fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"פתאום הבנו שאנחנו על זמן שאול"

חייו של תינוק בכרכור ניצלו בזכות ערנות של רופאה בבדיקה שגרתית
תינוק בן שנה | צילום אילוסטרציה
תינוק בן שנה | צילום אילוסטרציה

לפני כשבועיים לקחו רחל וקובי (שמות בדויים) את תינוקם בן השבועיים, רפאל, לבדיקה שגרתית אצל רופאת הילדים במרפאת מכבי בכרכור, כפי שנדרש במסגרת המעקב הרפואי לאחר לידת תינוק. דבר לא הכין אותם לכך שהביקור התמים יסתיים בניתוח דחוף ואשפוז במחלקת טיפול נמרץ ילדים.

הם הגיעו לד"ר מירב צוקר, מומחית ברפואת ילדים במכבי שירותי בריאות בכרכור, שהחלה בבדיקה שגרתית הנעשית לתינוקות בני גילו. תוך מספר דקות הבחינה הרופאה בסימן חריג שעלול להצביע על סכנת חיים. "אחד הדברים הראשונים שבודקים במסגרת בדיקה כזאת, הוא הדופק בגפיים התחתונות של התינוק", היא מסבירה בדיעבד. "בדקתי את הדופק במספר אזורים, אך לא שמעתי דופק. ביקשתי מההורים שימתינו בחדר והלכתי להביא את מכשיר האולטרסאונד הגניקולוגי שנמצא במרפאה, אך גם בעזרת האולטרסאונד לא הצלחתי לאתר דופק. ניסיתי דקות ארוכות ללא הצלחה. באותו רגע הבנתי שהתינוק נמצא בסכנת חיים ושהוא חייב להגיע בדחיפות לקרדיולוג. חששתי שחוסר הדופק מצביע על בעיה בזרימת הדם שיכולה לגרום תוך זמן קצר לאי ספיקת לב ולקריסת מערכות".

ד"ר מירב צוקר (צילום: מכבי)

הרופאה התקשרה מייד לרופא שאיתו היא עובדת במחלקה קרדיולוגית ילדים בבית החולים רמב"ם, וביקשה שיקבל את התינוק מיידית. בשלב זה הוריו של רפאל עוד לא הבינו את חומרת המצב. "לא הבנו למה הרופאה מפצירה בנו שנגיע עוד היום לקרדיולוג. זה היה יום שישי בצהריים וחששנו להתגלגל לחדר מיון ולשהות שם כל השבת, אבל לא היה נעים לנו לסרב לרופאה אחרי כל המאמץ שהשקיעה בגיוס הקרדיולוג, ובגלל חוסר הנעימות הזה נסענו אליו", משחזר אביו של התינוק.

כשהגיעו לקרדיולוג התבהרה התמונה, וזוג ההורים הטרי החל לעכל את חומרת המצב. הרופא הסביר להם שבדיקת האולטרסאונד (אקו לב) הנוספת שביצע מעידה על כך שהעורק הראשי בגופו של בנם בן השבועיים חסום כמעט לחלוטין, ודרש מהם להגיע מיד לחדר מיון ברמב"ם, שם חיכה להם הצוות הרפואי שעודכן במצב. תוך 24 שעות רפאל הקטן נכנס לניתוח בהול להרחבת העורק החסום ולאחר מכן אושפז עוד שבוע במחלקת טיפול נמרץ ילדים. "כשהקרדיולוג ציין את האבחנה הרפואית והסביר לנו את המשמעויות, האסימון נפל", מתאר האב. "אשתי ואני החלפנו צבעים והתחלנו לבכות יחד. פחדנו מאוד. הבנו שמצבו של רפאל קריטי ושאנחנו על זמן שאול. כל רגע שבו גופו נמצא תחת עומס כל כך גדול עלול לגרום לנזק בלתי הפיך. היינו במירוץ נגד הזמן".

צוות הרופאים בבית החולים מדגיש שאלמלא התעקשותה של ד"ר צוקר להגיע ולהיבדק כבר באותו יום, הסיפור יכול היה להסתיים אחרת לגמרי. "אני מרגיש בר מזל. זכינו שרופאת הילדים שבדקה את התינוק שלנו בבדיקה תמימה ושגרתית היא גם קרדיולוגית שידעה לזהות, לאבחן ולטפל בו מיידית. במקרה כל כך רגיש שבו כל דקה הייתה קריטית, אני יודע להגיד בוודאות שהיא הצילה את חייו", מסכם אביו של רפאל.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות