fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מעלות תרשיחא: חברת המועצה שדואגת לשורדי השואה

לא בכל עיר ממונה איש ציבור לדאוג לניצולי השואה בעירו. במעלות חיים 600 ניצולים שואה, כולם יוצאי חבר העמים. חברת המועצה טובה מעוז ערכה להם ליל סדר אחרי 70 שנה

120 ניצולי שואה חגגו לפני שבועיים את ליל הסדר במעלות תרשיחא.  מדובר בניצולי שואה עריריים, בני 84-95  רובם עולים מחבר העמים. האירוע הופק זה שנה שנייה על ידי חברת מועצת העיר טובה מעוז, הממונה על תיק שורדי השואה. במעלות – תרשיחא יש 600 ניצולי שואה. ליל הסדר נחגג בבית הקשיש במעלות בהפקה של עיריית מעלות תרשיחא וגיוס תרומות. את ליל הסדר ערך הפייטן ירון לסרי ובאמצעות מתורגמנית לרוסית.

מעוז, היא דור שני לניצולי שואה. הוריה עלו לארץ מפולין, הם חיו בגטאות ואיבדו שלושה ילדים מרעב בגילאי: 5,3 ושנה.

IMG-20170419-WA0045
מעוז (ראשונה מימין) עם ניצולת שואה ופעילה צילום; עצמי

 

שרו ורקדו. ליל הסדר שאורגן (צילום; עצמי)
שרו ורקדו. ליל הסדר שאורגן (צילום; עצמי)

 

ראש העירייה שלמה בוחבוט, מעוז ואורחת בליל הסדר צילול עצמי
ראש העירייה שלמה בוחבוט, מעוז ואורחת בליל הסדר (צילום עצמי)

"ההורים שלי לא דיברו על השואה בכלל", מספרת מעוז, "לאחר מכן הביאו עוד 2 ילדים, את אחי ואותי שנולדנו בארץ. בבית זה היה טאבו שלא מדברים עליו. שלקחתי את תיק ניצולי שואה ראיתי שיש 600 שורדי שואה במעלות ורובם עריריים. או שבעל לבד או אשה לבד וללא משפחה".

מעוז מוסיפה: "בפעילויות לאורך כל השנה הבנתי שאת ליל הסדר אין להם היכן לחגוג. ביקשתי לעשות ליל סדר אזורי לפני שנה והגיעו 40  אנשים. הכל נעשה בתמיכה של ראש העירייה שלמה בוחבוט ולשכת הרווחה, תושב העיר חגי וינברג ועוד רבים. השנה גדל מספר המשתתפים. 95 אחוז, הם  יוצאי חבר העמים.  יש אנשים עם סיפורי חיים מצמררים. הגדולה שלהם זה הרצון לחיות והכוח להישרדות ואהבה לחיים. הרגשתי שאני מרוויחה יותר מהם. הם רוקדים ויש להם כוח. אני מקבלת מהם כוח ולא הם ממני".

מעוז מספרת כי מרבית האורחים לא חגגו את ליל הסדר במשך 70 שנה כי נאסר לחגוג את חגי היהודים בגולה. כדי להכניסם לאווירה במהלך השנה הם גם למדו שיעורי תורה וחגי עם ישראל.

מעוז: "זה עולם הולך ונעלם. יש אנשים שפתאום גילו מה זאת הגדה של פסח. כל הזמן הם ידעו שזה רק "ספר" או ארוחת ערב. חגגתי איתם יחד עם המשפחה שלי, ד"ר דוד אזולאי השתתף בליל הסדר, בוחבוט גם הגיע לפני ליל הסדר ובירך את הנוכחים. זו הייתה חוויה מרגשת יוצאת דופן. הילדים שלי אמרו ששנה הבאה נחגוג בדיוק באותו המקום. קיבלנו יותר ממה שנתנו".

מעוז מציינת כי בפעילות  ליום השואה  יתקיימו במעלות תרשיחא 10 סלונים ל'זכרון בסלון' עם אנשי עדות ומתורגמן. יש סלונים בשפה הרוסית בלבד.  כל בני העדות הם ניצולי שואה תושבי מעלות -תרשיחא. ביום השואה, (24 לאפריל)  תיערך הופעה של 'להקת  שורדות שואה מעלות'  שהן מקהלה של נשים שגילן הממוצע 82.

"המטרה שלי להחדיר לדור הצעיר את הסיפורים והערכים. בעוד 10 שנים לא יהיו אנשי עדות, לפחות שיהיה קצת טוב להחזיר אותם לתקופה שך הבית.  אשה בת 90  אמרה לי שהמרק שהיא אכלה בליל הסדר היה  כמו המרק של סבתא שלה. זה ריגש אותי שהם שמחים בחלקם וזוכרים את הטעם של הבית". מסכמת מעוז.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות