fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תקלעו משהו

חוץ מיצירות אמנות שיוצאות בסוף, מדובר בריפוי בעיסוק לכל דבר. תכירו את הקולעות והאורגות: טל שמש ממושב עופר שמפעילה קבוצות קליעה בביתה, נוני יבנאי מכרכור שזוכרת חסד נעורים לנצרים של שיעורי המלאכה וחלי פרידמן כהן מאביאל שעושה חסד עם מחטי האורן
טל שמש (צילום: גליה פלד)
טל שמש (צילום: גליה פלד)

לפעמים מלאכת היד בעלת העוצמה הגדולה וכובשת הלב ביותר היא זו הפשוטה והבסיסית ביותר לכאורה, ועוצמתה רבה כל כך ששום חידושים טכנולוגיים לא ימנעו ממנה לחזור ולפרוץ. מה שמעסיק את הידיים ויוצר פעולה חוזרת על עצמה לצד אפשרות ליצירתיות, מה שיכול להיעשות ביחידות וגם במפגש חברתי, הוא נצחי. העלייה הגדלה והולכת במספר הנשים הקולעות ואורגות באזורנו, כמעט בכל חומר גלם צמחי שניתן למצוא בשטח, מדגים את זה בימים אלה.

טל שמש ממושב עופר קולעת ואורגת כמעט בכל צמח שקיים בארץ, יוצרת ומלמדת נשים באזור כולו לקלוע בקבוצות קבועות שנפגשות בביתה. כמו כן היא עורכת סדנאות במפגשים כמו מסיבות רווקות, ימי הולדת או בת מצווה (בתיאום מראש במייל gilgoolim@gmail.com), בהם נלמדת מיומנות קליעה שמאפשרת יצירתיות, מפגש לבבות וביטוי אישי, ונקלעים סלים שאפשר לסיים במהלך הסדנה או לקבל הנחיות ולסיים בבית. היא מתרכזת בחומרים טבעיים, ללא צביעה, וכדי להשיג אפקט צבעוני, היא משלבת חומרים טבעיים.

השיטות מגוונות: קליעה ספירלית שמתאימה במיוחד לסלים גדולים וחזקים, אריגה של שתי וערב שמתאימה במיוחד לחומרים שטוחים ורכים כמו עלי דקל ודרצנות, סלים שמיוצרים בתפירה (מתאים לעלי בננות או לשיבולים), וסלים המיוצרים בשיטה של ליפוף המזכירה את השיטה בה מיוצרים הסלים האתיופיים ובה עובדים בין השאר עם מחטי האורן העדינות.

שמש עושה סדר בצמחי הקליעה הידועים בארץ לסוגיהם: "הקליעה בסנסנים, שהם הענפים שהתמרים 'יושבות' עליהם, מאוד פופולרית. אפשר ליצור בסנסנים מגוון גדול מאוד של טכניקות ומוצרים: סלים חזקים במגוון גדלים, אהילים, רעשנים ועוד. אני אוהבת לשלב בעבודות עם הסנסנים חומרים רכים, כמו קליפות גזע של בננות, סייפנים, דרצנות, סוף, גומא ועוד. במחטי אורן ניתן לייצר סלים או מיניאטורות. אלה סלים שניתן לשים בהם דברים כשהם עומדים על משטח, ולא לטלטל ולשאת בהם דברים".

החומר החביב עליה ביותר הוא "חזירי" זיתים, הענפים הרכים הצומחים סביב בסיס גזע הזית שאינם נותנים פרי ואינם מועילים לעץ עצמו, אך נפלאים לקליעה. "זה מצריך זמן רב של איסוף, מיון וייבוש, אך אני אוהבת את עץ הזית, שמרחיב לי את הלב. בכל פעם שאני קולעת בענפיו, הסל חזק יותר והצבע שונה ומיוחד".

הליקוט הוא חלק משמעותי מתהליך היצירה, והדברים מונחים בשטח עבור מי שלא מתעצל ללכת לחפשם, חינם ובשפע, כפי שמספרת שמש: "אני מלקטת הכול בעצמי, ולא קונה חומרים. אני אוספת מערימות אשפה, ממטעים, מערימות גזם. במטע תמרים או בננות אפשר לאסוף בשפע, ולעולם לא אקח מעץ בריא ענפים שהוא זקוק להם.

הסיפור המלא יפורסם מחר ב: "כל הפרדס".

טל שמש (צילום: גליה פלד)
טל שמש (צילום: גליה פלד)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות