fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מה נאכל בשבת הבאה? רעיונות ותפריטים לשבת טעימה

צילום: FREEPIK

שבת זה יום יפה ששווה השקעה. רבים מאיתנו נוהגים להשקיע בארוחות שבת מבחינת תפריט והגשה, לא רק בהיבט הדתי, אלא גם כי זה פשוט יום נעים, משפחתי, חוויתי ומשוחרר, יש זמן ויש כוח, ומגיע לנו להשקיע קצת בעצמנו, בטעם שלנו ובאוכל שלנו. נשנושים של בין עבודה לעבודה שייכים לכל השבוע, יום אחד יהיה לנו אוכל טוב:) מתכונים מומלצים לשבת הם עולם שלם ומלא גיוון, החל מהמסורתי ועד החדשני והמקורי, כל אחד מתחבר למשהו אחר, והחכם מכל יהיה כנראה לשלב בין העולמות, לגוון ולתת ללב לומר את דברו. בואו נדבר על מתכוני שבת, שילובים, מסורתיות וחדשנות, ומה הכי כדאי לכם להכין ולאכול בשבת הבאה.

המטבח העברי המסורתי

סגנון האוכל השבתי המסורתי מושפע מסגנונות האוכל השונים בתפוצות ישראל לאורך השנים. כלומר, בכל עדה בציבור הישראלי יהיה האוכל המסורתי שונה מעט או הרבה. כך ניתן למצוא בשבת המזרח אירופאית העתיקה גפילטע פיש ממותק, ובשבת הצפון אפריקאית העתיקה יהיה זה חריימה בוער. באופן כללי ניתן למצוא מגוון אפשרויות בכל טעם שתבחרו, בענף המסורתי של מתכונים מומלצים לשבת. בבלוג פודיק של שחר חן תוכלו למצוא מאות מתכונים לשבת , אשכנזיים, מרוקאיים, עיראקיים, ועוד בלי סוף מבחר. ואגב, לא חייבים להיצמד בדבקות דווקא לעדה של סבא, אפשר לטעום מכל סגנונות העדות ולזהות בהם את הישראליות המאחדת שלנו.

חמין לשבת

אי אפשר בלי להזכיר את החמין לשבת, טשולנט, טבית או איך שלא תקראו לזה. הרעיון נולד מהאיסור ההלכתי העברי הקדום, להדליק אש בשבת. על כן היו היהודים בכל הגולה צריכים למצוא פתרון לאוכל עבור סעודת הבוקר או הצהרים של שבת, כאשר אסור להדליק אש תוך כדי השבת. הפתרון שנמצא היה מנת אוכל בבישול איטי, מעמידים אש לפני שבת, סיר מעליו, הוא מתבשל מאותו הרגע ועד הרגע שרוצים לאכול ומורידים אותו מן האש. כך התפתח בפולקלור היהודי החמין, שהוא תבשיל בשרי בדרך כלל, המבוסס על תפוחי אדמה ובשר, בבישול איטי וארוך. הרעיון די דומה בכל העדות, ההבדלים הם בתוספות ובתיבולים. קטניות שונות מקובלות כתוספת לתבשיל, גרגירי חיטה לעיתים, תבלינים חריפים בעדות המזרח, מתיקות גבוהה באזורים ההונגריים, ועוד. בעיקר בגלל העוני הנפוץ בתקופות אלו, במתכונים המסורתיים יש פחות בשר ויותר ירקות וקטניות, אבל כיום זה ממש אחרת. בבלוג פודיק של שחר חן ניתן למצוא מתכוני חמין מרתקים, בשריים ועסיסיים, בעלי מגוון טעמים, בתוספות רטבים חדשניים ועוד.

אוכל מקורי לשבת

יש משהו מעניין במסורתי, אבל מה לעשות שהרבה פעמים הוא פשוט לא כל כך ערב לחיכנו… לפעמים בגלל הבסיסיות הפשוטה שלו, לפעמים כי התרגלנו לסגנון העכשווי, ובכל מקרה תמיד יש אפשרויות נוספות. בבלוג תמצאו אין סוף רעיונות למנות פתיחה, מנות עיקריות, תוספות וקינוחים. מתכונים מומלצים לשבת באוסף מרשים וטעים, והרבה גיוון. הצעה מעניינת תהיה לשלב בין מנה עיקרית מעניינת לתוספת מסורתית קדומה, או להפך, ואת כל השילובים הללו תוכלו להרכיב מהמגוון העצום בבלוג פודיק.

התאמה מדויקת

חשוב להתבסס על ההבדלים בין העדות כאשר משלבים טעמים וסגנונות במנה, כדי שלא ליצור עומס טעם וערבוב שלא יעלה טוב בפה. כדאי לזהות טעמים קרובים ממטבח אחיד או לפחות דומה, פחות יהיה מוצלח לשלב ערבוב של תוספות מכל המטבחים יחד. מה שכן, לעיתים יהיה מושלם לשלב עיקרית ממטבח מרוקאי עם תוספת הונגרית למשל, יש מטבחים רחוקים שיש ביניהם דמיון, ולעיתים גם תנגודת יכולה להיות מוצלחת. אבל לרוב לא כדאי לערבב יותר משני עולמות במנה אחת, ותמיד אפשר לנסות שוב בשבת הבאה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות