ביה"ס היסודי 'עצמון' שוכן בלב שכונה מעורבת והטרוגנית בנוף הגליל, ובשנים האחרונות מהווה עוגן לפיתוח סביבתי, ולבניית קהילת השכונה. לפני שלוש שנים הוקמה בחצר בית הספר החממה לקיימות, פרויקט לקידום לימודי מדעים, סביבה, חקלאות ותזונה. מאז הקמתה ילדי בית הספר והוריהם מתנסים בחקר וגידול של צמחים בשיטות המתאימות לסביבה אורבנית, תוך שימוש בטכנולוגיה חדישה, בדגש על גידול ובישול צמחי מאכל. אופי הלמידה בחממה המבוסס על התנסות, הקניית מיומנויות חקר ויצירה בפועל על-ידי המשתתפים, בעבודת צוות קבוצתית מאפשר למגוון של ילדים לקחת חלק ולפתח מיומנויות של המאה ה-21.
בעקבות הצלחת החממה החליטו בצוות החינוכי של בית הספר לעלות שלב ולהקים בתוך החממה כיתת מדעים מתקדמת שאובזרה בציוד מדעי לתהליכי החקר כגון מכשירי מדידה, מחשבים ומדפסות תלת מימד, מיקרוסקופים ועוד.  בכיתה החדשה התלמידים יקיימו תהליכי חקר בתחום הסביבה והקיימות, בדגש על אנרגיה חלופית ומשבר האקלים. ובעתיד הקרוב ידריכו סיורים לימודיים והדרכות בתחום הקיימות למבקרים בחממה בעברית, ערבית, רוסית ואנגלית, על מנת לאפשר לקהל יעד מגוון ככל האפשר להיחשף לתכנים.
העלות הכוללת של הפרויקט נאמדת ברבע מליון ש״ח, והפרויקט רקם עור וגידים הודות לתרומתם האדיבה של קרנות גימפריץ, ביחד, יק״א, קיבוץ משמר העמק ומשפחת האז.  לאחרונה נחנכה הכיתה באופן רשמי והילדים החלו בפעולת החקר לה ציפו.

וותיקים לצד חדשים

מי שאמונים על פיתוח בית הספר בשנים האחרונות הם צוות המורים, המורכב ממורים וותיקים וממורים חדשים בוגרי המחנות העולים מהקיבוץ העירוני ׳משעול׳. חברי הקיבוץ פועלים למעלה מ-20 שנה בנוף הגליל במגוון מיזמים חינוכים. עדי נבון (40) חברת הקיבוץ, מורה בחממה ואימא לתלמיד כיתה ב׳ בבית הספר ״נכנסתי ללמד בבית הספר מתוך אמונה ורצון לבנות בנוף הגליל בית ספר מתקדם כפי שנהוג במרכז הארץ ובמדינות מתקדמות בעולם המערבי״.
מנהלת בית הספר, שירה ירדני: ״אנחנו כל הזמן רוצות ורוצים לקדם את אופני החינוך וההוראה בבית הספר, ולהתאים את הרלוונטיות של התכנים לאתגרי העולם והחברה. אני מאמינה שאופני הלמידה בכיתה המדעית יאפשרו למגוון תלמידים לקחת חלק בתהליכי הלמידה, ושסוגיות משבר האקלים הן אקוטיות והייתי רוצה שהילדים שלנו יעסקו במציאת פתרונות״.
החממה הטכנולוגית בעצמון (צילום המחנות העולים)