, בוגר ויפהפה שהיה עץ יחיד ומיוחד במינו שהיתמר לגובה של 20 מטר ונתן  צל, חמצן ומקום מחסה לתוכים וציפורים ואף היווה סביבת מחיה לחיות נוספות.

לאחר בחינה אושרה בקשתו של סבג לכרות את עצי הזית, אך כריתתו של עץ הפיקוס הקדוש לא אושרה עקב סמיכותו למבנה קיים ומאחר שפקיד היערות סבר שאם ייעשו מעט שינויים בתכנון החניון, ניתן יהיה להציל את העץ.

בחודש אוקטובר האחרון הגיש סבג ערר והסתמך על חוות דעת של אגרונום, שטען כי עץ הפיקוס עלול לקרוס על באי החניון, וכי הוא נגוע במחלות ומזיקים וסובל מהתייבשות בחלקו הפנימי. כמו כן, לדבריו, העץ  היה נטוע על שטח של מספר חניות עתידיות.

במקביל, התקבל אצל פקיד היערות האזורי מכתב נוסף מהפעיל הנהרייני, שביקש להתייחס  לערעורו של היזם. לצורך בחינת בקשות הערר של השניים, ביצעו עובדי קק"ל סיור משותף במקום, ולאחריו התקבלה ההחלטה הסופית כי יש לכרות גם את עץ הפיקוס, זאת משום שהוא מהווה סכנה בטיחותית כיוון ששורשיו אינם ידידותיים והוא ממוקם בסמוך לחומת בטון, לבניינים, ולחניות שייבנו בעתיד, וכן, כיוון שישנה מצוקת חנייה באזור זה.

כשמונה חודשים מאוחר יותר, ולאחר המהפך בבחירות המוניציפליות הגיש סגן ראש העיר אייל וייזר בשבוע שעבר מכתב לקק"ל, בו הוא מציג את מדיניות העירייה בהנהגה החדשה, הדוגלת בשימור העצים העתיקים שמהווים חלק מההיסטוריה של העיר. וייזר ביקש מקק"ל לשנות באופן מידי את ההחלטה לכרות את העץ ולשמרו, ואף קרא לסבג לפעול לשימור העץ. אלא שוייזר איחר את המועד, שכן, היתרי הבנייה כבר ניתנו ע"י ההנהגה הקודמת של העיר, זמן קצר לפני החלפתה בהנהגה החדשה. והבוקר, ימים ספורים אחרי שיצא מכתבו של וייזר ליערן הראשי בקק"ל, התברר, כי העץ נכרת במהלך הימים האחרונים.

וייזר טוען, כי לעירייה לא הייתה אפשרות לבטל את היתר הבניה ולכן כל שניתן היה לעשות זה לכתוב מכתב לקק"ל, על מנת שתיערך בחינה מחודשת של  הנושא, בהתאם לעמדת העירייה.

עוד אמר וייזר: "נשארו מעט עצים עתיקים בנהריה, עיריית נהריה עושה מאמצים גדולים לשמור על העצים ולשמר אותם. יזם נהרייני אשר החליט להקים בשטח שלו חניון, ביקש אישור מקק"ל לכרות את עץ הפיקוס העתיק. קק"ל, כאמור, סירבה בהתחלה אבל אח"כ אישרה. האישור ניתן עוד בתקופת ראש העיר הקודם. שלחתי מכתב ושוחחתי עם בכירים בקק"ל. אך כאמור, כל אלו לא עצרו את כריתתו של העץ.

מקק"ל נמסר: "הבקשה נבדקה בעבר והיא קיבלה התייחסות בכתב במהלך חודש נובמבר האחרון עיקרי ההחלטה קבעו כי כריתת העץ מותנית בהיתר בניה לצד תכנון גינון מפורט לנטיעת עצים במקום וכי אם לעירייה יש התנגדות לכריתה, הרי שאל לה לנפק היתרי בנייה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות