fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בית הספר "עמית" בסכנת סגירה, העירייה והעמותה מתגוששות

ההורים מפליגים בשבחו של בית הספר "עמית" בחדרה, בו לומדים נערים בעלי בעיות רגשיות ונפשיות. אלא שסכסוך בין העירייה לעמותה שהקימה ומפעילה אותו מאיים כעת על פעילותו
בית הספר "עמית" בחדרה
בית הספר "עמית" בחדרה

מה יעלה בגורלם של מאה ילדים הלומדים בבית הספר המיוחד "עמית" בחדרה? בית הספר ברחוב ארלוזורוב פועל כ-26 שנים ובו לומדים נערים מכיתה ז' ועד יב' (ולעתים גם עד גיל 21) בעלי בעיות רגשיות ונפשיות, אך אינם אלימים. כארבעים מהם מגיעים מהעיר חדרה, היתר מיישובים מסביב, מכפר יונה בדרום ועד נשר בצפון. לאחרונה קיבלו ההורים הודעה ממנהלת בית הספר "עמית" לפיה עתיד בית הספר להיסגר בתום שנת הלימודים הנוכחית. הסיבה להחלטה היא מחלוקת בין עיריית חדרה והעמותה לטיפול הומניסטי המפעילה את בית הספר.

"קיבלנו מייל מהמנהלת שהעירייה החליטה לסגור את בית הספר בגלל עניין כספי בינה לעמותה", אמרה אם לנער הלומד בבית הספר. "ההורים צריכים למצוא עכשיו מענה מהיר למצב החדש שנוצר, ומקום מתאים לחינוך הילדים. פנינו להמון גורמים בעירייה ולא קיבלנו תשובות מאף אחד. לא סופרים אותנו ולא רואים את הילדים שבמצוקה".

מנהלת בית הספר, נירית כהן סלומון, מסבירה כי בין כתלי בית הספר באים ילדים עם בעיות נפשיות קשות, ילדים שחוו אלימות פיזית, אונס, תקיפה מינית, וגם אלימות נפשית כמו חרמות מצד ילדים אחרים ובעיות במשפחה. לדבריה, הילדים בבית הספר "נבחרים בפינצטה" – והם פורחים בבית הספר "עמית", עושים בגרויות ומתגייסים לשירות לאומי ולצבא.

בית הספר "עמית" בחדרה. צילום: קרן אידלזון
בית הספר "עמית" בחדרה. צילום: קרן אידלזון

"מקום יחיד מסוגו, אין באזור מסגרת לילדים עם פרופיל כזה"

בפייסבוק התפרסמו מספר פוסטים של הורים שכואבים את ההחלטה. אחת האימהות כתבה: "במשך שנים ארוכות הסתובבנו בתחושה של החמצה ותסכול, תחושה שאנו פועלים ב"פול גז בניוטרל" בכל הקשור לחינוך של בננו, שלא הצליח למצוא את מקומו במסגרות החינוכיות באזור. חשנו תחושה נוראית לשלוח בכל בוקר את האוצר שלנו לחזית של ממש. הוא נאבק באופן יום-יומי כדי לשרוד, כל הגורמים הרלוונטיים ניסו לעזור אך פשוט לא הצליחו למצוא את הדרך לסייע לו. השנה, המצב סוף סוף השתנה. בננו מצא את הבית השני שלו. במהלך חצי השנה שחלפה (עד הקורונה) ראינו איך בננו סוגר פער של 4 שנות לימוד ומיישר קו עם החומר הלימודי שלומדים בני גילו "בבתי הספר הרגילים". ראינו איך לראשונה בחייו הוא חוזר כל יום ללא סימני דמעות ומספר על חוויות התמודדות חיובית, הצלחה בתקשורת וניצנים של קשר עם הילדים והמבוגרים סביבו. אנו רואים בכל יום כיצד הוא מתבגר ומתמודד עם הקשיים, ולמרות שהדרך עוד ארוכה – פתאום יש אופק ותקווה. וכל זה פשוט כי מצאנו את המקום הנכון ואת בעלי המקצוע שיודעים לתת לו את תחושת הביטחון ואת המענה הרגשי להם הוא זקוק, ובזכותם הוא פנוי ללמידה ולא עסוק בהישרדות.

"זהו בית ספר יחיד מסוגו, ואין באזורנו מסגרת שנותנת מענה לילדים עם פרופיל כזה. הבית הזה מהווה עוגן ואי של ביטחון לכל כך הרבה ילדים והוריהם והמקום המדהים הזה עומד כרגע בפני סכנת סגירה".

עיריית חדרה: מהלך חד צדדי של העמותה

  1. העמותה החליטה במהלך חד צדדי לסגור את ביה"ס והודיעה על כך לעירייה ולמשרד החינוך.
  2. העירייה ומשרד החינוך החלו להיערך להפעלת ביה"ס ע"י משרד החינוך והעירייה.
  3. בשבוע שעבר שלחה העמותה לעירייה מסמך משפטי, בו היא מעלה שורה של דרישות בלתי סבירות בעליל, המסכלות את העברת ביה"ס לידי המשרד והרשות. בין הדרישות: פטור מתשלום דמי שכירות רטרואקטיבית, פטור מתשלום ארנונה, סכום של 360,000 ש"ח, שימוש במחסני עירייה למשך 3 שנים ללא עלות והחמור מכל – הצהרה כי יפנו את ביה"ס ב-28 באוגוסט. נראה כי מטרת דרישות תאוותניות אלו היא לסכל את הפעלת ביה"ס ע"י העירייה ומשרד החינוך.
  4. העירייה והנהלת מחוז חיפה שמים את טובת הילדים ובני משפחותים בראש סדר העדיפויות ומחויבים למתן מענה מיטבי לכל תלמידה ותלמיד, ובוחנים לעומק את כל החלופות האפשריות.
  5. הודעה מסודרת להורים תצא בימים הקרובים.

העמותה לחינוך הומניסטי: תאוות בצע של העירייה

למרבה הצער תגובת העירייה אינה נכונה, ואף שקרית. בין העירייה לעמותה נכרת הסכם המשך שכירות והפעלת בית הספר, אשר היה אמור להיחתם לאחר שהדברים סוכמו בנוכחות נציגי העירייה.

באופן מפתיע ביותר, לאור מינוי מנהל חדש לאגף החינוך, העירייה הודיעה כי היא משנה באופן יסודי את ההסכמות וחזרה בה מהן, ואף הודיעה מפורשות כי אינה רואה בעין יפה פעילות של עמותות לחינוך מיוחד בתחומה. אלפי בוגרי בית הספר עמית ומפגש במשך 25 השנים, הן העדות הטובה ביותר לפעילותנו המבורכת שהצילה נפשות בישראל והיוותה בית לילדינו האהובים. כל זה נגדע  על ידי העירייה עם חילופי מנהל אגף החינוך בהכשלת קבלת הרישיון לשנה הבאה, ובכך הביאה לכך שבשנה הבאה לא נוכל להמשיך פעילות בית הספר.

גם ניסיונות לפשרה, על מנת למצוא גג ולהמשיך פעילות בשנים הבאות, נתקלה בתאוות בצע ודרישות כספיות, ממוסד חינוכי, על מנת להעשיר את קופת העירייה, וזאת במקום לקחת אחריות על מעשיה.

העמותה תגיש תביעה מתאימה נגד העירייה.

ממחוז חיפה של משרד החינוך נמסר: המשרד רואה לנגד עיניו בראש ובראשונה את טובת התלמידים, ולכן הוא יפעל להבטיח שהם לא ייפגעו. בימים אלה המשרד בשיתוף עם הרשות בוחנים לעומק את החלופות השונות כדי להבטיח את המשך פעילותו של בית הספר.

הישארו מעודכנים באתר בלינקר או בדף הפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות