fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מרכבים: אוטובוסים חשמליים כחול לבן, המאבק בנושא הייבוא מסין נמשך

רמי טסלר (מימין) ודמיטרי קומנצ'נקו, מפעל מרכבים. צילום: נירית שפאץ
רמי טסלר (מימין) ודמיטרי קומנצ'נקו, מפעל מרכבים. צילום: נירית שפאץ

בחודש שעבר כתבנו כאן על מאבקה של חברת מרכבים, היושבת בפארק תעשיות קיסריה, נגד החלטתה של ועדת המכרזים במשרד האוצר והתעשייה להסיר את החובה של כל יבואן לרכש גומלין ואת סעיף מתן עדיפות לתוצרת המקומית ב-15% מהמחיר, מה שפותח את השוק לרכישה בלתי מבוקרת של אוטובוסים זולים, בעיקר מסין, ומציב בפניהם תנאי תחרות שלטענתם אינם יכולים לעמוד בה ופוגע ביכולת הייצור הישראלית. המכרזים שיצאו בנושא הוקפאו בינתיים עד לפסיקת בית המשפט.

בשבוע שעבר בישר שר התחבורה, ישראל כץ, כי לראשונה יורכבו אוטובוסים חשמליים במפעלי התעשיה בישראל ויתחרו באוטובוסים החשמליים המיובאים כיום מחו"ל. "משרד התחבורה אישר אבטיפוס של אוטובוס חשמלי שהורכב במפעלים להרכבת אוטובוסים בישראל, 'הארגז' ו'מרכבים', במסגרת תכנית לעודד את תעשיית האוטובוסים החשמליים בישראל ולהגביר את התחרות בענף. אב הטיפוס של האוטובוס החשמלי אושר על ידי אגף הרכב במשרד התחבורה ומעבדות הרכב המוסמכות בטכניון ובמכון התקנים הישראלי. האוטובוס החדש נרשם ברישום האוטובוסים בישראל ומעתה ניתן לייצרו ולשווקו לחברות התחבורה הציבורית ולחברות פרטיות. בשנים האחרונות יובאו לישראל אוטובוסים חשמליים מוגמרים שיוצרו על ידי חברות סיניות בלבד, אך לאחרונה אושר ייצור אוטובוס חשמלי כחול-לבן במטרה לחזק את התעשיות הישראליות. האוטובוס החשמלי החדש הורכב על בסיס שלדה סינית של 'גולדן דרגון' ומרכב האוטובוס יוצר על ידי חברות 'מרכבים' ו'הארגז'. בשנים הקרובות צפויים לעלות לכבישים מאות אוטובוסים חשמליים במסגרת המכרזים שמשרד התחבורה מפרסם מדי שנה בתחבורה הציבורית. מתן אפשרות לחברות הרכב הישראליות לייצר אוטובוסים בייצור מקומי תגביר את התחרותיות ותחזק את התעשיה המקומית. השימוש באוטובוסים חשמליים תורם בראש ובראשונה לאיכות הסביבה, משפר את חווית הנסיעה ומאפשר לנוסע נסיעה שקטה וחלקה יותר", מסר כץ.

סמנכ"ל השיווק של חברת מרכבים, רמי טסלר, מציין השבוע בהקשר זה לטובה את פעולתה של הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי בעניין, ואת העמדה הנחרצת שנקטה לפני כמה חודשים מול היבואנים ליישום רכש גומלין. "במסגרת הזאת נכנסנו לשיתוף פעולה עם היצרן על מנת לייצר אוטובוס עירוני ציבורי תוצרת מרכבים על פלטפורמה של אוטובוס חשמלי, פיתחנו, ייצרנו ושיווקנו את האוטובוסים. חברת אגד הייתה הראשונה שרכשה מספר אוטובוסים חשמליים כאלה, ובכוונתנו להמשיך ולפתח אוטובוסים חשמליים, על מנת לספק את צרכי החבורה הציבורית בישראל. לאוטובוס חשמלי מספר יתרונות: הוא פחות מזהם ופחות מרעיש, ועלויות התחזוקה שלו מינימליות. אין צורך בשימוש בדלק, בסיום משמרת הוא נטען, וטווח הנסיעה בין טעינה לטעינה הוא כ-250 קילומטרים".

טסלר מוסיף ומעדכן לגבי מאבק חברת מרכבים בנושא ייבוא האוטובוסים מאז הכתבה הקודמת בנושא: "קיבלנו בינתיים הבטחות ממנכ"ל משרד הכלכלה, שר האוצר ערך ביקור במרכבים והביע הזדהות עם עמדתנו, אבל שום דבר פרקטי עוד לא קרה. כולם מביעים תמיכה, אבל עד כה לא קיבלנו בשורה. לגבי המאבק המשפטי, המכרזים עדיין מוקפאים עד פסיקת בית המשפט, וכולנו בהמתנה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות