fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בואו נעזור להם להעלות מחזה

סיפורו של אוטיסט בעל תסמונת אספרגר מאת אורי אבירם ובבימויו יצא לגיוס המונים
אורי אבירם ויוסף לוי צילום אלכס הובר

"בדרך כלל כשרואים ושומעים על אדם חריג ושונה מפנים את המבט הצידה. לא נעים לצאת משגרת חיינו המוגנים, המוכרים והנעימים. גם אני נהגתי כך. עד שיום אחד לפני שנתיים, פגשתי בחור נפלא בשם יוסי לוי מאובחן כבעל תסמונת אספרגר".

אורי אבירם הוא מחזאי ובמאי תיאטרון מכרמיאל. יוסי לוי מקרית ביאליק הוא מתקשר קבליסט, שנמצא על הספקטרום האוטיסטי ומאובחן כבעל תסמונת אספרגר.

בשנת 2016 לאחר פגישתם אבירם החליט לכתוב ולהעלות מחזה העוסק בבעלי תסמונת אספרגר יחד עם לוי ששיחק את עצמו: "יוסי ילד שלי".

המחזה, שהעלאתו לבמה התעכבה בשל היעדר מימון נמצא בימים אלו בעיצומן של חזרות לקראת העלתו בלבוש חדש ופורמט מעט שונה.

המחזה מגולל את סיפור חייו של יוסי לוי בחור שבמבט ראשון נראה נורמטיבי, אלא שמיד עם תחילת הדיאלוג עמו מתברר שהוא נמצא על הספקטרום האוטיסטי, בעל תסמונת אספרגר.

לוי, 50, מקרית ביאליק: "יש אוכלוסייה מסוימת שהיא סוג של פליטה, שלא ידעו איך להתמודד אתה ולהגדיר אותה", הוא אומר, "אני הייתי חלק מאותה האוכלוסייה. ההצגה באה לצין סוג של כאב, שקשה מאוד להרגיש או להסביר, של אנשים שחוו את החינוך המיוחד. מערכת החינוך הייתה פולטת ולא מסוגלת לטפל בנו. החברה הישראלית במהלך השנים לא השתנתה. אני השתניתי. החברה לא יכולה לקבל חריגויות, קשה לה. אני תמיד רוצה להשתנות, בגלל שיש לי אגו גדול".

לוי גדל בשכונת חליסה בחיפה כילד חריג, שהוריו התביישו בו, בשל התנהגותו המוזרה. כשהגיעו  אורחים לביתם, היה האב מכניס אותו למחסן. בהמשך, הוא עבר לבתי ספר לחינוך מיוחד וגם שם נהג להתבודד, קרא הרבה וכך למד. עם הגיעו לגיל גיוס, התנדב לשרת בצבא, אך לא צלח את מלוא השירות הצבאי. בשלב מסוים הודה לו הצבא על התנדבותו ושחרר אותו.

יוסף לוי צילום אלכס הובר

אורי אבירם, איך הגעת לגעת דווקא בנושא האוטיזם?

"את יוסי הכרתי בסדנה שהוא קיים, שכן הוא מתקשר-קבליסט. בתום הסדנה קבענו להיפגש, אחרי שהתרשמתי ממנו עמוקות. פתחנו בשיחה והוא סיפר לי, בין השאר, שהוא הוציא לאור ספר שירים. כעבור מספר ימים נפגשנו שוב ואז גילה לי כי הוא נמצא על הספקטרום האוטיסטי ומאובחן כבעל בתסמונת אספרגר. אחרי שקראתי את שיריו, הבעתי בפניו את רצוני להלחין חלק משיריו ולשלב בין הלחנים את סיפור חייו".

הראשונים שנרתמו לעזרתם היו מוני יוסף וחאלד אבו עלי, מנהלי תיאטרון עכו, שהוא, כהגדרתו של אבירם: "באמת תיאטרון אחר".

איך הייתה העבודה עם יוסי על המחזה?

"העבודה עם יוסי זו חוויה אמתית. יוסי גורם לי להמציא אותי מחדש כבמאי. החזרות אתו הן בעצם מפגש – שלי, כבמאי, עם כל מיני דמויות, עד שנצליח לגבש דמות של בעל אוטיזם לא סטראוטיפי. כשאנחנו מדברים על האחר, על החינוך המיוחד, שרבים באוכלוסייה הכללית מוגדרים כך, ולא אחת נופלים בין הכיסאות, למעט כשיש משפחה תומכת ומשקיעה. ומה עם האחרים?".

"אנחנו עורכים חזרה בשבוע, מכיוון שעדיין לא השגתי תקציב. תיאטרון עכו נותן לנו את חסותו ומאפשר לנו לקיים את החזרות אצלו. אני אמור למצוא את התקציב לכל השאר: משכורות לשחקן, למנהל המוזיקלי, לנגנים, תלבושות וכל השאר. הכסף הדרוש להפקה הוא בסך 85 אלף שקל. עדיין אין לנו תאריך להצגת הבכורה, שתתקיים, כמובן, בעכו, מכיוון שאנחנו פועלים ללא תקציב".

כעת נמצא אבירם בעיצומן של חזרות להצגה, את תפקיד האוטיסט הפך לאוטיסטית, אותה משחקת השחקנית מירב זכאי, המגוללת את סיפור חייו של יוסף לוי למעשה, בשילוב שירים פרי עטו ולחן של יניב פסקל.

מירב זכאי היא יוספה צילום פרטי

 

לסיכום מבקש אבירם: "אנא פתחו את לבכם ותרמו להצלחתנו. מוזמנים ליצור קשר ולהיפגש עם אורי אבירם, לתרומות לרעיונות לקידום ההצגה: 0542249922".

מהי תסמונת אספרגר?

תסמונת אספרגר היא אחת הלקויות ההתפתחותיות שנמצאת על הקשת האוטיסטית. הלקות מתבטאת בעיקר בקושי בהבנת סיטואציות חברתיות, בהבנת הבעות פנים וביצירת מערכות יחסים אישיות. בעלי תסמונת אספרגר הם לרוב בעלי אינטליגנציה גבוהה, יכולת טובה של הבנת הנקרא, לימוד שפות ובעלי יכולת זיכרון טובה במיוחד. על פי הערכות אנשי המקצוע, אוכלוסיית האנשים עם אספרגר בישראל מונה כ-6000 איש, יותר ממחציתם אינם מאובחנים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות