fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חינוך בגובה העיניים – לכו על זה

בבית הספר "אדם חברה וטבע" מרחיבים השנה את הפעילות הקהילתית ופותחים מגמת צילום חדשה, כך שתוכלו להביע את קולכם האישי וגם לרכוש מקצוע. אם אתם על פרשת דרכים, מוזמנים לחשב מסלול מחדש
תלמידים ומחנך בחופש בחרו להצטלם ליד המוטו של בית הספר כי באדם אאמין צילום אלכס הובר

סרן שחם סדיצקי: "בית הספר החזיר אותי לחיים, נתן לי להרגיש רצוי". מנהלת בית הספר, סתו הרצוג: "חשוב לנו שהתלמידים יהיו בני אדם מודעים ואחראים לסביבתם ולחברה בה הם חיים". בית הספר הייחודי "אדם חברה וטבע" פותח השנה מגמה חדשה לצילום, בנוסף על המגמות המנצחות לאילוף כלבים ורכיבה על סוסים. השערים פתוחים, מוזמנים להתרשם בכל עת

סרן שחם סדיצקי צילום פרטי

"בלי בית הספר הזה סביר להניח שבכלל לא הייתי מתגייס, בטח לא הייתי מגיע להיות קצין. בית הספר החזיר אותי לחיים, נתן לי להרגיש רצוי. בית הספר האמין בי". כך מתאר סרן שחם סדיצקי, מפקד בחיל התותחנים משכניה, סטודנט לתואר ראשון במסגרת מסלול צבאי, את לימודיו ותרומתו המשמעותית של בית הספר "אדם חברה וטבע" לחייו.

"למדתי בבית הספר במשגב, לא מצאתי עצמי כנער בבית הספר הכללי. תמיד הרגשתי שמסתכלים עליי, על הציונים שלי, לא ידעתי באיזה שלב הייתי בחיים. גם הסתבכתי קצת. בעיקר לא הצלחתי בלימודים. המערכת הובילה אותי לכך שבכיתה י"א זומנתי לשיחה אצל המנהל, הוא אמר שהתנאים שלי להמשך לימודיי בבית הספר הם פסיכולוג צמוד ותוספת שעות אחרי יום הלימודים. דיברו איתי כל הזמן על הציונים הנמוכים שלי, שמפריעים לציונים הכלליים בבית הספר".

שחם סירב להצעת אותו מנהל ו"שם נפרדו דרכנו", הוא אומר.

אמו של שחם, חגית, שהייתה באותה עת סגנית מנהל בית ספר בכרמיאל שמעה על בית הספר החדש שנפתח בעיר והציעה לו לבדוק אותו. "קצת חששתי לצאת מבית הספר במשגב, אבל איך שהגעתי לשם הייתה לי שיחה עם המנהלת רותם. עשינו סיור והתאהבתי. הסבירו לי שכולם שם מחנכים, לא מורים".

שחם החליט שזה מה שמתאים לו. "המחנכים היו איתנו בהפסקות, בכל מקום. לכל אחד היה מחנך אישי. היה יחס אחר. הסתכלו עליי אחרת. לא כפו עליי לימודי בגרויות ותחמו בזמן, פשוט הסבירו שמי שרוצה ומעוניין יש בגרויות בחורף". כנער הוא חש כיצד כל עולמו משתנה. "המרכז היה שחם, העולם הפנימי היה שחם ולא איך שחם יביא 100 בהיסטוריה. הוציאו ממני את שחם האמיתי".

הוא בחר במגמת אילוף כלבים, שמאוד התאימה לאופיו: "מעבר למגמה, בית הספר התמקד באמנות. למדתי לעזור. להביא לידי ביטוי תכונות שלא הכרתי בעצמי. בנוסף, למדתי חשמל, נגרות, גינון. המון סדנאות שעובדות על "בוא תתפתח". גם ציור, כתיבה, ואמצעים לפיתוח אישי".

גם היום, שש שנים אחרי שנפרד מבית הספר הוא עדיין בקשר עם המחנכים שלו. "בתחילת שנת הלימודים הקרובה אני גם מעביר סדנה על שירות משמעותי בצה"ל".

מאי רונאי, אסף אחיטוב, יצחק ויינמן, גיל-עד דימרמן צילום אלכס הובר

כמו שחם, לבית הספר "אדם חברה וטבע" סיפורי הצלחה רבים בהם התברך במקום בו למוסדות הרגילים אין פתרון.

בית הספר "אדם חברה וטבע" הוקם לפני 13 שנה בכרמיאל, על ידי בוגרי הנוער העובד והלומד. חבורה של מחנכים צעירים שעסקו בחינוך ברחבי הגליל וחלמו להקים בית ספר ברוח אחרת, מקום בו הלמידה מקנה ערכים וכלים לחיים, התלמידים לא נמדדים בציונים ומספרים, מקום בו יש מקום לכולם להתפתח ולפרוח לפי ייחוד אישי. הכיתה היא קבוצה חברתית מגובשת, הנותנת מקום לביטוי לכל אחד ואחת. בית ספר שהוא בית.

בבית הספר לומדים בני נוער מכרמיאל, מיישובי משגב ומחברת הנוער אשבל, שגרים בפנימייה שבקיבוץ וכן, בני נוער מרחבי הגליל המחפשים מסגרת בה שמים דגש על פיתוח היכולות האישיות והחברתיות של כל אחת ואחד, תוך יצירת קשר אישי עם המחנכים, המלווים את התלמידים. לכל תלמיד יש מחנך אישי, דמות המלווה אותו לאורך תהליך ומצויה בקשר הדוק עם הוריו. הקשר האישי והחינוך בגובה העיניים יוצרים אמון ופתיחות, הבאים להחליף את המשמעת הקשוחה, החוקים והענישה.

נעם סולומון, מחנכת בצוות המקים של בית הספר: "כשהקמנו את בית הספר, עמדו לנגד עיננו בני הנוער, בגילאי 15 – 18, המבלים בשנים אלו, שעות רבות בתוך כותלי בית הספר. כיצד ניצור עבורם מקום, בית ספר, שמשלב למידה, משמעות וכיף. מרחב שבו לצד ההוראה עוסקים בשאלות החשובות של גיל ההתבגרות, של יחסים בין בני אדם, של החברה הישראלית".

גם בעיצומו של החופש הגדול התלמידים נמצאים בבית הספר, עוסקים במלאכות שונות, משוחחים עם המחנכים, או מנקים את רחבת הכניסה. מתברר כי חופש גדול וחופשות בכלל בבית הספר הן משהו אחר. התלמידים פשוט מגיעים "לבלות", לשוחח, ללמוד, להימצא בצוותא ותמיד מחפשים מה ניתן לעשות למען הבית.

"כשהקמנו את בית הספר, רצינו ליצור מקום שיהיה כיף לבוא ללמוד בו בבוקר, שירגיש כמו בית

התלמידים מגיעים לבית הספר בחופש, ליד לוח המשימות צילום אלכס הובר

ושיהיה פתוח לכל נערה ונער", מסבירה המחנכת בת בארי, "אנחנו ממשיכים לפתח נתיבי למידה בהם רוכשים חניכינו תעודות מקצוע לצד מסלול לבגרות מלאה, אחוזי הגיוס לצה"ל ולשירות לאומי גבוהים ועולים משנה לשנה וכך גם אחוזי היוצאים לשנות שירות ומכינות קדם צבאיות. מבחינתנו תעודת ההצטיינות החשובה ביותר היא בוגרינו, שהופכים לשותפים שלנו בשאיפה להפוך את החברה הישראלית ואת העיר כרמיאל למקום טוב יותר".

מקום לבלות בו בחופש

לבאים בשערי תיכון "אדם חברה וטבע" צפוי מחזה לא רגיל, את הקירות מעטרים יצירות אמנות, פרי יצירתם של בוגרי י"ב, אשר בשנת לימודיהם האחרונה כותבים שיר ומציירים את משמעותו.

לצד לימודי הליבה המקנים קיימות המגמות הייחודיות לבית הספר: אילוף כלבים, רכיבה על סוסים וכעת גם מגמה חדשה לצילום.

מאי רונאי, בת 18 מכרמיאל, חניכה במגמת רכיבה: "בחטיבת הביניים למדתי בבית הספר פסגות בכרמיאל. את הרכיבה התחלתי לפני בית הספר. הספקתי להשתתף אפילו בתחרויות. כשהוריי ואני שמענו על בית ספר אותו מסיימים עם תעודת מדריך, זה מאוד הלהיב אותי, כי קשה לי בלימודים. הקשר שלי עם הסוס הוא קשר טוב ומיוחד מאוד. זה סוג של מקום לברוח אליו אם רוצים להיות לבד או אם עובר עלייך יום לא טוב. בכל פעם שאני עולה על הסוס, אני מגלה דברים חדשים. זאת חיה מדהימה עם רגשות".

אסף אחיטוב, מחנך ומדריך רכיבה: "רצינו לאפשר לתלמידים למידה משמעותית ומעמיקה תוך כדי יצירת קשר וטיפול ביצור חי. הבנו שהמפגש עם החיות מוציא מהתלמידים אהבה ורגישות, יחד עם הרבה אחריות. התלמידים מגיעים אחת לשבוע לכלביה ולאורווה שלנו בקיבוץ אשבל ולומדים לטפל, להאכיל, לנקות ולאלף את הסוסים והכלבים, יחד עם למידה עיונית בנושאי אנטומיה, ביולוגיה ותיאוריות שונות של אילוף. בסוף י"א הם ניגשים לבגרות בחקלאות 5 יחידות ובשנת י"ב הם יכולים לבחור להמשיך לתעודה מקצועית בתחום אותו למדו, תעודת מאלף כלבים או תעודת מדריך רכיבה מוסמך".

אורי סולקין, תושב אשבל, מספר על מגמת אילוף הכלבים: "בכל שנה אנו מביאים חמישה כלבים מעמותת "כלבלאב" ובסוף השנה אנו מוצאים להם בית חם. החניכים פוגשים את הכלבים יום בשבוע, במקום לשבת בכיתה מול הלוח החניכים מטפלים בכלבים, מאלפים אותם ולומדים עליהם בשיחה עם המורה על כוס קפה".

בימים אלה פותח בית הספר את המגמה לצילום. "הבחירה לפתוח מגמת צילום נובעת מאותו מקום בו בחרנו במגמות החקלאיות, יש כאן תוכן מעניין שניתן לקשור אותו לחיים, ללמוד דרכו על החברה ולרכוש בו מקצוע, וכמובן, יש בו את הבמה והמקום לכל אחד להביע את קולו הייחודי והאישי". כך ריקי לוי, מחנכת במגמה.

התלמידים עם המחנך אסף באים לנגן בחופש צילום אלכס הובר

עם הפנים לקהילה

המעורבות החברתית בבית הספר אינה מסתכמת ב- 30 שעות כפי שנדרש בתעודת הבגרות. התלמידים מתנדבים בבתי ספר יסודיים, בית אבות בראט וגני ילדים בעיר. כמו כן, השנה החל פרויקט ייחודי בו חנכו תלמידי בית הספר קבוצת עולים צעירים באולפן שפעל בבית הספר היסודי הדקל.

מנהלת בית הספר, סתו הרצוג: "מלבד הלמידה וההשקעה בכל תלמיד ותלמידה ישנו דגש על עשייה קהילתית, נתינה ופעילות עם קבוצות שונות בקהילה הכרמיאלית, השאיפה היא לצייד כל נער ונערה בארגז כלים רוחני, ערכי עמו הם יוצאים לעולם. חשוב לנו שהם יהיו בני אדם מודעים ואחראים לסביבתם ולחברה בה הם חיים".

צוות המחנכים והמנהלת בהיערכות צילום אלכס הובר

איך מגיעים אליכם?

"בתי הספר מפנים אלינו תלמידים שהם חושבים שאנחנו הפתרון עבורם. הרבה מגיעים כי שמעו עלינו, או ההורים, וכן, מגיעים בגלל המגמות הייחודיות שלנו".

חושבים גם על ההורים

ההבנה כי הקשר עם ההורים משמעותי הוביל למפגשי הורים – מחנכים בהובלתו של דודי שבת, הורה לתלמיד שסיים השנה י"ב בבית הספר.

דודי שבת, יו"ר מועצת ההורים: "היכרותי עם בית הספר החלה לפני כ- 8 שנים כאשר הובלתי פרויקט התנדבות מטעם מקום עבודתי בקיבוץ אשבל במשגב.

כך נחשפנו לבית החם והמדהים הזה, הבית למדע ועמדה. כך בהגיעו של בני לכיתה ט', ידענו לבקש שיבוץ בבית הספר. אני יודע שישנם הרבה ילדים אשר נמצאים בצומת דרכים ומרגישים כי המערכת הקונבנציונלית לוחצת מידיי או שהרימה מהם ידיים.

כיו"ר הנהגת ההורים אני יכול להעיד כי תרומתו של המקום ומחנכיו להעצמת ילדינו בפרט והנוער בכרמיאל בכלל היא עצומה.

אני קורא לנערים ונערות, אם אתם מרגישים שלא טוב לכם במקום הנוכחי. אל תרימו ידיים. יש לכם בית חם אשר ידע להעצים אתכם. ולהורים אני אומר, היו קשובים לילדכם ואם צריך חשבו אתם מסלול מחודש שיוביל למקומות טובים ומעצימים".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות