fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תביעה: להחזיר לעירייה קרקע שנמכרה ליזם

עיריית חדרה דורשת להחזיר אליה שטח במערב העיר, שנמכר ליזם פרטי בתקופת ראשי העיר סדן ואביטן
רצועת החוף בגבעת אולגה / צילום: שלומי גבאי
רצועת החוף בגבעת אולגה / צילום: שלומי גבאי

במה שנחשב לתקדים משפטי, תובעת עיריית חדרה את  ביטול ההסכם שנחתם בינה לחברת "אסיה חדרה ישראל' והחזרת הקרקעות שנמכרו לחברה בשנת 2011 לחזקתה של העירייה. הסיבה, לפי כתב התביעה: קבוצת אסיה הפרה את התחייבויותיה להשלמת פרויקט בניה הכולל בין היתר כ-8,000 מ"ר של שטחי מסחר ובילוי על הקרקע ליד חוף חדרה.

לפני כמעט עשור נחתם הסכם הרכישה המדובר בין אסיה לבין עיריית חדרה ואף אושר ע"י משרד הפנים באותה שנה. כמצוין בכתב התביעה שהוגש השבוע ע"י עיריית חדרה, מכירת המגרשים ע"י העירייה נעשתה בין היתר, לצורך פיתוח חוף הים, פיתוח אותו אסיה התחייבה לעשות תוך מימוש מלוא הזכויות במגרשים שרכשה.

בין התחייבויותיה במסגרת ההסכם, קבוצת אסיה התחייבה להגשת בקשה להיתר בנייה לביצוע הפרויקט בשלמותו תוך שנה ממועד אישור העסקה ע"י שר הפנים, התחלת ביצוע עבודות בניית הפרויקט בתוך חצי שנה מיום הוצאת היתר הבנייה, והשלמת הקמתו של הפרויקט, כולל הוצאת טופס 4 בתוך שלוש שנים מיום הוצאת היתר הבנייה.

למרות שלפי ההסכם בין הצדדים היה על קבוצת אסיה להשלים את הפרויקט עד סוף שנת 2016 ולמרות שכמצוין בכתב התביעה, הציגה אסיה מצג לפיו היא תפעל לקידומו של הפרויקט ולקיום התחייבויותיה בהסכם, הפרויקט לא קודם והבנייה מעולם לא החלה.

משלא מילאה קבוצת אסיה את התחייבויותיה כלפי עיריית חדרה, נאלצה העירייה לשנות לחלוטין את תכנונה של טיילת אולגה שנבנתה בסמוך לקרקעות, מה שהוביל לטענתה לעיכובים משמעותיים בסיום הפרויקט ואף לנזקים כלכליים ועלויות גבוהות עקב העיכובים. לפני כשנה, לאחר שעיריית חדרה הבינה כי קבוצת אסיה ככל הנראה לא מתכוונת לקדם את הפרויקט, שלחה מכתב לקבוצת אסיה, בו הבהירה כי החברה נמצאת בהפרה של התחייבויותיה וכי עליה לפצות את העירייה. באחד מסעיפי ההסכם בין הצדדים מצוין: "הפר הקונה התחייבות יסודית כלשהי עפ"י הסכם זה, ישלם לעירייה סכום בשקלים חדשים, השווה ביום תשלומי ל-15 אחוזים מסכום התמורה הנקוב בהסכם זה, וזאת כדמי נזק קבועים ומוערכים מראש, בלי צורך בהוכחת נזק".

תשובתה של קבוצת אסיה למכתבה של העירייה לא הותיר מקום לספק באשר לתוכניותיה העתידיות לגבי בניית הפרויקט. בתשובתה כי ניסיונות שיווק הפרויקט "לא הניבו פרי" וכי בנייתם על "חוף ימה של אולגה איננה ישימה ואף תהווה טעות קשה", הבהירה החברה כי אין לה כל כוונה לקדם את הפרויקט בהווה או בעתיד בשל חוסר כדאיות כלכלית.

זמן קצר אחר כך, פנתה העירייה לבנק הפועלים בדרישה לחלט את הערבויות הבנקאית שהפקידה החברה בידי העירייה, כשאסיה מצדה, הגישה בקשה לצו מניעה לחילוט הערבויות. בית המשפט דחה את טענותיה של אסיה וקבע כי נוכח הפרותיה של החברה, לעיריית חדרה עומדת הזכות המלאה לעשות כך.

בחודשים שעברו מאז פסק הדין של בית המשפט המחוזי שאישר את חליטת הערבויות, נעשו ניסיונות להשגת פשרה בין הצדדים, שהעלו חרס. כעת, כשאין אופק להשלמת הפרויקט, עתרה העירייה לביטול ההסכם ולהעברת המקרקעין בחזרה לחזקתה, תוך שמירה על זכותה לתבוע את הנזקים שנגרמו לה, הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים. לפי ההסכם, כמצוין בכתב התביעה, יש לקזז מהסכום אותו יהיה על העירייה להשיב לקבוצת אסיה כתוצאה מביטול ההסכם.

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות