fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

איפה תמצאו את הסופגניות הכי שוות בגליל המערבי?

יצאנו לטעום מנפלאות הסופגנית המתקדמת. מרוב טעמים חדשים הלכנו לאיבוד, אבל המקוריות הצליחה להפתיע אותנו בכל סופגניה צבעונית ומתוקה
מזל שרק חודשיים בשנה. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
מזל שרק חודשיים בשנה. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

הסֻפְגָּנִית, בשמה המקורי והתקין, היא אחד המאכלים המסורתיים בחג החנוכה, וכל מהותה הוא בצק המטוגן בשמן עמוק, זיכרון לפך השמן שהחזיק שמונה ימים להדלקת המנורה בבית המקדש.

בעשורים האחרונים, החלה להתפתח תרבות טעמים ואומנות פטיסיירית ליצירת הסופגנית המושלמת. השנה, הגיעו יצרני הסופגניות לשיא הקוטור של הבצק השמנוני. המזרחיים שבינינו ישמחו לדעת, שעל פי מקורות היסטוריים, גלגולה של הסופגניה, כפי שמכונה בתקופתנו, החל דווקא כספינג'. בחלוף הזמן, הצ'ורוס הפך לגרסה הספרדית ונראה כי לאורך ההיסטוריה, נוצרו גרסאות שונות, עם מרכיבים וטעמים מגוונים ומשונים לבצק המטוגן, כולל הדונאט האמריקאי.

יש לציין כי בעוד באמריקה הפך הדונאט למאכל הלאומי, בישראל, הסופגנית מככבת בחודשיים שלפני חג החנוכה בלבד. עובדה המעידה רק טוב על הרגלי אורח החיים של הישראלים, שדווקא בתחום האוכל, אמצו את התזונה הים תיכונית והבריאה ופותחים את לבם לסופגניה רק לקראת חג האורות (וגם אז בוכים עם כל ביס..). לאור כמות הקלוריות הגדולה, בקונדיטוריות רבות בישראל אף הקטינו את גודל הסופגניה לחצי.

אריזה חדשה. קונדיטוריה פאי. צילום ליאת אבוחצירה בן דרור
אריזה חדשה. קונדיטוריה פאי. צילום ליאת אבוחצירה בן דרור

הסופגניה הישראלית היתה במשך שנים די משעממת, כשלאמצעה הוזרקה מעט ריבה מתקתקה. אך, כאמור, בעשורים האחרונים, ניתן למצוא עיצובים מכל הסוגים וטעמים מגוונים במיוחד. גם השנה יצאו הקונדיטוריות והפטיסרי המפורסמים בגליל המערבי בהיצע מכובד שקשה לעמוד בפניו. יצאנו לשטח לבדוק טעמים חדשים בארבעה קונדיטוריות מהמובילות באזור:

תושה

בלב קיבוץ ראש הנקרה, שוכנת לה קונדיטוריה ייחודית, בסגנון שתוכלו למצוא רק באחד מהרחובות הבוהמיינים של תל אביב, אבל בקטע ממש טוב, וטעים. את תושה פתחו לפני שלוש שנים שחף אברהם מנהריה ותומר סויסה שגר עד לא מזמן בשומרה ולאחרונה עזב לחיפה. לשניים רומן ארוך עם סופגניות, כשבשנה שעברה אף השתתפו בתחרות של עיתון "הארץ", וזכו במקום השני והמכובד עם סופגניית קראק פאי וצ'יפס פטריות יער. אנחנו יכולים כבר לספר לכם שגם השנה יתמודדו החברים מראש הנקרה בתחרות. ידוע לכל כי בתושה כל מאפה מאוד מושקע וטעים. הכל נעשה בעבודת יד, כולל המחיות של הקינוחים, המופקות מפירות בשלים, כשאברהם מספר לנו כי כל מוצרי הגלם נרכשים ע"י חקלאים מהגליל המערבי. בין הטעמים שתוכלו ליהנות מהם השנה בתושה: סופגניית כנאפה עם סירופ סוכר, גבינה, שיערות קדאיף ופיסטוקים קצוצים, סופגניית מלבי עם פטל מיובש, סירופ ורדים וקוקוס קלוי, סופגניית לוז עם נוגט, גנאש שוקולד מריר ושוקולד לוז, סופגניית קרם גבינה עם אננס צלוי  ואוכמניות טריות, סופגניית הדרים עם קרם לימון, קולי הדרים ומרנג.

סופגניות בעבודת יד. תושה. צילום: תושה
סופגניות בעבודת יד. תושה. צילום: תושה

כמה: 12 ש"ח לסופגניות המיוחדות. 8 ש"ח לסופגניה רגילה עם ריבה.
שעות פתיחה:
ימים א' – ג' 08:00-17:00, ימים ד' – ה' 07:30-20:00 וביום ו' 07:30-14:30. בשבת סגור.
כתובת:
קיבוץ ראש הנקרה.

פטיסייר – קינוחים בהגזמה

למי שעדיין לא מכיר את הקינוחים של פטיסייר, חג החנוכה זהו זמן מצוין לעשות היכרות עם הקינוחים המוגזמים ביותר שתמצאו בצפון. הבעלים של פטיסייר, עמי כנפו, חלם במשך שנים על מקום שלקוחותיו יהנו בו מטעמים מתוקים, מגוונים – ובענק. כשאתה בוחר פנקייק בפטיסייר, מגיעה צלחת רחבה ועמוקה עמוסה בכמות בלתי הגיונית של פנקייקים, גלידות, קצפת, שוקולד וכל מה שנראה לכם הגיוני לצלחת, וגם את מה שלא. בחנוכה, מעשירים בפטיסייר את הסופגניות באותה מידה, עם קרם פטיסייר, אוראו ושוקולד לבן, ריבת חלב, פררו רושה ממרח לוטוס, וכל השוקולדים האהובים: ממרח נוטלה וקליק, ממרח שוקולד לבן m&m, ממרח קינדר נוטלה והרשיז.

מוגזם וטעים. פטיסייר. צילום: פטיסייר קינוחים בהגזמה
מוגזם וטעים. פטיסייר. צילום: פטיסייר קינוחים בהגזמה

כמה: 12 ₪ ליחידה.
שעות פתיחה: ימים א' – ה' 13:00-00:00, יום ו' 10:00-14:00. מוצ"ש שעה אחרי יציאת השבת.
כתובת: כליל החורש 1, מעלות תרשיחא.

קונדיטוריית פאי

את איציק בוסידן ממושב רגבה, הבעלים של קונדיטוריית פאי, אנחנו פוגשים על הבוקר, בסניף "פאי" במרכז הגעתון, לפני שהלקוחות "יעלימו" את הסופגניות החדשות מהמדפים. בוסידן, פתח את הקונדיטוריה בנהריה לפני 25 שנה, כשנכון להיום, מפעל הייצור של מותג "פאי" ממוקם בקיבוץ סער. כל המוצרים יוצאים מהמפעל ומגיעים ללקוחות, וגם, כמובן, לקונדיטוריה בעיר.

בין הטעמים המיוחדים השנה תמצאו את הסופגנייה עם קרם הערמונים, עוגיות אוריאו וניל עם תותים, וניל פטל, שוקולד ולקראת החג גם פיסטוק ולוטוס. ניתן גם להשיג סופגניות ללא גלוטן בהזמנה מראש .לקוחות הקונדיטוריה יהנו השנה גם ממראה חדש לאריזת הסופגניות.

טעים. טעים. טעים. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
טעים. טעים. טעים. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

כמה: 8-9 ש"ח לסופגניות המיוחדות. 4 שקלים לסופגניה רגילה עם ריבה.
שעות פתיחה: ימים א'-ה' 07:00-21:00 ובימי ו' 07:00-15:00.
כתובת: שדרות הגעתון 28 נהריה.

רולדין נהריה

לפני שנה וארבעה חודשים פתחו אבידן אסרף, רוני מסכית ותום בניסטי את הסניף הראשון של רולדין בנהריה, שהיתה בין הרשתות הראשונות לייצר סופגניות מסוגננות בטעמים שונים. ידוע כי שיא הביקושים לתוצרים של הרשת הם בחגי ישראל, כיוון שזו דואגת לייצר קולקציות חדשות ומעודכנות. "גם השנה" אומרים ברולדין "הסופגניות שלנו עשויות בעבודת יד מחומרי הגלם האיכותיים ביותר ובהשראת עולם הפטיסרי הצרפתי. סופגניות מושקעות, שמחות, צבעוניות וטעימות". אנחנו יכולים לומר לכם שהטעמים החדשים כוללים בין השאר את סופגניית CHOUQUETTE הטומנת בחובה גאנש בלונד, גלאסז' קרמל, תחרת שוקולד מריר, פרופיטרול בקראסט וצ'ייסר קקאו אגוזי לוז, סופגניית פארי ברסט עם גאנש בלונד, סבלה אגוזי לוז, קצפת ו-  TUBE קרמל אגוזי לוז.

פיסטאש ושוקו שיק. רולדין. צילום ליאת אבוחצירה בן דרור
פיסטאש ושוקו שיק. רולדין. צילום ליאת אבוחצירה בן דרור

כמה: 10-14 ₪ ליחידה.
שעות פתיחה: ימים א' – ה' 8:00-20:30, יום ו' 07:00-15:00.
כתובת: ויצמן 66 נהריה.

הטרנד האמיתי של החג לשנת 2019

אבל שימו לב: המאכל שתפס את טעמנו יותר מכל השנה הוא הצ'ורוס. עם כל הכבוד לסופגניה, ויש כבוד, הטרנד בחג החנוכה השנה לא נמצא בתוך או על גבי סופניה, אלא דווקא בגרסה הספרדית שלה. בחג החנוכה הזה, חוגגים רבים מתכוונים השנה להזמין ישירות מהקונדיטורים את הצ'ורוס, ותתפלאו, גם לו יש גרסאות מצוינות.

הקונדיטורית סיגל בוגנים. צילום פרטי
הקונדיטורית סיגל בוגנים. צילום פרטי

סיגל בוגנים, בעלת קונדיטוריה ומנחת סדנאות אפייה לילדים ומבוגרים, היא אמא לשלושה בנים שאוהבים להיות שפני הניסיונות שלה. עוד היא מספרת לנו: "אני לא אוהבת סופגניות. לא משנה באיזה מילוי. אותי הן משעממות, ולכן בכל חג חנוכה אני מוצאת את עצמי מאותגרת ומנסה בכל פעם מתכון חדש וטעים לחג, ואז כמובן אני מקטרת על המשקל". בוגנים בחרה לשתף אותנו במתכון לצ'ורוס אוראו, קליל, פשוט ושונה ממה שכולנו מכירים:

מצרכים:

100 גרם חמאה

שקית סוכר וניל

250 מיל מים

140 גרם קמח מנופה

3 ביצים

חצי חבילת עוגיות אוראו (16 עוגיות) טחונות לפירורים ללא הקרם הלבן שבפנים.

 

אופן הכנה:

מבשלים בסיר

חמאה, מים וסוכר עד שהחמאה נמסה והמים רותחים.

מוסיפים את הקמח ומבשלים כשתי דקות תוך כדי ערבוב עם כף עץ על אש נמוכה.

מורידים את הבצק  מהגז ומעבירים למיקסר עם וו גיטרה ומערבלים את הבצק עד שהאדים מפסיקים לצאת.

מוסיפים ביצים.

אחת אחת עד שמגיעים לבצק דביק כמו פחזניות.

בינתיים טוחנים את עוגיות האוראו ללא הקרם הלבן שלהם לפירורים.

אחרי שהגענו לבצק דביק מוסיפים לו בעזרת לקקן את פירורי האוראו.

מעבירים לשקית זילוף עם צנטר רחב.

מחממים שמן עמוק ומזלפים את בצק הצורוס לשמן הרותח.

לאחר שהוצאנו מהטיגון ניתן לטבול את הצורוס בסוכר וקינמון.

סוד כמוס:
את הקרם הלבן שהוצאתם מהעוגיות, מומולץ לצרף לגאנש שוקולד לבן ואז לזלף לתוך האוראו,
ושיהיה לכם חג מלא ניסים וטעמים חדשים ונפלאים.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות