fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תחבורה חשמלית היא לא רק רכב פרטי

בשנים האחרונות אנו נמצאים בעידן שמסמן את המעבר מרכב מזהם לרכב חשמלי שאינו פולט עשן. שוק הרכבים החשמליים הפרטי רק מתרחב אך בנוסף לו ישנם גם אוטובוסים, משאיות ורכבים כבדים שהם חשמליים. מגוון של דגמים חדשים וטכנולוגיה מתקדמת, מבשרים שהשינוי על הכביש הוא רחב היקף יותר ממה שחשבנו.
צילום: Topologiraffe

בכל העולם וגם בישראל אנו רואים כיצד רכב חשמלי צובר תאוצה והכמות שלהם על הכביש גדלה בכל שנה. יצרניות הרכב הגדולות מתכננות ומייצרות יותר ויותר רכבים חשמליים בכל שנה, כשהתכנון לשנים הבאות הוא להפסיק כליל עם ייצור הרכבים שמונעים על ידי דלק.

אולם, חוץ מכלי הרכב הפרטיים, שוק התחבורה החשמלי כולל גם כלי תחבורה גדולים יותר. אחד מהם, המוכר והשימושי יותר לנו כצרכנים הוא האוטובוס. חברת MAN הידועה, מייצרת אוטובוסים חשמליים וממשיכה לשפר את טווח הנסיעה שלהם. אוטובוס חשמלי נטען בזמן המנוחה בלילה וביום יכול לנסוע עד חמש מאות קילומטרים במסלול שלו.

אוטובוס כזה שלא צורך דלק, אינו מזהם ואינו מרעיש כמו אוטובוס רגיל. תחשבו על עיר שלמה שמשתמשת בצי כזה של אוטובוסים- כמה זיהום ורעש אנחנו חוסכים. ואם מדובר על כמה ערים ומדינות? עוד יותר טוב. כך עשו ועושות ערים שונות בסין, ארצות הברית, אירופה וגם בדרום אמריקה כדי לשפר את איכות החיים בעיר.

מדובר בתהליך של הכנסת אוטובוסים לא מזהמים למרכזי הערים הגדולות בשנים הקרובות. יש לזכור שהחלפת צי אוטובוסים לחשמליים, דורשת גם היערכות לתשתית מתאימה, כלומר עמדות טעינה לאוטובוסים. לשמחתנו, ישנן עמדות כאלה והן הולכות ומתרחבות בכל מקום, כך שבעוד כמה שנים רוב הסיכויים שבטיול הבא שלנו לחו"ל, נשתמש באוטובוס חשמלי.

חוץ מאוטובוסים, ישנן גם משאיות חשמליות. חברות כמו מרצדס, דיימלר, Lion או BYD הסינית ואחרות, מייצרות משאיות חשמליות שאינן מזהמות ואינן מרעישות. מעבר לכך, התפעול של המשאיות החשמליות הוא זול יותר מאחר שיש להן פחות חלקים מאשר למשאיות רגילות כך שצריך לטפל בהן בתדירות נמוכה יותר.

זאת סיבה טובה שגם חברות גדולות מעוניינות להשתמש במשאיות ורכבים מסחריים חשמליים. חברת איקאה הודיעה השנה שהיא תכניס לצי שלה משאיות חשמליות לטובת המשלוחים שהיא מבצעת ללקוחותיה. ענקית הקמעונאות אמזון, הודיעה על רכישת כמאה אלף משאיות ורכבי סחורות חשמליים והחלה להשתמש בכמות קטנה מהם בתור התחלה על מנת לבדוק את העניין בשטח, בעיקר בערים גדולות. התוכנית של אמזון היא שכל צי המשאיות שלה יהיה חשמלי לגמרי בשנים הקרובות.

לא סתם תחום המשאיות והרכבים המסחריים הופך בהדרגה לחשמלי, בעיקר אצל החברות הגדולות. עם השינויים האקלימיים בכל העולם והמודעות ההולכת וגוברת לנזקי הזיהום, חברות ותאגידים שפונים לכלל האוכלוסייה רוצים להצטייר ככאלה ששומרים על הסביבה ולא מזיקים לכדור הארץ, בעיקר בשל היקף הפעילות האדיר שלהם. כל זה נותן לחברות הללו צביון חברתי ואכפתי וזהו עוד ניסיון להגיע לקהל רחב יותר ובעיקר צעיר, שמודע למה שקורה.

גם אצלנו בישראל יש סנונית ראשונה שמבשרת את העידן החשמלי בתחבורה ציבורית וגם במסחר. לאחרונה אישר משרד התחבורה תקציבים לרכישת אוטובוסים חשמליים, כשהיעד הוא שכול האוטובוסים יהיו כאלה בעשור הקרוב וידחקו את האוטובוסים המזהמים. כמו כן, יוקמו עמדות טעינה לאוטובוסים במסופים השונים ואף יותקנו פאנלים סולריים על גגות של תחנות האוטובוס כדי להשתמש באנרגיית השמש.

בתחום המסחר והמשלוחים, בקרוב יכנסו רכבים מסחריים חשמליים לשימוש בהובלת סחורות ללקוחות. מדובר כרגע במעט דגמים שהגיעו מסין, אך בהמשך יגיעו דגמים אחרים מיצרניות אירופאיות ואמריקאיות. בנוסף, ישנם טנדרים קטנים לשימוש עירוני שהחלו להגיע לכאן ומיועדים בעיקר למשלוחי סחורות בתוך הערים הצפופות.

כך, העידן התחבורתי המזהם הופך לנחלת העבר ואנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש, נקי יותר ופחות מזהם. בכל העולם וגם אצלנו נכנסים לשימוש יותר ויותר כלי תחבורה ירוקים מסוגים שונים ששומרים על הסביבה, על האקלים ועל הבריאות של כולנו.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות