fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

טיפול מותאם אישית בסרטן המעי הגס

צילום: Freepik- אונקוטסט

סרטן מעי הגס הוא הגורם השני לתמותה מסרטן בעולם המערבי. בישראל מאובחנים מידי שנה כ- 3,000 חולים חדשים, כאשר 75% המקרים יאובחנו בשלב מחלה מוקדם (I-III) הודות לבדיקות הסקר לגילוי מוקדם. המחלה אופיינית לרוב למבוגרים מעל גיל 65 ומתפתחת לרוב מפוליפ הגדל בדופן המעי.

פוליפים אלו עשויים להישאר שפירים לאורך זמן. עם זאת, פוליפים מסוגים מסוימים עלולים להפוך לגידולים ממאירים ולהתפשט לתוך רקמות המעי הגס, לכלי הדם ולבלוטות הלימפה הסמוכות. בקרב אחוז קטן מאד מן המטופלים נצפית נטייה תורשתית לסרטן המעי הגס ולכן, במקרים אלו מומלץ לבצע בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס.

ישנם מספר גורמים המעלים את הסיכון של אדם ספציפי ללקות בסרטן של המעי הגס:

תסמונות תורשתיות: מחלות גנטיות העוברות בתורשה וגורמות לסיכון מוגבר להופעת גידולים במעי הגס. גידולים אלה יופיעו על פי רוב בגיל מוקדם יחסית ואף יתכן שיופיע יותר מגידול אחד במקביל. התסמונות התורשתיות המוכרות כיום כוללות את תסמונת הפוליפוזיס משפחתית וגורמת לפיתוח גידולים שפירים רבים ברירית המעי הגס אשר נוטים להפוך לגידולים סרטניים בשכיחות גבוהה יחסית. תסמונת נוספת מכונה תסמונת לינץ' ואינה גורמת להתפתחות של פוליפים (מכונה גם תסמונת תורשתית ללא פוליפים  HNPCC, Hereditary Non Polyposis Colon Cancer ).

  • מחלות מעיים דלקתיות: כדוגמת קוליטיס אולצרטיבית Ulcerative Colitis) ומחלת קרוהן Crohn’s Disease ).
  • היסטוריה של גידול במעי הגס: מטופל אשר בעברו גידול במעי הגס מצוי בסיכון מוגבר להתפתחותו של גידול נוסף.
  • תזונה: מאכלים מסוימים נמצאו כמגבירים או מפחיתים את מידת הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס. לדוגמה, נמצא כי לתזונה דלה בסיבים תזונתיים קשר לעלייה בסיכון ללקות במחלה זו.

 

אבחון סרטן המעי הגס

ככל שהמחלה מאובחנת בשלב מוקדם יותר שיעורי ההישרדות גבוהים יותר ושיעור חזרת המחלה נמוך יותר. כאשר המחלה מאובחנת בשלב מוקדם וללא גרורות מרוחקות (שלב II או III) הסיכון לחזרת מחלה נע בין 10% ל-30% (בהתאמה). בשלבים אילו קיימת חשיבות גבוהה למעקב אחרי חזרת המחלה ולאיתור ההישנות מוקדם ככל שניתן.

קביעת שלב המחלה נעשית בדרך כלל לאחר הסרת הגידול בניתוח ובדיקת מעורבות בלוטות הלימפה הסמוכות אשר נדגמו במהלכו. שיטה זו  מתארת את גודל הגידול ומידת התפשטותו, ומאפשרת לרופאים שפה משותפת לצורך קבלת החלטות טיפוליות ובחירת הגישה הטיפולית.

הטיפול בסרטן המעי הגס

הטיפול הניתן לאחר אבחנה של סרטן המעי הגס בשלבים המוקדמים הוא בראש ובראשונה ניתוח שנועד להסיר באופן מלא את הגידול. לאחר הניתוח ובחינה פתולוגית של הגידול, נקבע שלב המחלה והסיכון לחזרת מחלה. כתלות בכך, הרופא והמטופל דנים יחד בשאלת הצורך בתוספת טיפול מונע/תומך ומה סוג הטיפול המתאים. מטרת הטיפול להקטין ככל שניתן את הסיכון להישנות מחלה.

אולם, הכלים הפתולוגים והקליניים הנמצאים כיום בשימוש מוגבלים ביכולתם לזהות בצורה מדויקת את קבוצת החולים הנמצאים בסיכון מוגבר לחזרת המחלה. שימוש בהדמיות של CT ו MRI-יעילים בזיהוי מוקדי גידול חדשים והתקדמות מחלה, עם זאת אינם מזהים חזרת המחלה בשלב מוקדם מספיק המאפשר לנהל את המחלה לפני התפשטותה.

בדיקות להתאמת טיפול אישי למתמודדים עם סרטן המעי הגס

מחקר פורץ דרך בתחום אשר פורסם לאחרונה, הראה כי החלטות טיפוליות שהתקבלו על סמך ביופסיה נוזלית אשר בודקת באמצעות בדיקת דם פשוטה בלבד ורגישה מאוד שארית מחלה מינימלית (MRD) Minimal Residual Disease)  לא היו נחותות בהשוואה להחלטות שהתקבלו על פי נוהל הטיפול המקובל. בדיקה זו התבססה על סריקה רגישה מאד של דנ"א חופשי הנמצא בזרם הדם וזיהוי הדנ"א שמקורו מתאי הגידול הסרטני בזרם הדם. שימוש בבדיקה הפחית את מתן הכימותרפיה למטופלים עם סרטן המעי הגס בשלב II שעברו ניתוח להסרת הגידול מבלי להתפשר על תוחלת החיים של מטופלים.

בדיקת Guardant Reveal הינה בדיקה גנומית חדשנית המבוססת על ביופסיה נוזלית ובעלת רגישות גבוהה לזיהוי שארית מחלה מינימלית(MRD) Minimal Residual Disease . בבדיקת דם פשוטה אשר מתבצעת לאחר הניתוח ו/או טיפול משלים ניתן לזהות נוכחות דנ"א חופשי שמקורו מהגידול בזרם הדם. וכך לקבוע עם נשארה מחלת סרטן מינימלית.

עבור חולי סרטן מעי הגס המאובחנים בשלב II או III בדיקת Guardant Reveal יכולה לשפר את ניהול המחלה על ידי זיהוי מהיר ופשוט של מחלה מינימלית ללא צורך ברקמת הגידול. הבדיקה מנבאת את הסיכון לחזרת מחלה בצורה מדויקת יותר מהכלים הפתולוגיים והקליניים הקיימים כיום.

במחקר התיקוף של בדיקת Guardant Reveal ובמחקרים נוספים שפורסמו לאחרונה נמצא כי רוב החולים שזוהו עם דנ"א גידולי בדם (MRD) לאחר הניתוח יחוו בסופו של דבר חזרה של המחלה. ערך הניבוי החיובי (Positive Predictive Value) של בדיקת Guardant Reveal הינו 100% ורגישות (sensitivity) הבדיקה הינה 56% בבדיקה על דגימה יחידה שהתבצעה 4 שבועות לאחר הניתוח ו- 91% בסדרת בדיקות על דגימות עוקבות לזיהוי דנ"א גידולי בדם.

 חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת הביופסיה הנוזלית מסוג Guardant Reveal. בדיקה גנומית זו הינה פורצת דרך ומאפשרת להעריך בצורה מושלכת הסיכון לחזרת מחלה ולקבוע בצורה מדויקת יותר את הטיפול והמעקב אחר חולים שאובחנו עם סרטן מעי הגס בשלב II אוIII . ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני בטלפון מספר: 072-271-3444 או לבקר באתר האינטרנט שלנו בכתובת: https://oncotest.co.il/.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות