fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אתם מוכנים למשחק העונה?

הפתעת העונה ומובילת ליגת העל, הפועל חדרה, תתמודד בשבת נגד מכבי תל אביב המדורגת שנייה. שחקן העבר מהפועל חדרה הגדולה, אבי ארגז, מספר על המפגשים הבלתי נשכחים בין הקבוצות
אבי ארגז. צילום: שלומי גבאי
אבי ארגז. צילום: שלומי גבאי

מחזור שביעי וכבר משחק עונה. המובילה המפתיעה של ליגת העל, הלא היא הפועל "שולם שוורץ" חדרה, תתמודד עם השנייה בטבלה, מכבי תל אביב, בשבת ב-17:00 באצטדיון בנתניה, המשמש מגרש ביתי לשתי הקבוצות (מכבי ת"א מארחת).

איש בחדרה לא ציפה ולא חלם שהקבוצה תהיה חלק ממשחק עונה כבר במחזור השביעי, אליו מגיעות שתי הקבוצות כשהן בלתי מנוצחות. האוהדים הוותיקים של המועדון, שחזרו העונה למגרשים, החלו להיזכר בהיסטוריה ארוכת השנים לקראת המפגש המרתק בשבת.

בשמונה השנים ההיסטוריות בליגה הלאומית, שהיתה הליגה הראשונה בארץ, התמודדה הפועל חדרה 16 פעמים נגד מכבי ת"א. מכבי ניצחה בתשעה משחקים, חדרה בארבעה (אחד מהם בחוץ), ושלושה משחקים הסתיימו בתיקו. לא מעט מפגשים מרתקים היו בין הקבוצות ושחקן העבר האגדי אבי ארגז חוזר ביחד עם "חדשות חדרה" לרגעים ההיסטוריים הקסומים שעל הדשא, שלא יישכחו לעולם.

כרזה להצגה כפולה בבלומפילד. צילום מתוך דף הפייסבוק של הפועל חדרה
כרזה להצגה כפולה בבלומפילד. צילום מתוך דף הפייסבוק של הפועל חדרה

כל תושב חמישי הגיע למגרש

המשחק הראשון היה בעונת 1954/5. חדרה זכתה למעמד של עיר רק שנתיים קודם לכן, ואוכלוסייתה מנתה אז קצת יותר מ-20,000 תושבים. כ-4,000 מהם הצטופפו בעמידה ועל יציעי העץ הרעועים של המגרש הישן, שכבר לא קיים, שעליו נבנה בשנת 1958 שיכון יוספטל.

"רוב שחקני מכבי ת"א היו אז שחקני נבחרת ישראל, שתושבי חדרה הקטנה בעידן הטרום טלוויזיוני שמעו עליהם רבות, אך טרם ראו אותם. השוער אברהם בנדורי, יצחק שניאור, שייע גלזר, יוסל'ה מרימוביץ וחבריהם המפורסמים הטילו עלינו פחד. במחצית השנייה, כשהקיצוני השמאלי של חדרה שלמה סלומון ("בלרינה") הישווה ל-1:1,  נשמעו שאגות השמחה בכל העיר הקטנה, שהייתה כמרקחה. תוצאת תיקו הייתה כבר כמעט בהישג יד, אבל מכבי כבשה דקה לפני הסיום".

מעיתוני התקופה
מעיתוני התקופה

הסיפתח

הניצחון הראשון על מכבי ת"א הושג בשלהי עונת 1970/71. חדרה הייתה אז בכושר נפלא ובעיצומו של מסע היחלצות מוצלח מהתחתית שהסתכם בחמישה ניצחונות משישה משחקים (נשמע מוכר?). מכבי ת"א הגדולה, שהגיעה לחדרה עם שלל כוכביה (גיורא שפיגל, צבי רוזן, מנחם בלו ועוד) לא יכלה למשחק לחימה נהדר של המארחים, שניצחו 1:3. ארגז נזכר: "זה היה מדהים. אף אחד לא ציפה מאיתנו. דוד שלג היה כוכב המשחק. ילד צעיר שהגיע אלינו מאור עקיבא ועשה עונת פריצה בלתי רגילה".

 

יעקובובסקי מ-30 מטר

משחק זכור נוסף היה בעונת 1974/75 במסגרת גביע המדינה כאשר בשלבים הראשונים הדיחה חדרה את הפועל באר שבע (שזכתה באליפות הראשונה שלה באותה עונה), מכבי נתניה וגם את מכבי תל אביב. ארגז מספר: "הגענו לבלומפילד והמאמן שלנו דאז היה נחום סטלמך שראה את החשש שלנו מהקבוצה הגדולה בתל אביה וגער בנו שמדובר בקבוצה כמונו ושלמכבי אין ארבע רגליים ושני ראשים ואין שום סיבה שלא ננצח. נתנו הצגה באותו משחק כאשר שולם שוורץ כבש שער אחד ושמוליק יעקובובסקי הוסיף צמד עם שער ענק מ-30 מטרים. אגב אחרי השער שמוליק, שהיה שחקן ענק ובן אדם מיוחד, אמר לנו: 'מה אתם מתרגשים, אני תמיד כובש שערים כאלה'…זה היה שמוליק".

מתוך הניצחון הגדול של הפועל חדרה על מכבי תל אביב. צילום פרטי
מתוך הניצחון הגדול של הפועל חדרה על מכבי תל אביב. צילום פרטי

עונה לאחר מכן שוב נפגשו הקבוצות אבל חדרה הפסידה למכבי בתוצאה 2:1. ארגז : "הסיפור המעניין סביב המשחק הזה שהגיע נציג מהקבוצה הגרמנית האנובר שבא לעקוב אחר מספר שחקנים ממכבי והתרשם דווקא משולם. הוא הציע לו אחרי המשחק כ-300 אלף מארק אבל שולם כמו שולם רצה להישאר רק בישראל".

 

הבאנו שולם עליכם

המשחק המפורסם ביותר היה בעונת 1977/78. הסיפור שהתחיל בהיעלמות של שולם שוורץ הסתיים כאחד המשחקים המפורסמים ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי. מכבי תל אביב היתה קבוצה גדולה ובשורותיה שיחקו ויקי פרץ, בני טבק ומושיק שוייצר ואימן אותה ניסים בכר.

ארגז: "לפני המשחק הבטיחו ראשי המועדון לשולם שתי מיטות לבנות ולא קיימו את ההבטחה. אני ושולם היינו החברים הכי טובים ותמיד קראו לנו 'צמד חמד'. עוד בתחילת השבוע ניסיתי לשכנע את שולם להגיע למשחק ולהשאיר את הבלגן לאחר מכן אבל הוא היה בדעתו. המאמן דאז אריה רדלר החליט לעשות לנו אסיפה לפני המשחק בביתו של מנהל הקבוצה. באותה תקופה היה מותר לרשום 16 שחקנים ואמרתי למנהל קבוצה שירשום 15 וישאיר מקום לשולם כי הייתה לי תקווה שיגיע עוד לפני שריקת הפתיחה. כאשר הגענו לאצטדיון כל האוהדים שאלו אותנו לגבי שולם שאף אחד לא מצא אותו. הוא השאיר את האוטו שלו במקום אחד והסתתר במקום אחר. המחצית הראשונה שלנו הייתה חלשה והיינו בפיגור 1:0 אך לקראת סיום המחצית הרגשנו רחשים בקהל. שני אוהדים חיפשו בכל מקום עד שמצאו את שולם ושכנעו אותו להגיע.

סיקור הניצחון הגדול של הפועל חדרה על מכבי תל אביב
סיקור הניצחון הגדול של הפועל חדרה על מכבי תל אביב

"באותה תקופה טופס המשחק והכרטיסים היו נשארים אצל הקוונים בכיסים אבל למזלנו דווקא במשחק הזה הכול נשאר בחדר השופטים. במהלך המחצית פנה מנהל הקבוצה שלנו לאחראי על חדרי ההלבשה, שהיה אביו של שופט בית המשפט העליון אמנון סטרשנוב, שייכנס לחדר השופטים ויוסיף את שולם לרשימה בטופס המשחק. אנשי מכבי היו בהלם. עם העלייה למחצית השנייה שולם ניגש ואמר לי: ' אנחנו מנצחים את המשחק הזה. רק תן לי כדורים ויהיה בסדר'. במחצית השנייה הוא נתן הצגה שלא תישכח לעולם. אבי כהן שהיה הבלם האגדי של הצהובים היה בעצמו בהלם. שולם כבש צמד ועמי אלחדד הוסיף שער נוסף. בסיום שולם ביקש מהקהל ללכת לשאר השחקנים ולא לגשת עליו. 'החברים שלי עשו את העבודה' הוא אמר, וזה למעשה היה הבן אדם. אחר כך מכבי הגישו ערעור אבל לא היו הוכחות וזה משחק שלא יישכח לעולם לא רק בחדרה אלא בכלל בכדורגל".

 

גדול שחקני הפועל חדרה, שלום שוורץ ז"ל. צילום: שלומי גבאי
גדול שחקני הפועל חדרה לדורותיה, שלום שוורץ ז"ל. צילום: שלומי גבאי

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות